Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får ej skarpa bilder vid produktfotografering. Nikon d3100 18-55 + 55-200

Produkter
(logga in för att koppla)

wally4ever

Aktiv medlem
Hejsan kära fotografer


Jag har precis börjat med produktfotografering och fotografering överhuvudtaget.

Än så länge älskar jag det och jag lär mig hela tiden nya saker. Har tagit en hel del bilder med min Powershot s3is och det har fungerat jättebra. Jag ställe bara in exponeringen på 2+ samt ställer in den på närbild så blir skärpan bra.

Köpte nyligen en Nikon d3100 där jag fick med två kitobjektiv. Et 18-55 och ett 55-200 objektiv. Ingen av dessa har bildstabilisering.

Varför får jag sämre bilder med den här kameran som kostade ungefär 5000kr mer? Vad gör jag fel?

Kameran står på ett stativ och nedan har ni en bild på mina inställningar:

2s9vo1i.jpg


Övriga inställningar:
Har den på läge "A"
Iso på 200
Glödlampa är vald
Fokusläge: AF-A
Enpunkts AF
Centrumvägd mätning

Min ljusbox:
http://i44.tinypic.com/24vkun4.jpg
 
Varför får jag sämre bilder med den här kameran som kostade ungefär 5000kr mer? Vad gör jag fel?

Ny tråd? ;)

1. Din nya Nikon har större sensor och ger då ett kortare skärpedjup än din Powershot vid samma inställning, dvs en kompaktkamera ger skarpare bilder över ett större djup > prova att ändra bländaren till f16 på D3100 som test
2. D3100 är tyngre och kräver stabilare stativ > spänn fast stativet i golvet med spännband eller nåt, häng vikter på mittpelararen för ökad stabilitet.
3. D3100 verkar vara inställd på manuell fokus (MF?) > prova att gå över till liveview, zooma in en detalj och justera fokus
4. Objektiven har en viss närgräns, dvs du kan inte gå för nära med objektiven > prova att flytta D3100 längre bak och se om skärpan blir bättre.

Annars så bör det inte bli sämre bilder.
 
Ny tråd? ;)

1. Din nya Nikon har större sensor och ger då ett kortare skärpedjup än din Powershot vid samma inställning, dvs en kompaktkamera ger skarpare bilder över ett större djup > prova att ändra bländaren till f16 på D3100 som test
2. D3100 är tyngre och kräver stabilare stativ > spänn fast stativet i golvet med spännband eller nåt, häng vikter på mittpelararen för ökad stabilitet.
3. D3100 verkar vara inställd på manuell fokus (MF?) > prova att gå över till liveview, zooma in en detalj och justera fokus
4. Objektiven har en viss närgräns, dvs du kan inte gå för nära med objektiven > prova att flytta D3100 längre bak och se om skärpan blir bättre.

Annars så bör det inte bli sämre bilder.

Tack Ola.

Ska testa detta. Justerar jag fokus på samma sätt som jag zoomar? D.v.s. skruva på objektivet?

Testbild: http://i39.tinypic.com/140lop4.jpg

Testbilden är tagen på f16 och stativet är spännt + vikter.
 
Du bör också stänga av Active D-Lighting.

Active D-lighting gör bilderna mörkare och gör så att du inte kan utnyttja hela det dynamiska omfånget när du jobbar i din box, eftersom dina bilder faktiskt ska närma sig urfrätt vitt i bakgrunden. Funktionssättet är att den dels minskar exponeringen, vilket påverkar både RAW (NEF) och jpeg-bilden. Sedan "framkallar" kameran med de mörka delarna av bilden ljusare, vilket ger en platt och kontrastlös bild när du har så jämnt ljus som i din ljuslåda, och dessutom finns en viss risk att mörka delar av motivet blir brusiga.

När du stänger av ADL blir kontrasten normal, och ljusmätningen fungerar normalt. Kameran kan exponera ända upp till två steg mer när ADL är avstängt.

Active D-lighting är till för att man ska kunna jämna ut kontrasterna i motiv med väldigt stort dynamiskt omfång. I din lilla låda får du aldrig så stor dynamik att det finns orsak att använda ADL.

Och för att du inte ska drabbas av överraskningar längre fram, se till att Auto-ISO alltid är avstängt när du jobbar med produktfoto. Annars kan kameran få för sig att höja ISO i stället för att öka slutartiden.

Ditt normalobjektiv ska kunna fokusera till knappt 30 cm från sensorplanet, och med 55 mm brännvidd kan du då ta ganska små saker. Om du behöver ta ännu mindre saker är det enklast med ditt tele och en närbildslins på +2 dioptrier med ett avstånd av ungefär 50 cm mellan lins och motiv.

Och som sagt, du kan utan vidare blända ner till 16 för att få mer skärpedjup.
 
Ny tråd? ;)

1. Din nya Nikon har större sensor och ger då ett kortare skärpedjup än din Powershot vid samma inställning, dvs en kompaktkamera ger skarpare bilder över ett större djup > prova att ändra bländaren till f16 på D3100 som test
2. D3100 är tyngre och kräver stabilare stativ > spänn fast stativet i golvet med spännband eller nåt, häng vikter på mittpelararen för ökad stabilitet.
3. D3100 verkar vara inställd på manuell fokus (MF?) > prova att gå över till liveview, zooma in en detalj och justera fokus
4. Objektiven har en viss närgräns, dvs du kan inte gå för nära med objektiven > prova att flytta D3100 längre bak och se om skärpan blir bättre.

Annars så bör det inte bli sämre bilder.

hehe glömde säga, ja det blev en ny tråd. :) Kände att mina frågor inte hör hemma i köpråd längre då jag vandrade ifrån köpandet. :)
 
Senast ändrad:
Tack Ola.

Ska testa detta. Justerar jag fokus på samma sätt som jag zoomar? D.v.s. skruva på objektivet?

Nja, det finns två ringar på zoomen. Den ena är graderad i mm och är den du zoomar med. Sedan finns det ytterligare en ring som gör att fokus (vad som är skarpt) flyttar framåt och bakåt i bilden.
 
Det verkar bara gå att skruva på ena ringen. Den andra ringen går ut och in när jag håller in knappen halvvägs (Den delen längst ut med uv filtret på).

Exempelbild med powershot s3is: http://i44.tinypic.com/dqpqh2.jpg

Exempelbild med d3100. F16 och ADL är off: http://i44.tinypic.com/veymmw.jpg

Ähm, laddade ned dina bilder och kanske du kan kolla vilken "qual"itet du kör på D3100. Verkar som du kör på minsta JPEG filen och inte RAW. Öka den till största möjliga med så lite komprimering som möjligt.
 
Ähm, laddade ned dina bilder och kanske du kan kolla vilken "qual"itet du kör på D3100. Verkar som du kör på minsta JPEG filen och inte RAW. Öka den till största möjliga med så lite komprimering som möjligt.

oops. Det verkar som om den skapar 2 filer för varje bild när jag har på Raw, en raw fil och en jpeg fil. Ska uploada raw filen. :)

Edit: Tinypic reagerade inte bra på raw filen:
http://i40.tinypic.com/1179q9u.jpg

Ska ladda upp den som en vanlig fil.
 
Det verkar bara gå att skruva på ena ringen. Den andra ringen går ut och in när jag håller in knappen halvvägs (Den delen längst ut med uv filtret på).

Exempelbild med powershot s3is: http://i44.tinypic.com/dqpqh2.jpg

Exempelbild med d3100. F16 och ADL är off: http://i44.tinypic.com/veymmw.jpg

Ser att du har en slutartid på 1/4 sek. Vid så långa tider hoppas jag att du fjärrstyr kameran eller använder timer? Samt eventuellt fäller upp spegeln.

För övrigt kan du inte förvänta dig särskilt bra skärpa och kvalité med de objektiven. För ändamålet (produktfoto) så säger jag sälj båda och köp dig en begagnad makro-glugg.

/Hampus
 
Ser att du har en slutartid på 1/4 sek. Vid så långa tider hoppas jag att du fjärrstyr kameran eller använder timer? Samt eventuellt fäller upp spegeln.

För övrigt kan du inte förvänta dig särskilt bra skärpa och kvalité med de objektiven. För ändamålet (produktfoto) så säger jag sälj båda och köp dig en begagnad makro-glugg.

/Hampus

Tack för svar Hampus.

Använder mig utav en timer, vet dock inte hur man fäller upp spegeln eller vad spegeln är. Ska kolla i manualen. :)
 
Tack för svar Hampus.

Använder mig utav en timer, vet dock inte hur man fäller upp spegeln eller vad spegeln är. Ska kolla i manualen. :)

Okej, bra att du använder timer. Orkar inte riktigt gå in på spegelns funktion men jag kan berätta att den fälls upp när du tar din bild. Vid långa tider kan själva uppfällningen av spegeln orsaka vibrationer. På många kameror kan du fälla upp spegeln och låsa den vilket innebär att den inte kommer fällas upp i samband med exponeringen och då undviker du vibrationer.

Kan tillägga att jag inte riktigt har koll på tider då spegelns vibrationer blir märkbara. 1/4 sek kanske är snabbt nog.

Detta kanske inte var så lysande förklarat. Finns säkert någon annan som vill gå in på mer detaljer. :)
 
Okej, bra att du använder timer. Orkar inte riktigt gå in på spegelns funktion men jag kan berätta att den fälls upp när du tar din bild. Vid långa tider kan själva uppfällningen av spegeln orsaka vibrationer. På många kameror kan du fälla upp spegeln och låsa den vilket innebär att den inte kommer fällas upp i samband med exponeringen och då undviker du vibrationer.

Detta kanske inte var så lysande förklarat. Finns säkert någon annan som vill gå in på mer detaljer. :)

Jag förstår typ vad du menar, resten kan jag nog läsa in genom fotoskolan på den här sajten och i manualen.

Bilden blev som du säger inte dålig men powershot kameran verkar ta bättre bilder. Kanske håller mig till den när det kommer till produktbilder då den har bättre skärpa.

Kan en närbildslins göra mycket?


Edit: I Värsta fall gör jag som så att jag använder powershotten till produktfotografering och Systemkameran till annat. Det var min första plan. :)
 
Det finns flera fördelar med din PowerShot, där de viktigaste kanske är att den dels kan ta på hyggligt avstånd med mycket smal bildvinkel, och att den inte skakar när den löser ut, så att man kan använda ett ganska rangligt stativ, så länge man inte petar på det när kameran tar bilden.

Systemkameran kan ta skarpare bilder, men när du sen ändå minskar ner dem för att lägga upp på webben så vinner du ingenting med det. Om du ska göra bilderna för att dra upp till affischformat kommer skillnaden att synas, och den syns också om man gör dem i storlek A3 och betraktar dem på nära håll. Men i en webbkatalog är det ingen vinst alls med att använda en systemkamera för produktbilderna. Våra allra största bildskärmar kan visa ungefär 2 megapixel, och både din PowerShot och systemkameran har högre upplösning, tar större bilder, än så. Man måste alltid minska ner bilden när man gör den för att placera på webben.

Spegeln är en liten spegel som sitter i kameran och som fladdrar till lite grann när den fälls undan för att ljuset från objektivet ska kunna komma fram till sensorn. När man använder sökaren så är spegeln nerfälld, men när man tar bilden måste den fällas undan, så att den inte är i vägen. När spegeln smackar i taket så skakar kameran, och det gör den kanske en tiontels sekund innan den stabiliseras igen, så att vid långa tider har det ingen betydelse, och inte heller vid mycket korta tider, men på tider mellan omkring 1/60 sekund och upp till 1/2 sekund kan det ge synlig oskärpa. Om stativet är dåligt kan svängningarna efter spegeluppfällningen vara betydligt längre. Många kameror fäller upp spegeln när man trycker på knappen med självutlösare, så att skaket har avstannat när slutaren sedan löser ut. Det framgår inte av bruksanvisningen hur det är med din kamera, men du kan prova genom att tita i sökaren när du har ställt in den på självutlösare. Om sökarbilden försvinner när du trycker ner knappen, så har spegeln fällts upp, men om den bara försvinner ett kort ögonblick när bilden tas, så fälldes spegeln upp i samband med att slutaren löstes ut.
 
Det finns flera fördelar med din PowerShot, där de viktigaste kanske är att den dels kan ta på hyggligt avstånd med mycket smal bildvinkel, och att den inte skakar när den löser ut, så att man kan använda ett ganska rangligt stativ, så länge man inte petar på det när kameran tar bilden.

Systemkameran kan ta skarpare bilder, men när du sen ändå minskar ner dem för att lägga upp på webben så vinner du ingenting med det. Om du ska göra bilderna för att dra upp till affischformat kommer skillnaden att synas, och den syns också om man gör dem i storlek A3 och betraktar dem på nära håll. Men i en webbkatalog är det ingen vinst alls med att använda en systemkamera för produktbilderna. Våra allra största bildskärmar kan visa ungefär 2 megapixel, och både din PowerShot och systemkameran har högre upplösning, tar större bilder, än så. Man måste alltid minska ner bilden när man gör den för att placera på webben.

Spegeln är en liten spegel som sitter i kameran och som fladdrar till lite grann när den fälls undan för att ljuset från objektivet ska kunna komma fram till sensorn. När man använder sökaren så är spegeln nerfälld, men när man tar bilden måste den fällas undan, så att den inte är i vägen. När spegeln smackar i taket så skakar kameran, och det gör den kanske en tiontels sekund innan den stabiliseras igen, så att vid långa tider har det ingen betydelse, och inte heller vid mycket korta tider, men på tider mellan omkring 1/60 sekund och upp till 1/2 sekund kan det ge synlig oskärpa. Om stativet är dåligt kan svängningarna efter spegeluppfällningen vara betydligt längre. Många kameror fäller upp spegeln när man trycker på knappen med självutlösare, så att skaket har avstannat när slutaren sedan löser ut. Det framgår inte av bruksanvisningen hur det är med din kamera, men du kan prova genom att tita i sökaren när du har ställt in den på självutlösare. Om sökarbilden försvinner när du trycker ner knappen, så har spegeln fällts upp, men om den bara försvinner ett kort ögonblick när bilden tas, så fälldes spegeln upp i samband med att slutaren löstes ut.

Tack för ett utförligt svar!

Då gör jag som så att jag använder Powershot kameran till produktbilder och systemkameran till annat. :)

Då jag nu inte vet vad jag ska ha för inställningar när jag tar bilder utomhus på t.ex vägar, åkrar mm så har jag den bara på auto. :) Ska experimentera med slutartid och bländaren utomhus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.