Annons

Får jag använda märkesprodukter i mina fotografier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag har ett fotouppdrag åt ett företag som bedriver ett antal webbsajter med olika tjänster. De behöver bilder på vissa vanliga konsumentprodukter, såsom en mobiltelefon, en klocka osv.

Hur är det om man kan se att det är en Sony-Ericsson telefon, eller som nedan, en Citizen klocka? Vad tycker företagen om sådant och vad säger lagen? Får jag fritt använda deras produkter till mina fotografier, som sedan utnyttjas kommersiellt av webbföretaget som jag tar bilderna åt?

Bilagor

• klocka_res400.jpg
    klocka_res400.jpg
    54 KB · Visningar: 476
Utan att vara nån slags expert så har jag svårt att se hur de skall kunna opponera sig mot att du fotograferar saker som finns på den öppna marknaden.

Du säljer ju inte priatkopior eller utger dig för att ha tagit fram produkten själv.

Om detta inte skulle vara tillåtet så skulle man väl inte få ha bilder med i annonser för t ex begagnade bilar ..... låter i mina ögon absurt

Njae...

Citizen lär nog inte ge dig problem däremot ett annat klockmärke nämligen Rolex.
Även om du har svensk lagstiftning på din sida skulle jag rekomendera försiktighet.
Stiftelserna (är ej företag) är mycket aggresiva med i vilka sammanhang deras produkter syns och hotar med advokater.

Varumärken

Hej. I förevarande fall rör det sig ju närmast om varumärken även om upphovsrätt kan vara inblandat också. Min poäng är iaf att huvudregeln är att man inte får använda andras varumärken i kommersiella sammanhang. Eventuellt kan deras rätt ha konsumerats vilket innebär att du isf får använda produkterna på förevarande sätt. Om så har skett vågar jag inte svara på.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto