Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får man göra så?

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Det är ett portugisiskt webgalleri som visar 2 av mina bilder utan att ha tillfrågat mig. De länkar inte till bilderna, utan har dem på sin server. Mitt namn framgår klart och tydligt. En av bilderna ligger på min bildbyrå.

Jag undrar om det är okej att göra så? Får man ta en bild utan att tillfråga mig och lägga den på egen server?

/Marcus

Nej så får man inte göra. Finns en hel del trådar om bildstöld här som du kanske kan/har tittat i som tar upp det.
Har du provat att e-posta dom och be dom ta bort bilderna?

seamonster skrev:
Får man ta en bild utan att tillfråga mig och lägga den på egen server?
Du har iofs. redan fått ett korrekt svar, men jag fyller på. Upphovsrätten är din och publicering är en exklusiv rättighet du har genom detta. Att visa en bild på en hemsida är onekligen publicering, oavsett var bildinformationen är lagrad, så "läggandet på server" är ovidkommande. Det enda de får göra utan ditt medgivande är att lägga en textlänk till din bild, inte visa (publicera) den (att visa delar av en bild kan dock gå bra under citat-rätten).

Re: Re: Får man göra så?

steelneck skrev:
Det enda de får göra utan ditt medgivande är att lägga en textlänk till din bild, inte visa (publicera) den (att visa delar av en bild kan dock gå bra under citat-rätten).

Tackar, det var bra information att veta. :)

Har mejlat dem nu och om inte bilderna förvinner innan veckan är slut, så får min bildbyrå ta hand om det.

/Marcus

steelneck skrev:
...(att visa delar av en bild kan dock gå bra under citat-rätten).
Nix. bilder kan inte citeras. Skall man gå stenhårt efter lagtext är det till och med så att om du visar en del av en bild har du förvanskat bilden, vilket är ett brott mot den ideella upphovsrätten.

Söker man under upphovsrättslagen finns det inget om att bilder inte kan citeras, men det finns med som undantag när upphovsrättslagen kom till.
Hur lagen skall tolkas står inte i paragraferna, då får man titta på förarbeten och förslag.

steelneck skrev:
Det enda de får göra utan ditt medgivande är att lägga en textlänk till din bild, inte visa (publicera) den (att visa delar av en bild kan dock gå bra under citat-rätten).

Korrigerar/förtydligar mig själv här..

Att visa delar av eller tom. en tumnagel-bild kan gå bra under "citat-rätten", annars skulle ju Googles bildsökning inkräkta på miljarder upphovsrätter. Men var gränsen går rent praktiskt är lite luddigt. Detssamma gäller ju för en vanlig sökning på text i en sökmotor, där det i regel citeras lite text. Google har dock "försäkrat sig" lite genom att sökmotorn lyder meta-taggen "robots no-index".

(edit)
Det var kanske lite dumt av mig att dra upp det där lite små-luddiga om citat som egentligen inte rör detta solklara fall.

En komplikation i sammanhanget är att 'skurken' inte lyder under svensk lagstiftning. Portugal har inte exakt samma lagar som Sverige, även om de lär ha något liknande. Även rättspraxis lär skilja sig åt mellan Sverige och Portugal.

Hur du väljer att agera är upp till dig, men jag skulle ta reda på vilka lagar och vilken praxis som gäller i Portugal.

Re: Re: Re: Re: Får man göra så?

Nix.
Kanske skulle jag kräva att få jobba hos dem, de får 1500 jobbansökningar om dagen...

Jag är faktiskt lite trött på allt prat om att stämma hit och dit (inte riktat till dig Magnus).

Ibland får jag känslan att fotografer på FS lägger upp bilder i hopp om att någon skall stjäla dem, så de kan luta sig tillbaka och kassera in femsiffriga belopp.
Jag grundar det på att ofta när någon har fått sin bild felaktigt använd är responsen från FS ”grattis”.

Uffe_Nordholm skrev:
En komplikation i sammanhanget är att 'skurken' inte lyder under svensk lagstiftning. Portugal har inte exakt samma lagar som Sverige, även om de lär ha något liknande. Även rättspraxis lär skilja sig åt mellan Sverige och Portugal.

Väldigt liknande, för att inte säga en direkt översättning.. De är medlemmar i EU precis som sverige, det kan dock finnas vissa små skillnader, men de är i så fall mycket små och lär inte beröra detta fall. Dessutom har nästan alla länder i världen (hela västvärlden) skrivit under bernkonventionen (art.9) som reglerar detta (reglerar också hur enskilda länder får lagstifta om upphovsrätt). Portugal lyder också under WIPO treaty. Vad gäller Google citat osv. så faller det under "fair use"

Magnus: jag inser att Portugal lär ha lagar som är väldigt lika de svenska, men de kan ha undantag som inte finns i Sverige och Sverige kan ha undantag som itne finns i Portugal. Jag minns en händelse för några år sedan: en svensk tidning hade recenserat en bok skriven av en utländsk författare, och i recensionen hade de citerat ett stycke ur boken. Tydligen var detta helt lagligt vid tillfället (om det fortfarande är lagligt är ovidkommande), men när de betalade ut honorar till bokförfattaren för citatet blev det liv, i och med att de inte hade frågat om lov i förväg. Att svenska lagen (åtminstone enligt tidningen) medgav att man citerade utan lov i samband med en recension av boken var något som bokförfattaren fick lära sig 'den hårda vägen'.

Vad vill jag med detta? Helt enkelt poängtera att bara för att Portugal är medlem i EU och har en lagstiftning lik den svenska så betyder det inte att lagtexten och lagpraxis en _identiska_ med de svenska motsvarigheterna.

Hej
Jag har bett dem att ta bort mina bilder, det räcker för mig, är inte ute efter någon ersättning. Dock ligger en av bilderna under min bildbyrå och det är inte så bra om den cirkulerar hur som helst ute på nätet. Jag får posta den på communitys där jag är medlem, ha den på egen hemsida, ha den på utställning och sälja den till privatpersoner. Så som den visas nu får den enligt mitt kontrakt inte visas utan att de har betalat för det – det har jag luskat fram under dagen. Egentligen är det väl bara bra om jag syns på nätet, men då måste det vara med bilder som inte ligger under min byrå. Det är haken, och det har jag mejlat till dem. Får se vad som händer.

/Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar