Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

skutte

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag gillar att fota fåglar, jag undrar om nån vet om det finns någon fågelkikare som går att sätta ihop med min kamera? Nikon coolpix 5700

/Göran

En kompis till mig (som också har en CP5700) undrade samma sak och frågade hos en fotohandlare. Minns inte exakt svaret men det var något med optiken som inte gjorde det så lämpligt, han fick även med en exempelbild på hur det såg ut genom en kikare. Inte så fint i mina ögon.

De tidigare modellerna av Coolpix (de där optiken inte kommer ut ur kameran) ska tydligen vara avsevärt bättre just för digiscoping.

Bilagor

• kikare.jpg
    kikare.jpg
    23.7 KB · Visningar: 585
Ser inte bra ut

Trracer skrev:
En kompis till mig (som också har en CP5700) undrade samma sak och frågade hos en fotohandlare. Minns inte exakt svaret men det var något med optiken som inte gjorde det så lämpligt, han fick även med en exempelbild på hur det såg ut genom en kikare. Inte så fint i mina ögon.

De tidigare modellerna av Coolpix (de där optiken inte kommer ut ur kameran) ska tydligen vara avsevärt bättre just för digiscoping.

Hej Daniel, tack för svaret!

OK, håller med om att det inte ser bra ut. Jag hittade en bild på en Blåhake på en hemsida, (fantastiskt fin bild) den var tagen med en coolpix + konverter + fågelkikare 20-60ggr. När jag sett den bilden förstod jag att jag behövde något liknande men det kanske inte funkar med en 5700........synd!

/Göran

När det gäller digiscoping är det väl CP 4500 som gäller.

Om vi börjar prata tubkikare så skulle jag välja en modell med flouritlinser, för bästa resultat. Fast då höjs ju priset avsevärt.

Adaptrar finns en hel del av, både hemgjorda och fabrikstillverkade.

Tänk även på att zooma upp till teleläget för att få bort vinjetteringen.

Två länkar med bilder mm:
http://www.gofoto.se
http://www.club300.se

Jag har själv provat lite digiscoping med blandat resultat. Jag har själv en cp4500 och tror att det är den mest praktiska i sammanhanget. Dock är väl inte autofokusen av högsta klass och det finns förmodligen kameror som kan producera bättre bilder men redigerar man ordentligt så kan resultatet bli rätt hyfsat.
Sädgåsen på länken nedan är tagen genom en Leica och göken genom en Swarowsky. Båda med fluoritlinser som är klart bäst. Övriga bilder är tagna genom en 5x teleconverter som är med tvekan ok. Hoppas få råd med egen tub till våren.
Kolla fåglar på www.naturfoton.se.

Tack för alla svar!

Tyvärr ser det väl inte så ljust ut för cp 5700 och digiscoping men jag får väl prova att snickra ihop en adepter, Annars så får man lära sig att smyga bättre.

Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar