Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får det inte att funka med IR

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosa Rebell

Aktiv medlem
jag har köpt en "IR-strålkastare" från kjell och CO.
den får 18V istället för 15V.
jag har testat att fotografera i mörker. Men det enda som lyer är själva lysdioderna och möjligtvis en spegelbild av dem...
texten om dem sa att de klarade av att lysa upp upp till fem meter....
bör jag ha några speciella inställningar på kameran? (Z2) jag har testat att ha en rikgit lång slutartid.
Det ska funka att lysa igenom kläder om ni förstår vad jag menar. vad bör jag ha för inställningar på kameran?
Är det någon som har erfarenheter av att fotografera med hjälp av ir-ljus?
Tacksam för alla svar
 
Hoppas jag inte är helt fel ute men jag har för mig att man måste ha nån sorts filter på kameran för att den ska kunna "se" IR-ljuset.
 
Du behöver ett IR-filter såklart.
Det ser ut som ett helt svart filter, finns att köpa lite varstans för några hundralappar.

/Henri
 
Rosa Rebell skrev:
okej, men jag ser att dioderna lyser.
Det du ser är inte IR-ljus. Det kan du ju inte se. Lysdioderna har alltså lite synligt ljus också.

Rosa Rebell skrev:
Vad handlar det om för filter?
Det är inte ett filter för att kameran skall "se IR", utan ett filter för att dämpa de synliga frekvenserna. Vad har du för typ av kamera? Det kan vara bra att veta för att rekommendera ett filter.
 
jag har en konika minolta dimage Z2.
Men har jag rätt i att IR-ljuset pga dess annorlunda frekvens kan gå igenom kläder?
hörde det av en kompis som också visade lite bilder.
 
De stämmer.. Det va ett problem med tidiga versioner av DV-kameror, då man kunde slå på ir i dagsljus. Och bar någon person tunna röda kläder så kan man ser igenom en aning..
Somsakt att se igenom kläder ger bäst resultat om det är tunt tyg samt rött.
Vill också påpeka att det inte handlar om att kläder bli osynliga.

Kan ju också tilläggas att Digitalkameror brukar ha IR-filter som sitter framför CCD-sensorn. Vilket gör att IR fotografering, även med IR filter blir rätt svårt och rätt meningslöst, då man inte få dom resultat som med CCD-kameror som saknar detta filter framför sensorn
 
Har du kollat så att strålkastaren fungerar?
Har du en multimeter så kan du kolla om kretsen är sluten. Rimligen borde strålkastaren bli varm när den är tänd så det kan ju vara ett sätt att kolla.

En annan sak - hur mottaglig för IR är Z2:an?
Som ett snabbtest kan du kolla om det går att se att en fjärrkontrolls IR-dioder lyser i sökaren.

[EDIT]
Hmm.. är det en lysdiod-strålkastare? Då är den nog inte så ljusstark och antagligen så är IR-filtret på Z2:an ganska effektivt.
[/EDIT]
 
Senast ändrad:
Räckvidden som anges till ir stråkastaren är antagligen ihop med en video ccd kamera S/v utan lowpass filter.

Med en digital kamera med lowpassfilter så är det ju gonatt , känsligheten är för låg men kanske tillräcklig för att kunna plåta dioderna.
T.ex på en tv fjärr.

Ir filter på digitalkameror har till upgigft att ta bort synligt ljus så man bara tar bilden i ir ljus.

Annars får man ju inte effekten på vegetation och så vidare.
Dessutom kan bilden bli dålig....på objektiv märker man ju av skillndaden i ljusbrytning på t.ex blått och rött 400-700 nm.
Ännu värre blir det ju om bilden registerars från 400-1100 nm.
 
De fungerar man sr det tom med bara ögat och den blir varm.
så det är kört för min kamera och det är att slösa pengar att köpa ett ir-filter?
Men skulle det funka om man hade en dv-kamera? isf kan jag ge den till en kompis.
 
Nä alltså ett ir filter gör ju ingen skillndad i detta läge.

däremot kan du kränga bort ir dioderna och köpa ett ir filter och sätta det på blixten.
Då har du en kraftigare ir källa än plattan med dioderna och kameran kanske kan registrera ir blixten trots den nedsatta känsligheten i det området.

Skall man plåta i ir så kan man ju köpa nån skruttig kamera och bygga om den.
Bort me lowpassfiltret o sätta ett ir filter framför sensorn och så vidare.

Färgkameror har alltid dock alltid lowpass så lätt blir det ju inte med din , ir känsligheten varierar dock från kamera till kamera.
 
Skojar du?

En IR-strålkastare? Det låter som om du köpt en värmelampa eller infravärmare. IR är ju värmestrålning. Varför skulle du få bättre IR-bilder med denna än utan lampa. Allt du lyser på kommer ju att reflektera mer och ungefär lika mycket IR-strålning och skilnaderna mellan olika objekt blir mindre DVS bilden blir väl jämngrå?!
Har jag missuppfattat min fysikkurs så förklara mera hur det ska fungera. Det låter intressant om det funkar?
 
fortsättning

Kan din kamera verkligen registrera IR-strålning med eller utan filter. Funkar det på någon av dagens konsumentmodeller? Det vore kul att veta ifall någon provat och hur det blev.
 
Ne ir som benämning kan innefatta allt från nära infrarött till långvågig ir strålning.
Vanligt synligt ljus ligger mellan 400 (blått) uppåt 700 (rött) , sedan kommer det som kallas nära infrarött som är osynligt.
Dom flesta sensorer(utan lowpass) kan detektera ungefär upptill 1000-1100 nm och detta syns ju inte men är och beteer sig som vanligt ljus.

Man kan inte förväxla detta med ir strålning högre upp som runt 10000 nm som även en varm kropp utstrålar , då behövs helt andra kameror.
 
Sensorn på min Dimage A1 klarar i alla fall IR, jag testade med TV-fjärren i garderoben... Ska införskaffa ett IR-filter vid tillfälle.

Lysa genom kläder med IR?! :)
Det tror jag är en myt, prova med en nylonstrumpa över kameralinsen, det ska funka.

Naturfilmare använder ibland IR-lampor vid nattfilmning, och jag kan intyga att man inte ser genom pälsen på djuren. På tal om att "show some fur"... :)
 
Svammel...nä ir strålning i de nära infraröda funkar inte så häftigt , men visst man kan ju se igenom den svarta palstbiten som är ett ir filter.

Nära ir kameror från 700 till några tusen nm
fungerar och uppför sig ungefär som en vanlig kamera i användbarhet.
I 1000 nm kan t.ex en svart palstbit vara genomskinlig, en svart skjorta kan se vit ut och så vidare.

Långvågiga ir kylda kameror tittar du ju på också värmestrålning.

Alltså tittar du på en gubbe me ir kamera så ser du fortfarande bara kläderna , som e varma.
Skulle gubben ha kläder som e vattenkylda så han är exakt lika varm som omgivningen är han ju osynlig i en värme kamera.

Om du t.ex har polishelikoptern efter dig efter att ha gjort ett bankjobb för att köpa senaste kameran så lägg kläderna på marken och sitt naken o vänta.
När du hör helikoptern komma sniffande i natten efter dig så drar du fort på dig dom tjocka kalla kläderna o leker igelkott.

Då minskar din synlighet väsentligt då du är täckt av en yta som håller omgivningens temperatur - osynlig för även termisk ir kamera....
 
Nä mena inte dig men dom där roliga ryktena om ir som startrek strålning.....de e svammel....
Det finns dock startrek kameror men dom ligger annorlunda i spectrummet.


Här dinns bilder tagna med termiska kameror , inte att förfäxla med det nära infraröda som man kan titta på med vanliga digitalkameror i många fall.

http://www.ir55.com/infrared_IR_camera.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.