Annons

Fågelskådare vid Falsterbo bestulna

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående att ta bort registreringsskylten så är det inte så bra. Till skillnad från när den har registreringsskylt och kan identifieras kan bortforsling av ett fordon göras om det inte kan identifieras. Bilen kan alltså bortforslas omedelbart om den lämnas utan registreringsskylt.

Det går ofta att identifiera ett fordon utan registreringsskylt med hjälp av chassinumret (på vindrutan på bilar eller ramen på motorcyklar). Något många blivit varse när de plockat av plåten på sin felparkerade MC och ändå fått böter ...

Kan väl upplysa om att många skådare och fågelfotografer som besöker kända lokaler har fotoutrustning i klassen 100k+. Ett 600/4 kostar över 100k och en nyare tub med bra stativ runt 50k. Åk till Ottenby eller Falsterbo en hösthelg så kan ni räkna in "lättburen" utrustning för väldigt många mille bara ni står på P-platserna i en kvart. Och som någon redan nämnt så har många av stölderna skett några dagar efteråt, t.o.m. när offren legat och sovit i huset. Det är proffs vi pratar om här. Riktigt otäckt när man tänker på vad som kan hända om man vaknar när stölden sker.

Det var ju en klassiker förr (för tjuvarna) att kolla vilka bilar som åkte ombord på finlandsfärjan och sedan göra hembesök efter att bilregistret tillhandahållit adressen.
[…]

Det verkar lite mer genomtänkt. Ser bilen skapligt full ut är nog hela familjen med på resan.
Men en ensam fågelskådare kan ju fortfarande ha familjen hemma i stugan.

Kan väl upplysa om att många skådare och fågelfotografer som besöker kända lokaler har fotoutrustning i klassen 100k+. Ett 600/4 kostar över 100k och en nyare tub med bra stativ runt 50k. Åk till Ottenby eller Falsterbo en hösthelg så kan ni räkna in "lättburen" utrustning för väldigt många mille bara ni står på P-platserna i en kvart. Och som någon redan nämnt så har många av stölderna skett några dagar efteråt, t.o.m. när offren legat och sovit i huset. Det är proffs vi pratar om här. Riktigt otäckt när man tänker på vad som kan hända om man vaknar när stölden sker.
Ja är det så det går till låter det rimligt.

Lämna dyra grejer i bilen är inte bra. Jag har ett egentillverkat helsvetsat 40 kg tungt stålskåp hopsatt av bitar av tjock fartysplåt. Sedan bultade jag fast det på flaket. Man måste först in, sedan kan man ta bultarna. Men då är bultarna inte intressanta...

Det går ofta att identifiera ett fordon utan registreringsskylt med hjälp av chassinumret (på vindrutan på bilar eller ramen på motorcyklar). Något många blivit varse när de plockat av plåten på sin felparkerade MC och ändå fått böter ...
Jag har inte tänkt på att chassinumret skulle sitta på vindrutan. Måste en glasbytarfirma gravera in det på en ny vindruta?
Man kan väl tejpa över det om man vill vara anonym och har monterat bort plåtarna?

Vet inte om länken funkar för alla men den visar hur en stöld av foroutrustning ur en bil kan gå till.

Det har varit upprepade inbrott i bilar och hus som har med fågelskådare att göra. Den öppna Facebooktråden nedan säger det mesta och förklarar att Transportstyrelsen inte får lämna ut IP-adress till Polismyndigheten

Betalvägg https://www.sydsvenskan.se/2021-11-07/tjuvens-identitet-skyddas-av-sekretess--men-inte-brottsoffrets

Vad har ni för tips för att minska risken för att drabbas?

Fotosidans databas över stulen kamerautrustning https://www.fotosidan.se/stolengear/

Använd alltid VPN konto och ta bort registrerings nummer på bilen tillfälligt. Men det finns falska ritade registrerings nummer att sätta dit i sin egen bil tillfälligt på parkering, dvs tejpa över med bra kvalitet.

Senast ändrad:
Använd alltid VPN konto och ta bort registrerings nummer på bilen tillfälligt. Men det finns falska ritade registrerings nummer att sätta dit i sin egen bil tillfälligt på parkering, dvs tejpa över med bra kvalitet.

Jag vet inte vad VPN-konto skulle hjälpa riktigt. De fall jag är rädd för är att någon antecknar regnumret när man står på en fågellokal och lastar i grejorna i bilen och sedan håller lite span och bryter sig in när man är på jobbet t ex. Eller att någon fiffig tjuv reggar sig på fotosidan och letar attraktiv fotoutrustning.

Jag vet inte vad VPN-konto skulle hjälpa riktigt. De fall jag är rädd för är att någon antecknar regnumret när man står på en fågellokal och lastar i grejorna i bilen och sedan håller lite span och bryter sig in när man är på jobbet t ex. Eller att någon fiffig tjuv reggar sig på fotosidan och letar attraktiv fotoutrustning.

Exakt folk jobbar ju på dagarna och vem släpar med sig utrustningen till jobbet. Så fritt fram för tjuven om man inte skaffar ett redigt larm med utryckning. Rekommenderas.

MvH
Johnny

Exakt folk jobbar ju på dagarna och vem släpar med sig utrustningen till jobbet. Så fritt fram för tjuven om man inte skaffar ett redigt larm med utryckning. Rekommenderas.

MvH
Johnny
Finns det någon med ”larm och utryckning” som vet att det hindrat ett inbrott?

Jag har haft larm med utryckning. Det tog 25 minuter innan väktare var på plats vid ett larm. Den gången var det falsklarm. Men hade det varit på riktigt hade de kommit för sent.

Grannen hade inbrott på riktigt. Tjuvarna brydde sig inte ett dugg. De gick in och hämtade det de ville ha.

Finns det någon med ”larm och utryckning” som vet att det hindrat ett inbrott?

Jag har haft larm med utryckning. Det tog 25 minuter innan väktare var på plats vid ett larm. Den gången var det falsklarm. Men hade det varit på riktigt hade de kommit för sent.

Grannen hade inbrott på riktigt. Tjuvarna brydde sig inte ett dugg. De gick in och hämtade det de ville ha.
Det är nog bara försåtminering eller riktigt bra lås som kan hindra inbrott (och luckor för fönstren).

Eventuellt kan ens försäkringsbolag vara mer vänligt inställt om man har ett larm.

Tråden saknar en viktig diskussion relativt trådstarten. Det faktum att myndighet lättvindigt delar ut ägaruppgifter om fordon till vem som helst, medan samma myndighet inte delar ut uppgift om vilken ip-adress som användes vid sökningen. Inte ens till polisen om det som står där stämmer.

Transportstyrelsen delar inte ut uppgifter "lättvindigt" - de är enligt offentlighetsprincipen skyldiga att lämna ut dessa, och de får inte hålla koll på vem som efterfrågar uppgifterna.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar