Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får hon använda mina foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
När jag var tillsammans med min förra flickvän tog jag foton på henne som jag självklart då inte hade något emot att hon använde. Hur är det nu? Jag kanske inte längre är sugen på att dem används i vissa sammanhang, har jag rätt att styra över det? Jag har alla original kvar i min dator, så dem har hon inte. Får hon använda dem hur hon vill, fast det är jag som har fotograferat?

/Marcus

Svaret är NEJ! Hon får inte använda bilderna
hur som helst har du tagit bilderna på henne är det du som har copyright skyddet på bilderna.

Du är fotografen, så du har copyright. Hon får inte använda bilderna utan din tillåtelse. Om hon kan identifieras i bilderna så får du inte publicera dem i vissa sammanhang utan hennes tillåtelse (p g a PuL).

aha så det spelar ingen roll om jag en gång sa att det var okej? jag kan alltå be henne att inte använda dem?

nåt liknande har jag varit med om.
hade plåtat lite bilder på min dåvarande (det här var ca. 5 år sen) pojkvän som jag efter en tids förhållande tyckte var lite väl läskig för min smak.
efter att jag brytit upp så använde han några av mina privata bilder på honom på sin hemsida.
eftersom jag faktiskt tyckte det var obehagligt så uttryckte jag mitt missnöje över att han publicerade dom bilderna på hans hemsida (harmlösa porträtt förvisso, men ändå).
det gjorde honom topp tunnor rasande och jag såg det som bäst att lägga ner fallet eftersom jag inte hade lust att ha med honom att göra ö.h.t. och verkligen inte om han skulle vara helt tokig av ilska (det här är en snubbe som med sin brutala argumenterar"talang" kan på 5 minuter övertyga en vegeterian att hon/han älskar mc donalds. gissa om jag fick gå i terapi sedan..).

än idag finns mina privata bilder på honom på hans hemsida. även jag själv figurerar som spegelbild på en av hans egna bilder fast än jag inte alls har lust att synas på hans sida.
känns onekligen knas, men jag har inte orken att försöka argumentera med brutalargumenterarmästaren själv.

det här har gjort en liten klump i magen som finns kvar.
samtidigt är detta särkerligen inte nån stor grej värd att bråka för heller.
jag tystar klumpen i magen och låter det vara istället.
nån vacker dag tar han säkert bort bilderna. jag hoppas dock på förr hellre än senare.

Jo visst känns det jobbigt. Nu har jag i och för sig pratat med henne om det och hon har tagit bort bilder där jag är med på. Orkar inte gå vidare utan accepterar väl som det är för tar väl inte skada som fotograf av att hon använder bilderna. Det jobbiga är att det är bilder som jag har tagit, på det sättet som jag såg henne och som jag tyckte om henne. Att hon sedan, så här direkt efter, kan använda dessa bilder på hemsidor och Communitys för att få ögonen på sig känns inget vidare kul. Kanske bara jag som är svartsjuk, men det är en obehaglig känsla. Vill inte på något sätt ”sponsra” henne med nya kontakter. Om hon skulle använda egna bilder, så skulle jag inte bry mig på samma sätt.

Jag ska aldrig mer fotografera min flickvänner :)

Känsligt ämne detta.
Förstår både dig Christel och Marcus. Bilder tar lätt upp gamla minnen men det är ju även det som är skönheten med det vi gör...

ANNONS