Nej du behöver inte överge Nikon. Använder du enbenstativ? Om inte skulle jag till att börja med rekommendera enbenstativ för att få mindre skakningsoskärpa på tider under 1/brännvidden. 80-400+enbenstativ fungerar alldels utmärkt på tider ner mot 1/30-1/10. fast på dessa tider kommer fåglarnas kvickhet att ge oskärpa. Nästa steg är väl att skaffa en konverter, 1,4-1,7x till ditt 80-400. Men kombinationen 300+konverter blir förstås märkbart skarpare men oftast bara i kombination med stativ. Dvs om du inte är superman, det är en tung pjäs att hålla.
Problemet är väl att 200 mm är en förkort brännvidd för fågelbilder, du måste komma fåglarna väldigt nära för att få bra foton.Annars är ju både 80-200 och 70-200 erkänt skarptecknande objektiv medan 18-200 är väl mjukt på 200 mm. 80-400 är oxå et objektiv som tappar i skärpa över 280 mm, i varje fall det ex jag hade. 80-400 kan fungera med en 1,4x konverter men det bör användas med enbenstativ, då kommer VR-funktionen bäst till sin rätt.
Min erfarenhet är att stativ är nödvändigt för bra fågelbilder oavsett vilket objektiv som sitter på kameran. Och enbenstativ funkar bra för mig både till mitt 80-400 med konverter såväl som 300/2,8 och 400/2,8. det tillsammans med att blända ner 1-2 steg så att skärpedjupet oblir tillräckligt. Fast till 400:a föredrar jag trebenstativ