Annons

Fågelskådare vid Falsterbo bestulna

Produkter
(logga in för att koppla)
Gå in på den här sidan, knappa in ett registreringsnummer (ditt eget, exempelvis) och klicka sedan på Uppgifter som inte får visas i tjänsten.
Tack! Det märkliga är, tycker jag, att det går bra att visa de uppgifterna i email- och SMS-tjänsterna.

Jag skickade nyss ett meddelande till Transportstyrelse för att få reda på varför.
Jag rapporterar här i tråden om jag får ett vettigt svar.
 
Såvitt jag har förstått räknar de det som olika om de så att säga står skrivna på väggen eller om man måste fråga efter dem. Skickas de i SMS eller som e-mail finns det något slags mottagare, vilket skulle kunna (men enligt denna tråd inte verkar ske) medge något slags identifiering av mottagaren.
 
… glöm inte heller att berätta var extranyckeln ligger gömd!
Det är då tråkigt att komma hem till en uppbrutet dörr.

Tänk även på att sätta en ordentlig adresslapp på era nyckelknippor så att "upphittaren" personligen kan lämna den tillbaka. Det är så tråkigt med opersonliga nyckelbrickor från något säkerhetsföretag och det är mycket billigare också - i all fall om man främst ser till avgifterna för nyckelbrickorna.

Jag har faktiskt en skol- och barndomskamrat som länge finansierade sitt liv genom att spränga bankomater. Han höll på att skratta på sig när han fick klart för sig att hans syster verkligen hade en ordentlig adresslapp på nyckelknippan - för hon var ju verkligen en s.k. "duktig flicka", så självfallet hade hon ordning på nyckelknippan.

Ett annat bra tips om det inte funkar med listorna på Fotosidan är ju att ta till vana att städsla några östtstatshantverkare när ni ska bygga om istället för några hutlöst dyra lokala förmågor på kollektivavtal. Det är väldigt vanligt ute i Skärgården och nästan lika vanligt är stölder av båtar, verktyg och annat som sitter löst ute på öarna. Ja t.o.m. skottkärror! En del hantverkare har tyvärr som bisyssla att scouta åt sina mer arbetsskygga landsmän som mest lever på att hålla annan mer informell export- och transportrelaterad verksamhet igång.
 
Senast ändrad:
Jag skickade nyss ett meddelande till Transportstyrelse för att få reda på varför.
Jag rapporterar här i tråden om jag får ett vettigt svar.
Tyvärr fick jag inte ett svar på frågan.

Jag sa:
Jag undrar varför ägaruppgifter inte får visas i webtjänsten om fordonsuppgifter, medan det går bra att visa ägaruppgifter i motsvarande tjänst via email eller SMS.

Hur kommer det sig att GDPR skiljer på dessa sätt att meddela information till frågaren.
Transportstyrelsen sa:
Att få ägaruppgifter via mejl innebär att du legitimerar dig med Bank:ID vilket gör att vi kan säkerställa att det är en "riktig" person som gör förfrågan. Genom det skyddar vi oss mot att man "tankar ur" registret. Och när vi skickar via sms har vi motpart och det är säkert.
Transportstyrelsen har valt dessa lösningar av säkerhetsskäl.
 
Tänk även på att sätta en ordentlig adresslapp på era nyckelknippor så att "upphittaren" personligen kan lämna den tillbaka.
När jag var mycket yngre lånade vi en gravyrapparat för att stöldmärka prylar i hemmet. Jag passade på att noggrant gravera in namn, telefonnummer och adress på en flasköppnare som fungerade som nyckelring på min nyckelknippa. Det gillades inte av min pappa när han fick se den prydliga gravyren.
-Tänkte inte på det.
 
med tesla 3 har man inte dessa problem. Du kan lägga grejerna i trunken fram/under motorhuven. Du kommer inte in där utan att bryta bort motorhuven.
Du kan bara öppna via app/skärm o du kommer inte år det utan nyckelkortet eller mobil appen.
 
med tesla 3 har man inte dessa problem. Du kan lägga grejerna i trunken fram/under motorhuven. Du kommer inte in där utan att bryta bort motorhuven.
Du kan bara öppna via app/skärm o du kommer inte år det utan nyckelkortet eller mobil appen.

Fast det är nog inte så svårt att få upp frunken med en vanlig kofot - det är ju inte direkt kassaskåpskänsla på den huven (har för mig att den är gjord av aluminium) ...
 
Med tanke på att man skar upp stålplåten i motorhuvarna i Volvo 850, för att göra ett hål stort nog att få upp motorstyrenheten, som på de modellerna satt i en plastlåda precis under huven, är svårigheten att få upp "papplocken" (nåja, nästan i alla fall) som utgör huvar idag knappast någon begränsning.
 
med tesla 3 har man inte dessa problem. Du kan lägga grejerna i trunken fram/under motorhuven. Du kommer inte in där utan att bryta bort motorhuven.
Du kan bara öppna via app/skärm o du kommer inte år det utan nyckelkortet eller mobil appen.
Om kids kan hacka sig in på Pentagon, är det nog inte långt bort att hacka sig in i en Tesla heller.
Helt utan brytmärken.

Men det var väl regplåten och koppling till hemadressen genom ett uppslag hos Trafikverket som var problemet i tråden.
 
Det var väl inte så himskans imponerande att de lyckades hacka sig in i en Tesla med gammal Firmware (antagligen hade de inte lyckats med nyare versioner). För en tjuv som vill åt innehållet i bilen är det både snabbare och enklare att hacka sönder rutan i stället ;)
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar