Annons

Fåglar i fjällen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hej å hå!

Semestern närmasr sig med stormsteg, och då dyker ju frågorna upp...

Jag är van fjällvandrare, men ny inom fågelfoto. Finns det anledning all släpa med sig D200 + 300/4+TC till Grövelsjön v.29 samt Härjångsfjällen(Helags/Sylarna/Vålådalen) v.31-32?

Annars är planen att ta med F3(eller EM) + 28E + 36-72E + 75-150E alt.70-210E

eller

28E + 50E + 100E alt.SP90 Macro

Vad har ni för synpunkter?

/Hasse

klart du ska släpa på det tunga telet, annars kommer ju fjällugglan sitta och skratta åt dig på en sten i vackert kvällsljus ;)

förra sommaren var jag uppe vid grövelsjön o vandrade med endast ett 70-200 med mig och jag saknade verkligen ett långt tele så jag skulle verkligen rekommendera dig att ta med 300 + tc

fast å andra sidan kanske du får se mer om du inte tar med dig den utrutsningen ;)

Självklart ska telet med - att fota fåglar i fjällen är ju underbart!

Därmot är jag själv mer kluven till om det är värt att kånka på stativet, tror jag lämnar det hemma i sommar faktiskt. Hur tänker ni?

/Per

Det beror väl lite på vad huvudsyftet med fjällvistelsen är. Är det primärt för att fotografera så tar jag med mig så mycket fotoutrustning som jag orkar bära. Ska jag i första hand göra någon längre fjällvandring eller något annat som inte har fotografering som fokus så skulle jag ta med minimalt med fotogrejor, om ens några alls.

Gäller det inte som alltid vid fågelfotografering att det ändå alltid är för få mm i objektivet? Precis tillbakakommen från en nordkappsresa kan jag konstatera att både lappuggla och havsörn placerade sig så där retligt lagom för ett 500mm objektiv :) Jag hade då 300 + 1,4* tillgängligt..

Kommer du att vara ensam på fjället ?
Vis av egen erfarenhet så blir det inte mycket fågelfoto om man har sällskap. Om inte sällskapet består av fågelskådare förstås. Familj eller kompisar brukar ha en förmåga att effektivt rensa omgivningen. Och då blir det några tillfällighetsbilder som bäst. Sen brukar dom lessna rätt snart på att alltid få vänta för att man försvinner iväg bland buskarna. Kommer du däremot att ha möjlighet att vara ute ensam så skulle jag ta med ett långt tele.

Första svängen till Grövelsjön får jag ev. sällskap av en kompis. Vi har vandrat mycket tillsammans och han känner ö.h.t. inte till ordet stress... :)

Vandring nr.2 blir en solovandring.

Ska börja provpacka och grejja lite för att se hur mycket utrymme jag får kvar i säcken. Sen måste jag hitta ett vettigt sätt att ha 300'n i beredskapsläge utan att ha den hängande runt halsen(=nackspärr).

Den som har packtips för kamerautrustning i en Lundhags V8 <70 får gärna höra av sig... :)

gujo skrev:
Det beror väl lite på vad huvudsyftet med fjällvistelsen är. Är det primärt för att fotografera så tar jag med mig så mycket fotoutrustning som jag orkar bära. Ska jag i första hand göra någon längre fjällvandring eller något annat som inte har fotografering som fokus så skulle jag ta med minimalt med fotogrejor, om ens några alls.

Jag har 2 stora intressen:

Naturfotgrafi och friluftsliv, att prioritera det ena före det andra går liksom inte... :)

Vandraren skrev:
... Sen måste jag hitta ett vettigt sätt att ha 300'n i beredskapsläge utan att ha den hängande runt halsen(=nackspärr).
...
Avlastningshängare upp mot säckhörnen är "nödvändigt". På min gamla Fjällräven Gyro var det bara hänga upp remmen över meshörnen. Med meslösa säckar är det svårare... Dock får man ändå "magdunk", som efter någon mil blir fullständigt eländigt (och kameran åker ner i säcken) , så nån fixering där behövs också. Att hålla fast kameran med en hand blir ont i axeln. Och händerna skall man ha till stavar även på sommaren, tycker jag.

På vanlig "fjällvandring" har det nu blivit en S3 IS av viktskäl. Motbjudande trist, men befriande lätt. Även den frestade på nacken, så den fick sedan en liten bältesväska på säckhöftbältet...

Till systemkameran och fotolufs funderar jag på en TopLoader, men den är nog för liten för en knäppklar 300...

BAn skrev:
Avlastningshängare upp mot säckhörnen är "nödvändigt". På min gamla Fjällräven Gyro var det bara hänga upp remmen över meshörnen. Med meslösa säckar är det svårare...

Jag körde den varianten på min gamla Skarja, men det går ju som sagt inte längre. Ska testa med lite små karbinhakar från Biltema och bygga nåt remsystem eller nåt.

Jag gav upp försöken att bära tung packning och ha kameran hängandes fram på magen. Jag upptäckta att jag i alla fall måste ta av mig ryggsäcken för att kunna fota. Det blev för vingligt och ostadigt med 20-25 kg på ryggen och försöka handhålla 400/5,6. Så jag förvarade kameran längst upp i ryggsäcken

Ett resårband runt bröstet att trä runt gluggen när man går brukar funka. Kardborreband tillfälligt fäst på kameran och på t.ex. ryggsäckens bröstrem är också en variant.

Vandraren skrev:
Hej å hå!

Semestern närmasr sig med stormsteg, och då dyker ju frågorna upp...

Jag är van fjällvandrare, men ny inom fågelfoto. Finns det anledning all släpa med sig D200 + 300/4+TC till Grövelsjön v.29 samt Härjångsfjällen(Helags/Sylarna/Vålådalen) v.31-32?

Annars är planen att ta med F3(eller EM) + 28E + 36-72E + 75-150E alt.70-210E

eller

28E + 50E + 100E alt.SP90 Macro

Vad har ni för synpunkter?

/Hasse

Slit lönar sig i längden:)) O glöm för guds skull inte att släpa med stativet:))
Pay off!!
Mvh
Micke

I morgon bär det iväg på semesterns första vandring då. 22kg på ryggen inkl. D200, Sigma 10-20, Nikon 18-70, Tamron SP 90 Makro och Nikon 300/4 + 1.4xTC.

Lite i överkant mycket vikt, men hellre det så man kan ha det lite bekvämt i lägret...(nej, jag kommer aldrig att gå UL...) :)

Får se om man kommer att sakna nåt i spannet 90-300mm. I så fall blir det inköp av Sigma 18-200 till nästa tur. Tveksam till att jag kommer att behöva 10-20'n heller, men jag "törs inte" lämna den hemma.

Återkommer...

/H

Fåglar i fjällen

Bumpar tråden lite.

Jag undrar lite vad kan jag förvänta mig för fåglar i fjällen så här års.
Jag planerar en fjälltur inom de närmaste veckorna, i Jämtländska fjällen, mot norska gränsen. Hur är fågellivet och är det en bra tid att vandra nu?

Tacksam för svar.
eSJBe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar