ANNONS
Annons

Få tekniskt ut max från kompaktkamera- hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste ett inlägg om RAW programmering i en IXUS. Funkar det med 870:an? Och vilka skulle ev vinster bli? Är inte så insatt i det.
Tack och mvh [email protected]

Mig veterligen har ingen Ixus modell stöd för RAW från fabrik.

Däremot finns det så kallade "Ryss hack", programkod som man kan "installera" i kameran så att man får RAW möjlighet på vissa Ixus-modeller.

Sök lite här på fotosidan eller på google så hittar du mer info om det. För egen del fotar jag alltid i RAW med systemkameran men tycker det är lite "overkill" på kompakten.

Mvh
Anders

Provade att hacka min gamla 800IS och köra RAW. Det ger först och främst ett histogram som man ser före exponeringen. Det gör det lättare att bestämma hur man skall kompensera plus eller minus så man slipper bränna ut högdagrarna men ändå ligga så långt åt höger som möjligt.
Bilderna i RAW och sedan behandlade i t.ex LR gav mycket bättre resultat än den JPG som alltid skapas även med hacket.
Eftersom min fru la rabarber på min Ixus så har jag numera en G9. Den har naturligtvis mycket fler inställningsmöjligheter men resultatet är nästan detsamma som jag fick med Ixus i Raw.
Så en hackad Ixus ger väldigt bra resultat men är lite bökig att jobba med eftersom man måste ta omvägen via DNG.

Provocera fram mindre slutare?

Finns ngt trick provocera kameran till mindre slutare?
(Underteckn vet, 870 går inte att ställa in, då skall man köpa en annan kamera, men fråga kan man ju alltid, många av er har bra idéer).
Åter mvh från [email protected]

Kanske ger ISO 100 oxå bättre dynamik men jag har inte hittat någon information om det.

Skrevs mycket om detta i en tråd för inte så länge sedan.
Gäller även på dslr-sensorer.

Om jag inte vänder på det (kan ha varit vide versa), så är det kortfattat såhär:
Lägre ISO har sämre täckning i högdagrar.
Högre ISO har sämre täckning i lågdagrar.

Alla ger lika stort omfång, men det förskjuts åt högdager respektive lågdager. Exponerar man någorlunda rätt på ett normaldynamiskt motiv gav det tydligen bäst resultat med iso400.
Hur stor skillnaden var minns jag inte, men det var inga jätte-skillnader.

För bästa dynamik bör man ligga kring iso400, men på en kompakt är det ju inte så kul med tanke på bruset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar