Annons

Får man normelt sett ta med sig kameran på konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag ska på konsert i Frankrike i början på nästa år och vill gärna ta kort där...men funderar på om det är okey att släpa med sig kameran in.

Jag kan inte ett ljud franska om det nu skulle stå på biljetten...hur BRUKAR det vara?

Man vill ju inte bli stoppad på utsidan när man åkt så långt.

Nej, normalt sett så får man inte det. I Frankrike är de dessutom mycket mer restrektiva än i Sverige. Där upphovsrätten kan sträcka sig så långt som till byggnader om tanken är att publicera bilden komersiellt.

Jag läste på Metallica hemsida att under en Metallicakonsert fick inte ens en som jobbade åt bandet filma. Tragiskt land!

Jeppe skrev:
Där upphovsrätten kan sträcka sig så långt som till byggnader om tanken är att publicera bilden komersiellt.
Behöver det ens vara komersiellt? Jag har för mig att det är ett brott mot fransk upphovsrätt att fota det upplysta Eifeltornet punkt.
(Kan dock bara några få ord franska så jag kan inte kolla det och jag skulle absolut inte bry mig :)

fhe skrev:
Behöver det ens vara komersiellt? Jag har för mig att det är ett brott mot fransk upphovsrätt att fota det upplysta Eifeltornet punkt.
(Kan dock bara några få ord franska så jag kan inte kolla det och jag skulle absolut inte bry mig :)

Nja... i så fall är det nog en lag som är väldigt svår att efterleva.. Men det är rätt att det är ett brott mot upphovsrätten, men enligt min åsikt är det först när du publicerar den för allmänheten. Men att plåta för det privata fotoalbumet bör man nog kunna göra utan att bli nedslagen ;)

Frankrike har mycket hårdare lagar i detta avseende och den bryr sig inte så mycket om huruvida det är komerisellt eller inte. Det handlar heller inte helt om upphovsrätt heller utan nånting i stil med rätten till sitt ansikte och verk osv.

Har bara läst lösrykta rader i olika artiklar så jag kan inte påstå att jag kan det exakt.

När det gäller koncerter är det normalt fotoförbud och det brukar stå på baksidan av biljetten. Att du inte kan franska lär inte hjälpa dig när du ska genom insläppet. Dock så brukar småkameror släppas igenom, de anser väl att det är svårt att göra pengar på dessa bilder eller nått.

/Maverick

Maverick skrev:
Att du inte kan franska lär inte hjälpa dig när du ska genom insläppet. Dock så brukar småkameror släppas igenom, de anser väl att det är svårt att göra pengar på dessa bilder eller nått.

/Maverick

Mitt mål var inte att spela dum inför någon vakt utan att helt enkelt kolla upp regelrna så att jag slipper stå på utsidan med min kamera.

det brukar ju också vara lite olika på vad för utrustning du har... släpar du ditt systemkameran med 500mm objktiv och stativ och reflektorer och en skylift så blir du ju utkastad direkt. Men oftast så skiter dom i kompaktkameror... hur ofta har man inte sett hur det blixtrar från kameror i publikhavet på alla konserter o miljoner småflickor står o fottar med telefonen eller håller små råsa fick telefoner i knäpper som galningar.

enklast är att du skickar ett mail till arrangören och frågar :)

ANNONS