Annons

Får det inte att funka med IR

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan nog vara så att det är det dom menar med det filtret , hinner inte kolla men i samma filter sitter ett filter som tar död på ir ljuset som annars skulle översvämma sensorn med det som skulle uppfattas som rött eller violett
 
ang ir på dv kamera

Är själv en ägare till en sony videokamera med ir.
Man kan ex på kvällen lysa genom mörka solglasögon, genom coca cola flaskor, bilar med tonade rutor är inte heller det något problem. Det ser rätt imponerande ut. Men dagens kamera med ir kan man inte använda i dagsljus längre utan filter. (varför får ni själva spekulera i).
 
Du får tolka det som du vill men jag använder min videokamera till det som den skall användas till. Att jag försöker upplyfta era diskussioner med verkliga fakta hur ir fungerar i praktiken kräver varken löjliga påstådda kommentarer från folk.Jag har aldrig nämnt att den används som ficklampa och hoppas attt sådana löjliga kommentarer uteblir hädanefter.
 
Jag har egentligen ingen aning om det här men det skulle kunna vara så att UV-ljus (d.v.s högfrekvent strålning) inte är så bra för CCD-chipet varför det tillverkarna menar med lågpassfilter kan vara ett skyddsfilter för att filtrera bort det högfrekventa, d.v.s. det kortvågiga ljuset.

/Olle
 
Virres skrev:
Du får tolka det som du vill men jag använder min videokamera till det som den skall användas till. Att jag försöker upplyfta era diskussioner med verkliga fakta hur ir fungerar i praktiken kräver varken löjliga påstådda kommentarer från folk.Jag har aldrig nämnt att den används som ficklampa och hoppas attt sådana löjliga kommentarer uteblir hädanefter.

Självklart uppskattar vi alla att du gör oss den tjänsten att upplyfta våra diskussioner med dina kloka kommentarer.
Nej, du sa inte att du använder den som en ficklampa, men jag tycker att det låter lustigt att du lyser genom solglasögon med en videokamera.
 
Både uv och ir ljus är totalt onödiga våglängder
och dom ställer bara till med problem i normala kameror.
Filter sitter alltid men brantheten på dom varierar och därmed kamerans känslighet.
10D har t.ex dålig ir känslighet.

Ska man roa sig med ir och uv ljus ska man använda svartvita ccd kameror i kombination med olika filter.
Ir,uv eller så kan man ju roa sig med tre vanliga färgfilter och ta tre exponeringar så har man en vanlig färgbild.....

http://physics.uwyo.edu/~mpierce/WIRO/CCD.html
Finns ett diagram på känsligheten på en kamera.
Fast den var ovanligt känslig för uv ljus.
 
Re: D70 till IR


Tyvärr har jag ju ingen D70... Men om jag hade det hade jag nog inte vågat testa, bevisligen funkar det ju utan att man behöver ta bort spärrfiltret (vilket antagligen betyder att filtret bara tar bort den riktigt långvågiga delen av strålningen i IR intervallet), dessutom verkar det ju som om bildkvaliteten kan bli lidande.
 
Re: Re: D70 till IR

jimh skrev:
Egentligen skulle man ta det där ett steg längre. Istället för att ersätta lågpassfiltret med en klar plastskiva skulle man ersätta det med ett högpassfilter. Då skulle man ju få en suverän IR-kamera med ljus och fin sökarbild.

*suck* Jag ber om ursäkt för att jag är en sån ordmärkare, men ett filter som blockerar synligt ljus men släpper igenom IR är ett lågpassfilter med avseende på ljusets frekvens (våglängd).

Men i övrigt låter det som en bra ide' med det lilla förbihållet att autofokusen nog inte fungerar som man tänkt sig då den fortfarande ser det synliga ljuset också.

[EDIT]
Sedan vill man nog om möjligt har kvar antialiasing-filtret (= lågpass med avseende på detaljer/upplösning) för att undvika aliasingartefakter i bilderna.
[/EDIT]
 
Senast ändrad:
Sen är det ju så att vissa tyger är mer genomskinliga för IR mot andra. Det är tydligen fluga på vissa ställen med IR-genomskinliga baddräkter om man säger så.

Och kombinationen vanligt ljus och IR känslighet påslaget ger ett grönt sken åt allting, speciellt i svagt naturligt ljus inomhus, etc. På tidigare Sony och andra kameror gick IR dioden att slå på dagtid, och Nightshot mode(som är filtret framför sensorn) var helt manuellt styrt.

I dagens kameror är dessa styrda i ett speciellt läge där dom lägger på ett filter som tar bort dagsljuset. Just för att man inte ska kunna blanda lägene och få en bild som är lite grön och under vissa speciella förhållanden, ger vissa mer eller mindre genomskinliga baddräkter, etc.

Det finns en hel del sidor på nätet som berättar hur du tar bort dagljusfilter.
 
Helt Rätt peter med ett undantag den gröna nyansen man får, e sonys egna komposition som de tycker ser bättre ut. Man kan lika gärna ställa in kameran på svartvitt och få detta.
Hänvisar även en länk till mattias.
http://www.x-raycameras.com/
Här kan du läsa hur ir fungerar och vad effekterna av det kan bli. Jag kan till helgen skicka ett bild bevis hur det ser ut när man (lyser med ficklampan) genom solglasögon. Det här med infraröda kameror som lyckas lysa genom kläder i (extrema fall) har funnits sedan 1998 när sony släppte sin första ir kamera. Dessa hade då bieffekten av att man kunde använda ir på dagen. Tro inte att det e av en slump att de ändrade dagens kameror till att inte kunna använda denna funktionen på dagtid.
sök lite runt så finns det massor att läsa om detta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.