ANNONS
Annons

Få tekniskt ut max från kompaktkamera- hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

ebh

Aktiv medlem
Tekniskt få ut max från kompaktkamera- hur?

Hur ställer jag in på bästa sätt för att tekniskt få ut max från min kompaktkamera (CANON IXUS)?
Någon idé att fixa med iso-värden?
Andra tips o tricks?
(frågan gäller bara själva kameran, inte komposition, stativ, efterarbete osv).
Mvh [email protected]

Senast ändrad:
hejsan, här kommer några bra tips från siten T.O.P

If you're eager to have the best image quality out of a p&s, follow these five tips: 1. Choose one ISO speed higher than the camera's lowest; 2. Set the focal-length of the lens to a setting that's a little longer than its widest; 3. Set an aperture that's one or two smaller than its largest; 4. Set the Image Quality to the highest setting (Superfine for this Canon); and 5. Shoot when and where there's plenty of light but avoiding high-contrast situations.

Lycka till!

Jens

Råden känns ju helt ologiska, använd högre ISO än lägsta men plåta i mycket ljus, varför då? Det ger ju bara mer brus och sämre bildkvalitét med högre ISO och då helt i onödan när det är gott om ljus.

Har man IXUS med IS så klarar man de flesta situationer på lägsta ISO, förutsatt att man inte vill frysa en rörelse i bilden.

Vad gäller bländare så väljer IXUS det själv på nästan alla modeller.

Senast ändrad:
Nej, på digitala kameror är det inte alls så att kamerans lägsta möjliga iso ger bäst bildkvalité.

Kim
Det var ett ISO step mer en det lägsta. tex 200 istället för 100.

Jag är inte 100 på varför men kanske lite av samma skäl som att på Nikon D300, som har ISO 200 som lägsta; kan man gå ner till ISO 100 (som Nikon kallar L1.0) men kontrasten blir högre och inte så mycket detaljer som på ISO 200.

//Jens

Senast ändrad:
Lägsta ISO ger mindre brus på de områden av bilden som har bra teckning, men med lägre dynamikomfång. Det innebär att de mörka delarna av bilden innehåller mindre information att ta av. Det kan spela roll om kameran väljer att ge bilden en låg (mjuk) kontrast då mörka delar ljusas upp och ljusa delar mörkas ner, eller om du väljer att behandla bilden i datorn.

Att du ska zooma in lite innebär mindre distortion vilket brukar vara vanligt på digitalkompakter med vidvinkel. Att du ska blända ner något steg ger alltid bättre bildkvalitet överlag; bättre skärpa, kontrast och mindre vinjettering.

Och till sist bör du undvika motiv med hög kontrast eftersom det är digitalkompakternas svaghet - utbrända högdagrar och ingen information i mörka partier.

Råden känns ju helt ologiska, använd högre ISO än lägsta men plåta i mycket ljus, varför då? Det ger ju bara mer brus och sämre bildkvalitét med högre ISO och då helt i onödan när det är gott om ljus.

Har man IXUS med IS så klarar man de flesta situationer på lägsta ISO, förutsatt att man inte vill frysa en rörelse i bilden.

Vad gäller bländare så väljer IXUS det själv på nästan alla modeller.

Lägsta ISO ger mindre brus på de områden av bilden som har bra teckning, men med lägre dynamikomfång. Det innebär att de mörka delarna av bilden innehåller mindre information att ta av. Det kan spela roll om kameran väljer att ge bilden en låg (mjuk) kontrast då mörka delar ljusas upp och ljusa delar mörkas ner, eller om du väljer att behandla bilden i datorn.
Samtliga tester av IXUS jag läst så ger lägsta ISO högst upplösning (flest detaljer) och lägst brus. Någon försämring av dynamiken har heller inte nämnts.

Att du ska zooma in lite innebär mindre distortion vilket brukar vara vanligt på digitalkompakter med vidvinkel.
Givetvis, det gäller ju även på vidvinkelzoomar för systemkameror.

Att du ska blända ner något steg ger alltid bättre bildkvalitet överlag; bättre skärpa, kontrast och mindre vinjettering.
Visst, men på de flesta IXUS är bländaren inget man kan välja själv.

Och till sist bör du undvika motiv med hög kontrast eftersom det är digitalkompakternas svaghet - utbrända högdagrar och ingen information i mörka partier.
Givetvis.

Senast ändrad:
Kim
Det var ett ISO step mer en det lägsta. tex 200 istället för 100.

Jag är inte 100 på varför men kanske lite av samma skäl som att på Nikon D300, som har ISO 200 som lägsta; kan man gå ner till ISO 100 (som Nikon kallar L1.0) men kontrasten blir högre och inte så mycket detaljer som på ISO 200.
ISO 100 är betydligt bättre än ISO 200 på IXUS, både vad gäller brus och upplösning:
http://www.dpreview.com/reviews/canonsd870is/page4.asp

Man ser hur tydligt som helst på hårtestbilderna att bilderna är rejält utsmetade vid ISO 200.

Om du kollar på testet så ser du att skillnaden mellan ISO 80 och ISO 100 är liten, ISO 80 ger lite mindre brus medan upplösningen verkar vara den samma.

Precis som i nikonfallet med ISO 100 så är ISO 80 ett pressat läge för IXUS, så det är logiskt att ISO 100 är det bättre läget.

Varför de lagt in ett pressat läge på ixusmodellerna förstår jag inte. Skillnaden mellan ISO 80 och 100 är ju så liten iaf så.

Antagligen för att kortaste slutartid inte är så kort och objeltivet ger diffraktion om man bländar ner det.

Japp, det kan ju absolut vara förklaringen.

Vad gäller ISO 80 vs ISO 100 så är det alltså en prioriteringsfråga. ISO 80 ger lite mindre brus och ISO 100 ger lite högre upplösning.

Kanske ger ISO 100 oxå bättre dynamik men jag har inte hittat någon information om det.

Tack fr ebh

Stort tack! Jag följer era initierade inlägg noga. Jag är egentligen p&s fotograf som värderar motivet före tekníken, men om man nu ändå fotar kan det vara intressant att få ut så mycket som möjligt.
Läste ett inlägg om RAW programmering i en IXUS. Funkar det med 870:an? Och vilka skulle ev vinster bli? Är inte så insatt i det.
Tack och mvh [email protected]

IXUS 870 IS har inte raw.

Ett annat sätt att få tekniskt bättre bilder är givetvis att använda ett bra stativ.
Men nu är väl inte stativ man tänker på i första hand i kombination med en IXUS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar