Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågel eller fisk

Produkter
(logga in för att koppla)

benson

Aktiv medlem
Hej,
Såg denna fisk när jag snorklade i västindien för några år sedan. Den såg ut som en vanlig fisk på håll, men så snart man närmade sig så fällde den ut vingarna som på bilden. Fisken simmade när botten och använde två fenliknande"armar" som satt nära munnen på varje sida till att vända på småstenar och leta föda. Är det någon som vet vad detta är?
mvh, Kenneth

Bilagor

• fisk_fågel.jpg
    fisk_fågel.jpg
    20.4 KB · Visningar: 256
Hej,
Såg denna fisk när jag snorklade i västindien för några år sedan. Den såg ut som en vanlig fisk på håll, men så snart man närmade sig så fällde den ut vingarna som på bilden. Fisken simmade när botten och använde två fenliknande"armar" som satt nära munnen på varje sida till att vända på småstenar och leta föda. Är det någon som vet vad detta är?
mvh, Kenneth

Är absolut ingen expert på fiskar, men för mig ser det ut att kunna vara en Drakfisk. Den har taggar och är mycket giftig. Att kliva på en sån lär vara inte bara smärtsamt utav h-e, utan också dödligt. Vingarna kan i så fall vara en slags varningssignal. Men, detta är bara en gissning.

Är absolut ingen expert på fiskar, men för mig ser det ut att kunna vara en Drakfisk. Den har taggar och är mycket giftig. Att kliva på en sån lär vara inte bara smärtsamt utav h-e, utan också dödligt. Vingarna kan i så fall vara en slags varningssignal. Men, detta är bara en gissning.

Det är inte alls en drakfisk :)

Drakfisk heter egentligen Lionfish, finns väl olika varianter som t.ex Pacific Lionfish, men hur som helst är inte detta en sådan.
Vet att jag sett dem förut och även hört namnet, ska luska vidare lite.

-Edit- Såg precis Mathias inlägg och Flying gurnards är det namn jag hört tidigare så det stämmer säkert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar