Annons

Får man ha bilderna på sin hemsida??

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Har fotat ett bröllop i helgen.
Det blev mina bästa bröllopsbilder.
De ska få bilderna på skiva med upphovsrätten.
Jag undrar om det hör till att man frågar dem om jag får
ha bilder på dem på min hemsida.(vill ha några i min portfolio)
Eller hur brukar ni göra?
mvh camilla

jag tycker det är självklart att du ska fråga och hade jag varit kund hade jag blivit rätt förbannad om fotografen inte frågat innan eller gjort klart innan fotningen vad fotografen vill använda bilderna till...

Det är du som har upphovsrätten så gör vad du vill utom reklam.
Du får heller inte sätta dit namnen på personerna utan deras samtyckte.

/Stefan

Jag frågar alltid dom jag fotar. Hittills har ingen sagt nej. Tycker det hör till hyfs oavsett om jag får eller ej annars. Skulle inte drömma om att lägga ut någon som inte ville synas där.

Detta har inget med upphovsrätten att göra!

Publicering på internet har med PUL och EU-direktiv att göra. Det finns regler för detta:

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Varför inte fråga de inblandade? De kan ju tycka att en eller annan bild kan vara kränkande (fel frisyr?) och kan ha synpunkter på vilken/vilka bilder som skall läggas ut till allmänt beskådande.

Det är du som har upphovsrätten så gör vad du vill utom reklam.
Du får heller inte sätta dit namnen på personerna utan deras samtyckte.

/Stefan

Jag undrar om det hör till att man frågar dem om jag får ha bilder på dem på min hemsida.(vill ha några i min portfolio)
Som flera andra redan skrivit behöver du inte fråga om tillstånd, bilder du själv har tagit får du publicera på din webbplats. Men givetvis är det alltid en bra idé att vara trevlig mot sina kunder!

jag tycker det verkar konstigt att folk säger att han får det när han faktiskt skriver

Det innebär ju att han ger bort upphovsrätten till bilderna och då har fotografen inga rättigheter alls längre.

jag tycker det verkar konstigt att folk säger att han får det när han faktiskt skriver

Det innebär ju att han ger bort upphovsrätten till bilderna och då har fotografen inga rättigheter alls längre.

Glöm det. Det är inte möjligt att ifrånsäga sig sin ideella upphovsrätt. Endast den ekonomiska upphovsrätten kan avtalas bort, den ideella upphovsrätten kan aldrig, och jag upprepar, aldrig avtalas bort!

Det spelar ingen roll vad upphovsmannen själv tycker. Den ideella upphovsrätten tillhör alltid otvetydigt fotografen, oavsett eventuella avtal som pekar på motsatsen.

OBS, till trådskaparen: Oavsett mitt inlägg, kontakta brudparet! En portfolio på din hemsida ÄR reklam, och kräver deras tillstånd. Dessutom är det kotym och god sed att fråga först!

Senast ändrad:
Glöm det. Det är inte möjligt att ifrånsäga sig sin ideella upphovsrätt. Endast den ekonomiska upphovsrätten kan avtalas bort, den ideella upphovsrätten kan aldrig, och jag upprepar, aldrig avtalas bort!

Det spelar ingen roll vad upphovsmannen själv tycker. Den ideella upphovsrätten tillhör alltid otvetydigt fotografen, oavsett eventuella avtal som pekar på motsatsen.

OBS, till trådskaparen: Oavsett mitt inlägg, kontakta brudparet! En portfolio på din hemsida ÄR reklam, och kräver deras tillstånd. Dessutom är det kotym och god sed att fråga först!

Okej, det trodde jag faktiskt inte, fast å andra sidan förvånar det mig inte då jag märkt att fotografer känns väldigt prioriterade när det gäller rättigheter. då allt annat i världen går att avtala bort så känns det konstigt.
Hur är det då med alla fotografer som jobbar åt företag ? är det samma där att just fotografer har egna regler & lagar ? Jag frågar för att lära :)

Och håller absolut med dig att även om man har lagen & så vidare på sin sida så frågar man ändå av ren respekt.

Har fotat ett bröllop i helgen.
Det blev mina bästa bröllopsbilder.
Jag undrar om det hör till att man frågar dem om jag får
ha bilder på dem på min hemsida.(vill ha några i min portfolio)
mvh camilla

När du skriver kontraktet så bör du skriva in det att du har rätt att använda bilderna till vad du vill utan ersättning från bröllopsparet. Självfallet så om inte kunden vill det så får du skriva in det men dom flesta har inga problem med det.
Jag har bla skrivit in följande
Alla bilder tillhör upphovsmannen, alltså fotografen. De får inte kopieras på något sätt. Fotografen förbehåller sig rätten att publicera bilderna på internet samt i reklamsammanhang, tidning etc om inte annat överenskommits.

ps upphovsrätten är alltid din du ska inte skänka bort den däremot så kan du ge dom tillåtelse att använda bilderna till tex att göra kopior, ha på sin hemsida etc.

[Ja, den ideella rättigheten kan inte överlåtas. Den ägs för alltid av skaparen dvs fotografen, även om han är anställd. Det betyder att bara han har rätt att väsentligt förändra bilden. Mindre justeringar och beskärningar är tillåtet utan upphovsmannens tillstånd. Så ser det ut i teorin, men i praktiken tillämpas nog detta rätt smidigt.

QUOTE=Ravestream;1362901]Okej, det trodde jag faktiskt inte, fast å andra sidan förvånar det mig inte då jag märkt att fotografer känns väldigt prioriterade när det gäller rättigheter. då allt annat i världen går att avtala bort så känns det konstigt.
Hur är det då med alla fotografer som jobbar åt företag ? är det samma där att just fotografer har egna regler & lagar ? Jag frågar för att lära :)

Och håller absolut med dig att även om man har lagen & så vidare på sin sida så frågar man ändå av ren respekt.[/QUOTE]

Att en fotograf visar arbetsprover (t ex på sin webbplats) räknas inte som reklam i lagens mening. Något tillstånd behövs alltså inte.

ps upphovsrätten är alltid din du ska inte skänka bort den däremot så kan du ge dom tillåtelse att använda bilderna till tex att göra kopior...
Det spelar ingen roll om du ger någon sådan tillåtelse eller inte -- den rättigheten ger nämligen lagen. Den som har tillgång till ett lagligt exemplar av t ex ett fotografi har rätt att göra egna kopior för privat bruk. (Men för publicering, t ex på nätet, måste man givetvis ha upphovsmannens tillstånd.)

Att en fotograf visar arbetsprover (t ex på sin webbplats) räknas inte som reklam i lagens mening. Något tillstånd behövs alltså inte.

Hmm, det trodde jag verkligen inte! Fast jag uttryckte mig lite önödigt tvärsäkert, även om jag kände mig förhållandevis säker.
BLF verkar anse att fotografs egna bilder på egen hemsida är att anse som reklam, åtminståne i följande formulering: "Dessutom om fotografen använder bilderna på sin egen hemsida för reklam är det att jämställa med lagen om namn och bild i reklam och då kan modellen begära ersättning/skadestånd." Det stycket är kopierat från ett av svaren på denna sida: http://www.blf.se/469.php#959

Men det kanske är så att det måste till ett erbjudande eller liknande för att räknas som reklam? Altså några bilder och sedan en text, t.ex. "Fotografering nu endast 200:-"?

I vissa formuleringar verkar BLF anse att det är av vikt vem som äger sidan. D.v.s. är det ett aktiebolag som äger sidan så verkar de anse att det per automatik blir en kommersiell hemsida.

Det är skillnad mellan att publicera bilderna i sin portfolio (som trådstartaren frågar om) och att "använda bilderna på sin egen hemsida för reklam", som BLF skriver om.

(För övrigt är den första delen av det frågesvar du citerar nonsens. BLF skriver:
Vad som däremot gäller är att beställda bilder inte får användas av fotografen utan beställarens tillåtelse. Har modellen beställt bilderna kan han/hon förbjuda fotografens egen användning.
Det är givetvis inte sant. Fotografen har rätten till bilderna. Ska modellen ha nåt slags veto/ensamrätt måste det finnas ett avtal om detta. BLF ger tokiga svar på en del andra frågor i sin "faq" också.)

Senast ändrad:
Publicering på internet har med PUL och EU-direktiv att göra. Det finns regler för detta:

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Varför inte fråga de inblandade? De kan ju tycka att en eller annan bild kan vara kränkande (fel frisyr?) och kan ha synpunkter på vilken/vilka bilder som skall läggas ut till allmänt beskådande.

Precis så har jag förstått detta också nu, jag kan publicera bilder jag har tagit på folk men om någon anser att en bild på dom är kränkande så kan jag ligga risigt till... Rätt?

För att komma runt PUL så måste jag ha ett utgivningsbevis (http://www.rtvv.se/se/Internet/utgivningsbevis/)....

Egentligen låter det sjukt konstigt men är det så det är så är det så det är... Är det så? :)

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar