Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får man ta kort över huvud taget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Däremot - och nu spekulerar jag - har du nog laglig rätt att stå utanför skolgården och fotografera in på eleverna. Hur etiskt det är är ju en annan fråga. (Det är ju lite åt det hållet med det nya lagförslaget - det ska bli förbjudet att fota in i någons badrum, in i omklädningsrum mm på ett kränkande sätt)

Lars

Det stämmer att du får stå utanför och fotografera in på område med fotoförbud. Får du stå där får du också fotografera, även in på områden du inte får beträda. Vill de hindra dig får de sätta upp ett plank. Det enda undantaget där du inte får stå utanför och fotografera över gränsen är skyddsobjekt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsobjekt

Sedan är det förstås din moral och etik som sätter gränser, men lagen skyddar bara skyddsobjet.
Idag, och om det missbrukas för mycket är det tyvärr risk att det nya lagförslaget du nämnde går igenom.

Du nämner skolgård som en plats att fotografera på. Då blir det en lite annan sak: en skola är inte vad som kallas allmän plats - där gäller skolans egna regler. Du behöver ha tillstånd för att över huvud taget vistas där. Alla besökare - kompisar, föräldrar, föreningar ska gå via rektor för att få ett ok. Vi har rätt att lugnt och vänligt avvisa ovälkomna besökare.

......

Lars

Stämmer detta verkligen? Måste man ha "ett tillstånd" för att överhuvudtaget få beträda en skola eller skolgård? Hur ska den vanlige medelsvensson veta detta? Jag har då inte sett några skyltar eller anslag som upplyser om detta.

Jag tror nog att man bör radera bilderna om personen vill det. Tror det blir enklare så, mindre onödigt konflikt.. Fast iofs så borde ju den arga mamman eller vem det än månne vara få lära sig att de faktiskt inte har någonting att säga till om.. Men men, dessa människor kommer aldrig förstå ändå. Mänsklig dumheten segrar alltid i slutändan.

Ett tips är annars då man ska radera bilden fingrar lite lätt på avtryckaren vips så gick kameran in i fotoläget och personen i fråga tror bilden e borta ;)

Stämmer detta verkligen? Måste man ha "ett tillstånd" för att överhuvudtaget få beträda en skola eller skolgård? Hur ska den vanlige medelsvensson veta detta? Jag har då inte sett några skyltar eller anslag som upplyser om detta.

Jo, det stämmer. Jag pluggar till lärare, och det är något vi fått veta under utbildningen.

Vissa lagar är man skyldig att känna till. Det är tex fiskeförbud med krokar vid och intill alla skyltade badplatser, året runt. Hur ofta har du sett skyltar om det? Det är även olagligt att stå på en bro och fiska över broräcket, jag har aldrig sett någon skylt på en bro som påminner om det heller. Skulle bli dyrt att skylta alla broar som går över vattendrag.

Vissa lagar är man skyldig att känna till. Det är tex fiskeförbud med krokar vid och intill alla skyltade badplatser, året runt. Hur ofta har du sett skyltar om det? Det är även olagligt att stå på en bro och fiska över broräcket, jag har aldrig sett någon skylt på en bro som påminner om det heller. Skulle bli dyrt att skylta alla broar som går över vattendrag.

Intressant. Inget av detta är sådant som jag känner till faktiskt. Frågan är då hur många andra lagar det finns som jag behöver känna till men inte gör? Kan man hitta dem samlat på något enkelt sätt? Seriöst ställda frågor alltså.

Och så helt OT: vad är en pagaj, och varför viftar man med den? :)

Intressant. Inget av detta är sådant som jag känner till faktiskt. Frågan är då hur många andra lagar det finns som jag behöver känna till men inte gör? Kan man hitta dem samlat på något enkelt sätt? Seriöst ställda frågor alltså.

Och så helt OT: vad är en pagaj, och varför viftar man med den? :)

Måste hitta på ett ledigt namn. http://www.thomassondesign.com/building/building_manual/build_a_paddle.aspx#pagaj

Och hitta alla lagar åste vara smidigast med lagboken, men för att förstå den ska man nog vara jurist. Och hur många läser den pärm till pärm?
Annars är det väl föräldrar, skola, andra runtomkring och media som lär en grundläggande uppfostran och sunt förnuft allteftersom, och där ingår nog alla dessa lagar som alla förväntas känna till. Ser inte massor av skyltar på stan om restriktioner att bära kniv eller skjutvapen heller, men även det är begränsat med lagar.

Måste hitta på ett ledigt namn. http://www.thomassondesign.com/building/building_manual/build_a_paddle.aspx#pagaj

Och hitta alla lagar åste vara smidigast med lagboken, men för att förstå den ska man nog vara jurist. Och hur många läser den pärm till pärm?
Annars är det väl föräldrar, skola, andra runtomkring och media som lär en grundläggande uppfostran och sunt förnuft allteftersom, och där ingår nog alla dessa lagar som alla förväntas känna till. Ser inte massor av skyltar på stan om restriktioner att bära kniv eller skjutvapen heller, men även det är begränsat med lagar.

Kul, då har man lärt sig nåt nytt... pagaj... ekimåpaddel.

At man hittar lagarna i lagboken vet jag förstås, jag tänkte mer på de lagar som man (jag, och förmodligen många andra) inte känner till men som man kan riskera att bryta mot. Att jag inte får springa runt på stan med vapen inser jag förstås, men om nån hade frågat mig huruvida det är olagligt att "fiska med krokar vid och intill alla skyltade badplatser, året runt." så hade jag nog svarat fel om man ska tro dig. Pimpelfiske invid en badbrygga på vintern är alltså olagligt om man ska vara noga?

Jag måste erkänna att jag inte heller nånsin ens hört talas om detta. Har du referens till lagtext på detta?

Jag måste erkänna att jag inte heller nånsin ens hört talas om detta. Har du referens till lagtext på detta?

Minns inga paragrafer, men har läst det i några faktarutor intill tidningsartiklar om folk som skadat sig på fiskekrokar vid badplatser eller vid passage under broar. Och i broschyrer om fiskeregler utgivna av länstyrelsen och liknande. Ibland med källhänvisning till lagboken. Men det var några år sedan senast, så jag har inga färska uppgifter att hänvisa till. Har svårt att tänka mig att de tagit bort dem.

Det är inte alltid så smart att hävda sin rätt, speciellt om någon känner att du tagit bilder som denne inte velat ha tagna. Resultatet kommer göra att fotografer blir misstänkliggjorda hela tiden och i förlängningen så kommer ett lagförslag om förbud mot publicering av igenkänningsbara personer eller liknande.

Så, radera bilden/bilderna, gå gärna igenom dem tillsammans och förklara samtidigt varför du fotat.

Om inte personen förstår att jag raderar bilderna av artighet och hänsyn så har hon ju inte lärt sig något. Det är viktigt att folk förstår att jag har rätt att fotografera i princip vad som helst (och vem som helst) i Sverige.

Det stämmer att du får stå utanför och fotografera in på område med fotoförbud. Får du stå där får du också fotografera, även in på områden du inte får beträda. Vill de hindra dig får de sätta upp ett plank. Det enda undantaget där du inte får stå utanför och fotografera över gränsen är skyddsobjekt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsobjekt

Sedan är det förstås din moral och etik som sätter gränser, men lagen skyddar bara skyddsobjet.
Idag, och om det missbrukas för mycket är det tyvärr risk att det nya lagförslaget du nämnde går igenom.

Det där är en lite motsägande text. Områden som har fotoförbud är skyddsområde och skyddsobjekt och dessa får man alltså inte fotografera även om man står utanför.

Däremot får man förstås fotografera vad som helst annat om man själv befinner sig på offentlig plats. Dvs det är då inte olagligt att fotografera en skolgård oavsett hur mycket rektorn och andra på skolan motsätter sig det. Det är dock inte fotoförbud i lagens mening inne på skolgården. Det är kontraheringsfriheten som gör att den som äger (eller har disponeringsrätten till) en fastighet kan ställa villkor för vistelse på fastigheten. Det kan t.ex. vara villkoret att inte fotografera. Fastighetsägaren (eller motsv.) har dock inte någon rätt att beslagta bilder eller kräva radering av bilder om någon fotograferar på fastigheten. Hon har bara rätt att avvisa personen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar