Annons

Får en person ta ett foto och använda det hur som helst utan lov?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anin4456

Ny medlem
Jag har tagit ett foto på min dotter som hon f.ö tycker jätte mycket om.
Hon fick lov att använda det på sin hemsida, men nu har hennes far kopierat den bilden och använt den bilden som en bilaga i tell en rättegångshandling som handlar om vart hon ska bo.
Det var en kort beskrivning över vad som hänt.

Och min fråga är då: Får han verkligen ta med den utan att fråga om det är okej att kopiera den?

Bilagor

• tänkande ungdom.jpg
    tänkande ungdom.jpg
    96.7 KB · Visningar: 576
Utan att ha kollat upp exakt hur det är reglerat (eller kanske helt enkelt inte är det och därmed är OK) så tror jag spontant att det han har gjort är helt ok.

Av ren nyfikenhet: Vad är hans syfte med bilden i rättegången?

Nu är jag förvisso kass på att bedöma barn- och ungdomars ålder, men jag tycker att hon ser ut att vara så pass gammal att rätten i stor utsträckning lär lyssna på hennes åsikt om var hon vill bo. Men då vet jag ju inget om de övriga omständigheterna...

Senast ändrad:
Rent spontant skulle jag säga att han inte får det. Om det är du som tagit bilden så är han väl helt enkelt skyldig till bildstöld?
Du som fotograf har väl alla rättigheter till bilden om du inte avtalat bort det. Upphovsrätten har han väl oxå brutit mot?

/K =)

Nu är jag okunnig om sånt här, men visst får man väl göra en enstaka utskrift av en bild från tex webben?
Och i så fall bör man väl få använda bilden som mannen här gjort, alltså som någon form av förstasida i en bilaga till rätten?
För han kopierar väl inte upp flera exemplar, eller?

Som sagt: Har han bara använt det i en inlaga så har han nog rätten på sin sida, copyright omfattar ju inte användning av enstaka exemplar av bilder på det sättet (vilket är anledningen att man ex. får kopiera enstaka sidor ur böcker).

Dessutom så är väl just inlagor till domstol lite speciella, om jag inte är helt ute och cyklar så finns det väl undantag vad ex. gäller upphovsrätt om det material som lämnas in bedöms vara relevant i ett rättsfall?

Jag vet inte riktigt anledningen till varför han använt bilden som en bilaga, men jag misstänker att han försöker använda det som ett "bevis" på att hon inte skulle trivas här.
Han är far till barnet på bilden, men han vet ju inte syftet med varför jag tog bilden.

Tror det blir svårt att använda den bilden som bevis på att hon inte trivs.
Bilden beskriver det typiska tonårings utrycket. Alla tonåringar ser ut så där (lite kliche kanske?).

Jag tycker isåfall tvärt om, hon ser ut att trivas, vi ser ut sådär då, avslappnat helt enkelt.
Hur det gäller med vad man får och inte får göra i det här fallet vet i alla fall inte jag, men för eget bruk får man ju göra det? eller jag kan ha fel?

Senast ändrad:
Med min bakgrund som fritidsledare/livscoach till ungdomar tänker jag såhär:
Hoppas att flickan själv får ett ord med i laget.
Hon tycker själv om bilden, Varför? Kan hon beskriva det?
Är den arrangerad för att hon själv vill ha fram den allvarliga sidan av sig själv.

Hon kanske ÄR ledsen!
Hon är faktiskt ett ett offer i föräldrarnas osämja och kamp om vem som har rätt.
Det betyder inte att hon är ledsen över att hon bor där hon bor.

Jag förstår att det måste vara jobbigt med vårdnadstvister, men tror du inte att du fokuserar på fel saker här?
Du har tagit en bra bild på er gemensamma dotter. Jag har svårt att se att det skulle kunna vara negativt för dig.
Förbered dig på rättegången istället för att hamna in i ett copyrightbråk. Misstänker för övrigt att din ex-man får använda bilden.

Lycka till!

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar