Lasken
Ny medlem
Jag kommer från fågeltittarvärlden där jag med kikare farit runt och X-at fågel. Sedan valde jag att ta steget in i att fotografera fåglar - inte sällan för att identifiera, sällan för själva bilden. Men nu har åren gått och jag har börjat bli mer och mer intresserad av själva bilden och min nuvarande kamera är alls inte lämpad för fina bilder.
Så jag behöver hjälp,
Som med allt annat är utbudet massivt och jag har så svårt att värdera när "någotsånär" börjar, tillräckligt bra tar slut och ersätts av onödigt dyrt för normalanvändaren.
Idag: Jag har världens största kompaktkamera (Nikon P1000) som är excellent att fånga arter. Mindre bra att ta bilder jag vill spara på. Vilket jag nu vill.
Framtid - kravspec för en hyggligt insatt fotograf vad gäller det tidlöst tekniska (förutom det nya inom sensorer, fullformat, APC,spegellöst, etc etc), för ett paket-max på 20-25K
1. Kamerahus: Greppvänligt för större hand (strl 10-11)
2. Snabb nog för åtminstone 10 bilder i sek
3. Objektiv tillräckligt stort för fåglar 'där borta' (idé: 5-600mm?)
4. Autofokus snabb nog för tättingars begränsade vilja till vila
5. Märke underordnat så länge det duger (tänk att jag kommer från Nikon P1000).
6. Märke tillräckligt viktigt ifall jag ska ta tag i idén om att köpa Macro och ta bilder på skalbaggar, etc
Med ett hopp om tips och hjälp på ett rimligt paket för fågelfotografering. Gärna med någon liten förklaring om varför vissa tekniska aspekter är viktiga att ta hänsyn till,
//
Så jag behöver hjälp,
Som med allt annat är utbudet massivt och jag har så svårt att värdera när "någotsånär" börjar, tillräckligt bra tar slut och ersätts av onödigt dyrt för normalanvändaren.
Idag: Jag har världens största kompaktkamera (Nikon P1000) som är excellent att fånga arter. Mindre bra att ta bilder jag vill spara på. Vilket jag nu vill.
Framtid - kravspec för en hyggligt insatt fotograf vad gäller det tidlöst tekniska (förutom det nya inom sensorer, fullformat, APC,spegellöst, etc etc), för ett paket-max på 20-25K
1. Kamerahus: Greppvänligt för större hand (strl 10-11)
2. Snabb nog för åtminstone 10 bilder i sek
3. Objektiv tillräckligt stort för fåglar 'där borta' (idé: 5-600mm?)
4. Autofokus snabb nog för tättingars begränsade vilja till vila
5. Märke underordnat så länge det duger (tänk att jag kommer från Nikon P1000).
6. Märke tillräckligt viktigt ifall jag ska ta tag i idén om att köpa Macro och ta bilder på skalbaggar, etc
Med ett hopp om tips och hjälp på ett rimligt paket för fågelfotografering. Gärna med någon liten förklaring om varför vissa tekniska aspekter är viktiga att ta hänsyn till,
//