Annons

Fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonys 70-300 G SSM är väl ett synnerligen lämpligt alternativ. Dyrt förstås, men....

Annars vänta in Sigmas 70-200/2.8...
 
70-300 låter som ett bra val även om det kanske blir lite mörkt i vårt avlånga land för den längden? Brukar inte fågelmänniskor vilja ha ännu längre typ Bigma? Kanske någon gammal begagnad 400 från en icke-minolta-tillverkare? Sigma eller tokina eller så? Själv har jag aldrig tagit något kort på en fågel men har precis skaffat en 2x TC till mitt 200 så kanske får ut i skogen och leta i helgen...
 
Personligen har jag svårt att tänka mig något kortare än 400mm för fågelfotografering och då använder jag ändå en 1.6x kamera, vilket då ger motsvarande 640mm.
 
Jag är också ute efter något i fågelfotograferarväg, till rimligt pris. Jag är väldigt nöjd med mitt Big Beercan men skulle förstås vilja ha något längre. Efter att ha ägt ett Tamron LD DI 70-300 i ett par veckor har jag dock insett att en slö AF kan göra ett objektiv i princip oanvändbart.

Hur är det med Bigman och andra icke-Minolta-zoomar runt 500mm, blir det hur dyrt som helst om man vill någorlunda anständig hastighet på AF'n? AF-hastigheten på BB't tycker jag är helt OK, mycket tack vare focus-limitern.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.