Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får ingen skärpa med mellanringar Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

T0ssi

Avslutat medlemskap
Jag köptehem soligor mellanringar

Så nu när jag skulle pröva sätter jag på en mellanring sen mitt objektiv och ska försöka fokusera men lyser bara vit typ i sökaren allså ingen skärpa går inte ens utskilja vad det är heller
Har även prövat försöka hitta skärpa själv men funkar inte

Hur löser jag det ?

Har en D90

Jag köptehem soligor mellanringar

Så nu när jag skulle pröva sätter jag på en mellanring sen mitt objektiv och ska försöka fokusera men lyser bara vit typ i sökaren allså ingen skärpa går inte ens utskilja vad det är heller
Har även prövat försöka hitta skärpa själv men funkar inte

Hur löser jag det ?

Har en D90
Med vilket objektiv har du testat mellanringen?

Hur ser bilden ut om du tar en exponering? (visa en bild)

Du har ju ett macroobjektiv. Det borde väl ge betydligt bättre resultat än det man får med mellanringar?

Jo men vill komma ännu närmre mina objekt och få bättre närbilder,

Ska det inte funka med mellanringar då på ett makro objektiv ?

Klart det funkar

Jo men vill komma ännu närmre mina objekt och få bättre närbilder,

Ska det inte funka med mellanringar då på ett makro objektiv ?

Jo men närgränsen hamnar bara någon cm framför objektivet om det är fokuserat på närgränsen. Du har väl förmodligen försökt ställa skärpan längre ifrån. Använd inte AF utan flytta ekipaget manuellt och börja någon cm framför objektet så lär du dig vilket arbetsavstånd du får med de olika ringarna och ditt objektiv. Skärpedjupet är bara någon mm så det är lätt att missa om man använder AF och ligger på fel avstånd.

Jo men närgränsen hamnar bara någon cm framför objektivet om det är fokuserat på närgränsen. Du har väl förmodligen försökt ställa skärpan längre ifrån. Använd inte AF utan flytta ekipaget manuellt och börja någon cm framför objektet så lär du dig vilket arbetsavstånd du får med de olika ringarna och ditt objektiv. Skärpedjupet är bara någon mm så det är lätt att missa om man använder AF och ligger på fel avstånd.

Nu när jag börja köra 1 cm ifrån o gick upp tills jag fick bra bild, mm nu funkar det galant

Senast ändrad:
Jag tycker det där ser ut som en bönsyrsa med utfällda vingar. De är nog inte så pyttesmå, jag skulle gissa att det räcker med avbildningsskalor runt 1:3-1:2 för att fånga sådana i helfigur. Det går nog utmärkt med ditt objektiv utan mellanringarna, förutsatt att du kommer tillräckligt nära utan att skrämma insekten på flykten. För skygga insekter fungerar annars telemakron bra, då behöver man inte vara så nära. Tycker det fungerar bra att fånga fjärilar i 1:2 med 300 mm.

okey, Tycker ni det är slöseri med mellanringar när jag har ett 50 mm makro objektiv ?

Det beror på vad du vill fotografera. Vill du kunna komma ännu närmare än 1:1 för att fotografera insekter runt 5-6 mm i storlek bra så har du ju nytta av ringarna. Kommer närmast att tänka på små hoppspindlar som kan göra sig bra på bild. Med alla ringarna på får du en avbildningsskala på ca 2:1 och det kan ju vara bra att ta till ibland. Men skärpedjupet blir minimalt som du märkt.

Det beror på vad du vill fotografera. Vill du kunna komma ännu närmare än 1:1 för att fotografera insekter runt 5-6 mm i storlek bra så har du ju nytta av ringarna. Kommer närmast att tänka på små hoppspindlar som kan göra sig bra på bild. Med alla ringarna på får du en avbildningsskala på ca 2:1 och det kan ju vara bra att ta till ibland. Men skärpedjupet blir minimalt som du märkt.

Då kanske det är bättre satsa på close up filter ?

Skärpedjupet blir lika minimalt med närbildslinser (close up filter). Skärpedjupet beror av avbildningsskalan, så fort du börjar förstora minskar djupet. Fördelen med närbildslinser är bla att de tar liten plats i kameraväskan och alltid kan följa med. Närbildslinser ger större effekt på längre brännvidder, med en lins med styrkan 10 dioptrier (vilket är starkt) ökar du avbildningsskalan från 1:1 till 1,6:1 med ditt 60 mm makro (på ett 150 mm makro skulle skalan bli 2,5:1). Mellanringarna har alltså större effekt än vad en stark närbildslins har på ditt makro. Om du köper tex ett Hoya närbildslinsset +1/+2/+4 och kombinerar alla linserna får du styrkan sju och får en avbildningsskala på 1,42:1, kanske inte så mycket vunnet. Speciellt med tanke på att den optiska kvalitén sjunker med ökat antal linser. Mellanringar har den egenskapen att de ger störst effekt på korta brännvidder. Fastnar du ändå för en lösning med närbildslinser tycker jag du skall kolla in Raynox DCR-250 som har styrkan 8 dioptrier. Den är trelinsig och kompenserar därigenom för en del optiska fel som inte enlinsiga närbildslinser kan. Den skall ge bra bilder och lovordas av många, har också sett utmärkta bildresultat med denna. Den är billigare än både elektriskt kopplade mellanringar och Hoyas närbildslinsset och skulle ge dig avbildningsskalan 1,48:1: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172

Skärpedjupet blir lika minimalt med närbildslinser (close up filter). Skärpedjupet beror av avbildningsskalan, så fort du börjar förstora minskar djupet. Fördelen med närbildslinser är bla att de tar liten plats i kameraväskan och alltid kan följa med. Närbildslinser ger större effekt på längre brännvidder, med en lins med styrkan 10 dioptrier (vilket är starkt) ökar du avbildningsskalan från 1:1 till 1,6:1 med ditt 60 mm makro (på ett 150 mm makro skulle skalan bli 2,5:1). Mellanringarna har alltså större effekt än vad en stark närbildslins har på ditt makro. Om du köper tex ett Hoya närbildslinsset +1/+2/+4 och kombinerar alla linserna får du styrkan sju och får en avbildningsskala på 1,42:1, kanske inte så mycket vunnet. Speciellt med tanke på att den optiska kvalitén sjunker med ökat antal linser. Mellanringar har den egenskapen att de ger störst effekt på korta brännvidder. Fastnar du ändå för en lösning med närbildslinser tycker jag du skall kolla in Raynox DCR-250 som har styrkan 8 dioptrier. Den är trelinsig och kompenserar därigenom för en del optiska fel som inte enlinsiga närbildslinser kan. Den skall ge bra bilder och lovordas av många, har också sett utmärkta bildresultat med denna. Den är billigare än både elektriskt kopplade mellanringar och Hoyas närbildslinsset och skulle ge dig avbildningsskalan 1,48:1: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172

Okey , jag har ett saligor kit med mellanringar så behåller nog dom,

Den är billigare än både elektriskt kopplade mellanringar och Hoyas närbildslinsset och skulle ge dig avbildningsskalan 1,48:1:
Hur räknar man ut avbildningsskalan vid närgränsen så där exakt? Hur man räknar ut den när objektivet är inställt på oändligt vet jag, men inte vid närgränsen.

Olle

Hur räknar man ut avbildningsskalan vid närgränsen så där exakt? Hur man räknar ut den när objektivet är inställt på oändligt vet jag, men inte vid närgränsen.

Olle

Fotografera en linjal, så ser du hur många mm du får med.

Dela sedan måttet du fick med 23.6 om du har en DX-kamera och 36 om du har en FX-kamera.

Har du en FX-kamera och får med 72mm så är det 1:2, har du bara fått med 18mm så har du 2:1 och har du fått med 36mm så har du 1:1.

/Karl

Tja, du får rätta mig om jag har fel, och det kan jag ha: Avbildningsskalan med mellanringar vid närgränsen kan jag inte räkna ut exakt, det finns nog något sätt, men vid fokus på oändligheten blir den utraget genom bränvidden. Med närbildslinser har jag fått för mig att det är enklare när det gäller makroobjektiv, där man ju känner objektivets avbildningsskala vid närgränsen. Det blir då linsens styrka i dioptrier multiplicerad med objektivets brännvidd (i mm i detta fall) delat med 1000. Till detta lägger man till objektivets egna avbildningskala, alltså 1 med ett 1:1 makro. Förmodligen fungerar det likadant med vanliga objektiv, man lägger till objektivets egna avbildningsskala vid aktuellt fokusavstånd till föregående kvot. Men som sagt, rätta mig gärna om det är fel på något vis.

Edit: Förmodligen blir det i praktiken inte så exakta värden som i mina räkneexempel. Jag kunde gott ha avrundat dem.

Problemet är väl att brännvidden brukar förkortas på de flesta makroobjektiv med AF vid närgränsen. Och tillverkarna brukar inte avslöja vad den verkliga brännvidden är.
Men det kanske går att räkna ut ändå på något vis, man känner ju i alla fall till närgränsen.

Olle

Ja, det har du rätt i. Där ligger en felkälla, och en förmodligen ganska stor då jag förstått att brännvidden kan förkortas ganska avsevärt vid närgränsen på makroobjektiv. Gjorde ett enkelt test med kitzoomen och en lins +5 dioptrier, där stämmer det nästan på pricken att räkna som jag gjorde vid närgränsen.

Edit: Det betyder ju att med kortare makron så är det mellanringar man skall satsa på för att komma upp i avbildningsskala, å andra sidan kanske inte kortare makron har så stor minskning av brännvidden. Vore lite intressant att få klarhet i detta.

Senast ändrad:
Men det kanske går att räkna ut ändå på något vis, man känner ju i alla fall till närgränsen.Olle

Om man sätter på en närbildslins med känd styrka och gör ett försök enligt Falumas metod går det ju att bakvägen räkna fram objektivets aktuella brännvidd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar