Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Får man fota på konserter?
- Trådstartare SaraE
- Start datum
vox2000
Aktiv medlem
Hejsan..
Sent ute som vanligt, men har en fundering ang konsertfoto. Är det ok att ha med kameran på vilken konsert som helst?
Har för mig att i tex Globen är det inte så poppis, men brukar det i så fall stå på biljetten?
Vore skoj att fota lite när man nu ändå är på konsert.
Jag misstänker att du menar från publikplats.
Små pocketkameror och mobiler brukar vara OK i de allra flesta fall. Stora systemkameror med teleobjektiv och dylikt är inte lika poppis, utan ett fotopass.
SaraE
Aktiv medlem
Jag misstänker att du menar från publikplats.
Små pocketkameror och mobiler brukar vara OK i de allra flesta fall. Stora systemkameror med teleobjektiv och dylikt är inte lika poppis, utan ett fotopass.
Vad händer om man har med sig kameran? Kan de ta den ifrån en?
Är bara så grymt irriterande att det är ok med vanliga kameror men inte min "bäbis" ;-)
vox2000
Aktiv medlem
Vad händer om man har med sig kameran? Kan de ta den ifrån en?
Är bara så grymt irriterande att det är ok med vanliga kameror men inte min "bäbis" ;-)
De inte bara kan, de gör det. Du får kvittera ut den efteråt sen. Du får i de allra flesta fall inte ta med dig en systemkamera in på en större konsert.
Ravestream
Aktiv medlem
Dom har ingen rätt att ta din kamera, men dom kan hänvisa dig från platsen.
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Dom har ingen rätt att ta din kamera, men dom kan hänvisa dig från platsen.
Och det grundar du på vad..??
Om en arrangör sätter upp regler för en spelning så kan du vara så lugn för att de kan ta kameran av dig. Allra helst om du smugglat in den.
För jämförande ändamål...
I ett insläpp säger de åt dig att du måste hänga av dig ytterkläder på grund av att brandskyddet säger det. Vad gör du?
j777
Aktiv medlem
Och det grundar du på vad..??
Om en arrangör sätter upp regler för en spelning så kan du vara så lugn för att de kan ta kameran av dig.
Tja, det vore väl stöld skulle jag säga. Det de kan göra är att dig ett val: antingen lämnar du ifrån dig kameran eller lämnar platsen.
SaraE
Aktiv medlem
På biljetten står det att man inte får medföra kamera. Så visst kan jag tänka mig att de kan ta kameran ifrån mig, absolut. Men om de tar min kamera, då får de baske mig ta alla andras kameror också!
Eller, är det för att det blir såpass bra bilder av en systemkamera som de sätter stopp? Borde kunna bli hyfsade bilder med en långzoom om man bara vet hur man hanterar den...
Är det pga att de tror att man ska sälja bilderna man inte får ha med sig kameran?
Nyfiken mest...
Men - tycker inte ni som jag, att kamera som kamera?
Hursomhaver. Ingen koll, och kameran var med. Blev helt ok bilder
Och till dig som undrade varför jag inte ville bara lyssna? Jo... Att fotografera är ett rätt stort intresse för mig och att ha med kameran och ta bilder på en bra artist gör att upplevelsen _för mig_ blir större! Jag _gillar_ att fotografera, och tycker inte att det stör musikupplevelsen, tvärtom.
Att jag har med mig systemkameran gör att jag dessutom inte stör någon annan, eftersom jag kan ta bilder utan att använda blixten - vilket inte de med pocketkameror kan (iaf inte om de vill ha nån bild ;-) ).
För övrigt var det urkasst ljud, så jag är glad att kameran var med, annars hade jag fasen gått därifrån. Trodde en av våra största svenska artisters crew kunde bättre faktiskt!
Eller, är det för att det blir såpass bra bilder av en systemkamera som de sätter stopp? Borde kunna bli hyfsade bilder med en långzoom om man bara vet hur man hanterar den...
Är det pga att de tror att man ska sälja bilderna man inte får ha med sig kameran?
Nyfiken mest...
Och till dig som undrade varför jag inte ville bara lyssna? Jo... Att fotografera är ett rätt stort intresse för mig och att ha med kameran och ta bilder på en bra artist gör att upplevelsen _för mig_ blir större! Jag _gillar_ att fotografera, och tycker inte att det stör musikupplevelsen, tvärtom.
Att jag har med mig systemkameran gör att jag dessutom inte stör någon annan, eftersom jag kan ta bilder utan att använda blixten - vilket inte de med pocketkameror kan (iaf inte om de vill ha nån bild ;-) ).
För övrigt var det urkasst ljud, så jag är glad att kameran var med, annars hade jag fasen gått därifrån. Trodde en av våra största svenska artisters crew kunde bättre faktiskt!
vox2000
Aktiv medlem
På biljetten står det att man inte får medföra kamera. Så visst kan jag tänka mig att de kan ta kameran ifrån mig, absolut. Men om de tar min kamera, då får de baske mig ta alla andras kameror också!
Nyfiken mest...
Ungfär så resonerar de. Det finns inte en gyllene regel, utan alla arrangörer har sina egna regler, som är olika beroende på band, plats och en mängd andra faktorer som ganska ofta inte är glasklara.
Nej, det tycker jag inte. "Vanliga" kameror sitter oftast i händerna på folk som tycker det är OK med suddig, väldigt underexponerad bild du inte kan använda på nåt vidare sätt än på sin höjd visa på din blog och säga "Det syns inte så bra men jag var där". Du får ett annat resultat med en systemkamera och bra objektiv. Det går inte att jämföra tycker jag.
Man blir förvånad över vilka tomtar det finns. Som i alla brancher. Ett tips om du vill ha ännu bättre bilder är att ansöka om fotopass till nästa gång. Då får du stå längst fram och plåta, om det finns ett fotodike. Om det inte finns det kan du i vilket fall vara säker på att du FÅR plåta. Det är inte alla gånger det går på de större konserterna (läs: väldigt (väldigt) sällan), men på de mindre är det inte alls omöjligt att få fotopass som privatperson. Testa, vet jag.
SaraE
Aktiv medlem
Ungfär så resonerar de. Det finns inte en gyllene regel, utan alla arrangörer har sina egna regler, som är olika beroende på band, plats och en mängd andra faktorer som ganska ofta inte är glasklara.
Nej, det tycker jag inte. "Vanliga" kameror sitter oftast i händerna på folk som tycker det är OK med suddig, väldigt underexponerad bild du inte kan använda på nåt vidare sätt än på sin höjd visa på din blog och säga "Det syns inte så bra men jag var där". Du får ett annat resultat med en systemkamera och bra objektiv. Det går inte att jämföra tycker jag.
Man blir förvånad över vilka tomtar det finns. Som i alla brancher. Ett tips om du vill ha ännu bättre bilder är att ansöka om fotopass till nästa gång. Då får du stå längst fram och plåta, om det finns ett fotodike. Om det inte finns det kan du i vilket fall vara säker på att du FÅR plåta. Det är inte alla gånger det går på de större konserterna (läs: väldigt (väldigt) sällan), men på de mindre är det inte alls omöjligt att få fotopass som privatperson. Testa, vet jag.
Åh! Det visste jag inte att man kunde. Ansöker man hos arrangören då? Vore ju hur skoj som helst att få ta bra bilder.
Alltid intressant att höra olika åsikter. Är väldigt sällan på konsterter, och visst blir det bättre bilder med en vettig kamera... Det är ju därför man släpar runt på klumpen ;-)
Tack för ditt svar!
vox2000
Aktiv medlem
Åh! Det visste jag inte att man kunde. Ansöker man hos arrangören då? Vore ju hur skoj som helst att få ta bra bilder.
Alltid intressant att höra olika åsikter. Är väldigt sällan på konsterter, och visst blir det bättre bilder med en vettig kamera... Det är ju därför man släpar runt på klumpen ;-)
Tack för ditt svar!
Det är inte helt ovanligt, men inte jättevanligt heller.
Du ringer till skivbolaget och ber att få prata med personen som har hand om ansökningar för ackrediteringar för bandet som du vill se, och frågar om det finns möjlighet till ett fotopass, och sen hoppas du på att det går. Nämn att om skivbolaget vill, så kan du skicka över några bilder som du tog på konserten efteråt. Alltid bättre att vara lite ödmjuk än att vara jobbig. Och rent generellt, det är svårt(tm) att få ett fotopass som privatperson till ett band som spelar på en större scen, men man kan alltid försöka.
vifra
Aktiv medlem
Varför inte fråga arrangören
dom om någon vet.
Hejsan..
Sent ute som vanligt, men har en fundering ang konsertfoto. Är det ok att ha med kameran på vilken konsert som helst?
Har för mig att i tex Globen är det inte så poppis, men brukar det i så fall stå på biljetten?
Vore skoj att fota lite när man nu ändå är på konsert.
dom om någon vet.
growingart.se
Aktiv medlem
Det är alltid skoj att ta bra konsertbilder, för det blir inte många riktigt bra... men andelen bra bilder ökar med erfarenhet.
j777
Aktiv medlem
På biljetten står det att man inte får medföra kamera. Så visst kan jag tänka mig att de kan ta kameran ifrån mig, absolut.
Efter att ha frågat några bekanta så vidhåller jag mitt svar att de inte kan ta kameran ifrån dig. De jag frågat är visserligen inte jurister utan bara hobbyintresserade men jag tror på dem tills motbevisad.
I praktiken så spelar det kanske ingen roll för de flesta lämnar hellre ifrån sig kameran under resten av koncerten än blir utslängda. Men juridiskt så är det alltså besökaren som frivilligt lämnar ifrån sig kameran. Arrangören/vakten kan inte tvinga dig till någon annat än att lämna platsen.
Rätta mig gärna om jag har fel (men då vill jag se referenser).
vox2000
Aktiv medlem
Efter att ha frågat några bekanta så vidhåller jag mitt svar att de inte kan ta kameran ifrån dig. De jag frågat är visserligen inte jurister utan bara hobbyintresserade men jag tror på dem tills motbevisad.
I praktiken så spelar det kanske ingen roll för de flesta lämnar hellre ifrån sig kameran under resten av koncerten än blir utslängda. Men juridiskt så är det alltså besökaren som frivilligt lämnar ifrån sig kameran. Arrangören/vakten kan inte tvinga dig till någon annat än att lämna platsen.
Ja, precis så. Det är väl konstaterat sen innan? De tar kameran i från dig för utkvittering efteråt om du vill gå in.
Stor systemkamera = Inte OK om du vill se konserten
Liten kompaktkamera = OK i de allra flesta fall (inte proffesionell utrustning)
cakon
Aktiv medlem
Tyvärr är ljudet ofta väldigt kass på konserter. Förra sommaren var jag på Ullevi och kollade på Rolling Stones. Ljudet var en fullständig katastrof där jag satt. Har aldrig upplevt något sämre ljud faktiskt och då har jag varit på många konserter. Fast biljetterna till Rolling Stones var det i särklass dyraste jag varit på i konsertväg. Önskar jag hade haft systemkameran med mig så att jag åtminstone kunde känt att jag fått lite valuta för pengarna. Har skrivit en liten betraktelse kring konsertupplevelsen på min hemsida (http://www.jasifil.se/rollingstones) om någon nu är intresserad. Bilderna tagna med min Canon A80. Även på dessa biljetter stod förresten att man inte fick medtaga kamera.Trodde en av våra största svenska artisters crew kunde bättre faktiskt!
niben
Aktiv medlem
Det är korrekt, dom kan inte ta din utrustning utan ditt medgivande men avvisa dig från arrangemanget. Skulle dom ta utrustningen utan ditt medgivande är brottet "Egenmäktigt förfarande" Brottsbalken kap.8 §8.
Jag skulle dock vara mycket tveksam att lämna bort dyr kamerautrustning då jag är ganska säker att de inte tar ansvar för den om något skulle hända. Bättre då att fråga i förväg som rekommenderas.
MooDHooDs
Aktiv medlem
Jag har jobbat som volontär på festivaler (där det råder fotoförbud och förbud mot massa andra grejer typ paraplyer). Då får man inte _ta_ ifrån någon något. Däremot får man ge dem valet; vara kvar på området eller slänga/lägga in i värdeförvaringen (detta måste de göra själva om de inte direkt ber oss att slänga det).
perstromgren
Aktiv medlem
Tja, det vore väl stöld skulle jag säga. Det de kan göra är att dig ett val: antingen lämnar du ifrån dig kameran eller lämnar platsen.
Ja, det är väl vanligen så man formulerar sig. De flesta uppfattar det nog som om de tar kameran ifrån dig, eftersom det är det valet de flesta gör i den situationen. Hellre få valuta för sin biljett utan kamera, än att bli blåst på konserten.
En arrangör kan tillsammans med fastighetsägaren ställa upp snart sagt vilka villkor som helst, så länge de inte går mot lagen mot diskriminering och en del speciallagar.
Per.