Annons

Får inte betalt för jobb!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Jag har ett problem som i grund och botten beror på att jag inte gjorde vad jag borde innan jag började med arbetet, nämligen skrev ett ordentligt kontrakt.

Jag har det i åtanke när jag nu skriver och hoppas på hjälp här.

Jag kom i kontakt med en person i början av terminen som sa att hon jobbade för en reklambyrå och att de behövde en fotograf då deras andra fotograf fått förhinder. vi kom överens om en timlön och att allt jag fotade fram till den 15e skulle jag få betalt den 30e och så vidare. Redan två dagar senare gjorde jag ett jobb. Jag bad de som jag fotograferade att skriva på på modellrelease. Som sagt så skrev jag inget kontrakt med reklampersonen.

Under ett par veckor så fotade jag cirka 20 timmar för personen och jag har nu 2 månader efteråt inte fått ett öre. Hela tiden kommer personen med den ena förklaringen efter den andra; nån av modellerna har lagt ut bilder på internet och företaget som skulle ha bilderna vägrar betala några pengar, reklamföretaget vill ha olika fakturor och varje jobb på enskild faktura etc.

Jag har inte varit i kontakt med någon annan på företaget eftersom jag tänkt att jag gjort jobbet för personen i fråga. Ca 10 modeller har varit inblandade i sessionerna.

Jag har inte vågat ryta till om det eftersom jag har varit rädd att jag inte ska kunna få rätt om jag anmäler personen.

Men eftersom jag nu är fruktansvärt trött på att vänta så tänkte jag fråga om det är någon som har något tips innan jag anmäler.

Personen/företaget verkar ha betalat ut en del löner svart och blir därför skrämda om jag hotar med polisanmälan, jag vet inte.

Tack så mycket för hjälpen!
 
Säga till din kontakt att du får ta upp frågan med hans chef om det inte sker några framsteg å det snaraste. Även mutligt avtal gäller ju, men det kan vara svårt att bevisa. Å andra sidan är det kanske få som lägger 20 timmar på en ideell fotografering?

/Pontus
 
Glöm inte att muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga. Problemet är att det oftast är betydligt svårare att bevisa vad som sagts och inte…

/Anders
 
Rudie skrev:
Jag har ett problem som i grund och botten beror på att jag inte gjorde vad jag borde innan jag började med arbetet, nämligen skrev ett ordentligt kontrakt.

Jag har det i åtanke när jag nu skriver och hoppas på hjälp här.

Jag kom i kontakt med en person i början av terminen som sa att hon jobbade för en reklambyrå och att de behövde en fotograf då deras andra fotograf fått förhinder. vi kom överens om en timlön och att allt jag fotade fram till den 15e skulle jag få betalt den 30e och så vidare. Redan två dagar senare gjorde jag ett jobb. Jag bad de som jag fotograferade att skriva på på modellrelease. Som sagt så skrev jag inget kontrakt med reklampersonen.

Under ett par veckor så fotade jag cirka 20 timmar för personen och jag har nu 2 månader efteråt inte fått ett öre. Hela tiden kommer personen med den ena förklaringen efter den andra; nån av modellerna har lagt ut bilder på internet och företaget som skulle ha bilderna vägrar betala några pengar, reklamföretaget vill ha olika fakturor och varje jobb på enskild faktura etc.

Jag har inte varit i kontakt med någon annan på företaget eftersom jag tänkt att jag gjort jobbet för personen i fråga. Ca 10 modeller har varit inblandade i sessionerna.

Jag har inte vågat ryta till om det eftersom jag har varit rädd att jag inte ska kunna få rätt om jag anmäler personen.

Men eftersom jag nu är fruktansvärt trött på att vänta så tänkte jag fråga om det är någon som har något tips innan jag anmäler.

Personen/företaget verkar ha betalat ut en del löner svart och blir därför skrämda om jag hotar med polisanmälan, jag vet inte.

Tack så mycket för hjälpen!

Jens, mitt tips är så här.

Kontakta personen. Säg en sista gång vänligt men bestämt att nu, omedelbart, vill du ha betalt, annars måste du gå vidare för att få dina pengar.

Om detta inte hjälper, sök upp personens chefen/chefen för företaget, och berätta hela storyn som den är. Säg att personen använt sig av företagets namn och ingått en deal som denne sedan ej håller, och att du i god tro utfört arbete åt företaget. Använd silkesvantarna men var inte osäker - säg att du precis som alla andra måste ha betalt för det jobb du gör.

Att göra en polisanmälan, lämna till kronofogden eller annat skulle jag inte göra annat än som absolut sista nödlösning, såvida du inte har bra vittnen eller annan bevisning/argumentation för att du verkligen har ett anställnings-/uppdragsavtal med dem. Det är nämligen mycket osannolikt att du nånsin får betalt då. Faktum är ju att ett muntligt avtal förvisso är precis lika gällande - men det är upp till DIG att bevisa att ni har ett sådant avtal. Och det kan du väl inte......?? Således blir en polisanmälan helt värdelös, och retar bara upp dem. Samma sak med kronofogden... Utan avtal vet de ju inte vem som har rätt och vem som har fel (ord mot ord) - och de varken kan eller vill nog göra så mycket då...

Nej, ta i med silkesvantarna men prova med olika personer att göra det på. Chefen, eller någon annan på företaget, kanske har mer heder och kan hjälpa dig!!

I sista hand... Finns det något som kan vara starka skäl för att anta att du varit anställd? Ex: har du plåtat i företagets lokaler? Har du använt rekvisita från dem eller annat? I så fall är det ett argument mot dem.

Lycka till!!!

PS. Känner du en advokat? Som en (näst sista) utväg kan det vara en bra väg att få betalt, att be en jurist ringa dem. Bara titeln kan få chefer att skruva sig i stolen! DS.
 
Positivt är ju att de knappast kan använda bilderna innan du fått betalt. Gör de det kan du ju stämma skiten ur dem, men som sagt, pröva vänligt men bestämt först.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Säga till din kontakt att du får ta upp frågan med hans chef om det inte sker några framsteg å det snaraste. Även mutligt avtal gäller ju, men det kan vara svårt att bevisa. Å andra sidan är det kanske få som lägger 20 timmar på en ideell fotografering?

Precis. Och modellerna borde väl kunna vittna om att fotograferingen har skett för "kunden"?

Även om inget pris har avtalats (eller om det inte går att bevisa) så ska köparen betala skäligt pris.

Det som skulle kunna ställa till det är om de hävdar att du skulle göra jobbet "på spekulation"...
 
Väldigt samma siutaition

LeadHead skrev:
Precis. Och modellerna borde väl kunna vittna om att fotograferingen har skett för "kunden"?

Även om inget pris har avtalats (eller om det inte går att bevisa) så ska köparen betala skäligt pris.

Det som skulle kunna ställa till det är om de hävdar att du skulle göra jobbet "på spekulation"...

Hej!

Jag är i väldigt samma situation. Fotgraferade för en kund som hadde ordnat uppdrag hoss olika klädaffärer, och kunden ordnade modeller. Grymt dåligt organiserat. En kväll i slutet av augusti skulle vi träffas kl 18.00 för att fotografera 3 modeller. Såklart förutsatte jag att alla va samlade då, och hade påpekat för uppdragsgivaren att det va brått.

innan vi hade samlat ihop alla modellerna (en va på fotbollsträning och vi fick vänta tills han duschat färdigt) och dom sminkat sig färdigt va kl 19.45. Solen gick ner 20.00..... Lite svårt att ta bra bilder då.... Uppdragsgivaren tycket jag ca så stressig... Mitt svar: "Det är svårt att stoppa solen".

Nu vill hon inte betala för det och tre andra uppdrag. Hur bra funkar det att ha modeller som vittnen? Modellerna hatar den här tanten, så dom vittnar nog gärna. Bla la en av tjejerna ut några bilder på Lunarstorm (vilket hon så klart inte borde göra) och nu har "modelltanten" stämt dom! Utan att jag har skrivit på någon bildrelease, men betala för uppdraget vill hon inte!!

SUCK!! Skulle vilja varan andra fotografer så dom inte har något att göra med denna "modell-tant".
 
Rudie skrev:
Jag har ett problem................" reklamföretaget vill ha olika fakturor och varje jobb på enskild faktura etc"............

Då är det precis vad du gör men skickar det till företaget direkt.
Glöm inte skriva att det gäller uppdragsfotografering enligt överenskommelse för XX(tjejjen i fråga).

x antal timmar á x:- + moms.
 
Efter att något sånt här hänt, blir man grymt noggran med att ha allt skriftligt... Det är väl det enda positiva i den här situationen.

Hoppas att det löser sig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.