** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få regn att synas

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelas

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle fota den här humlan som tar skydd för regnet under en blomma. Men regnet syns inte på bilden. Något tips för att få med regn? Provade med lite längre slutartid och mindre bländare men det verkade inte hjälpa.

Bilagor

• _dsc7534_2962.jpg
    _dsc7534_2962.jpg
    66.4 KB · Visningar: 872
Asså regn syns inte så mycket. Vi uppfattar regnet när det ligger på marken eller studsar på bilar. I luften är 'koncentrationen' av droppar väldigt liten.

Det kan nog vara svårt i olika lägen. Det bör nog regna ganska mycket för att det ska fastna bra på ett foto, mindre regnskurar brukar inte framträda så väl enligt min lilla erfarenhet. Sen blir det ju också en kombination av bländare och slutare som passar motivet i fråga.

Jag fick regnet av fastna på kort för inte så länge sedan men då regnade det ganska mycket, dock inget riktigt ösregn.

http://danieljansson.se/obj/photo/c2/c2a40a83a5102db7dad7d963759c36e7.jpg

Provade med tider från 1/10 till 1/90 och bländare 3,5 till 10. Borde synas mer med längre slutartid eller?
Daniel - vad hade du för slutartid på din regnbild?

Tror också att det kan vara lättare att få regn att syns på bild om det är lite distans till det motiv man vill ha på bild. Ju närmare kameran motivet är desto svårare inbillar jag mig att det blir.

Tror det ligger något i det med avståndet till motivet.

Här är en bild tagen med f/4 1/800s ISO800 där regnet syns väldigt tydligt

Bilagor

• regn.jpg
    regn.jpg
    66.5 KB · Visningar: 775
Jag tror på kort slutartid och blixt. Har man en lång slutartid borde väl dropparna "suddas ut"?

Avståndet och zoom har nog betydelse. Tänk på nästa gång ni ser på en fotbollsmatch på tv där det regnar. Kika på en bild där kameran zoomat in på spelare. Ser ut att vara rena syndafloden för att se mer måttligare ut i utzoomat läge.

Så längre avstånd ger ju mer droppar som kan komma med i bilden.

Var ifrån en stor del av ljuset kommer ifrån har nog också betydelse, samt hur mörk bakgrunden är...

Fota regn i motljus, men utelämna solen ur bilden så kommer nog regnet synas bra.

Stämmer som Karl säger, motljus fungerar mycket bra. Här med solen som motljus

Bilagor

• regn.jpg
    regn.jpg
    77 KB · Visningar: 658
Nickelas skrev:
Tänkte jag skulle fota den här humlan som tar skydd för regnet under en blomma. Men regnet syns inte på bilden. Något tips för att få med regn? Provade med lite längre slutartid och mindre bländare men det verkade inte hjälpa.

Blixt

/ E

Schysst att kunna få svar medan man håller på att fotar..!
Runt 1/250 verkade bli lagom långa droppar här. Ska prova om man kan få fram dom mer med blixt nästa gång.

Bilagor

• _dsc7564_2992.jpg
    _dsc7564_2992.jpg
    87.3 KB · Visningar: 519
Motljus och mkt kraftiga regndroppar, 1/420 sek. Bilden finns i bättre stl. på min profilsida med övrig exif-data.

Bilagor

• 122 regnpromenad,cut 15-10,sv,sepia.jpg
    122 regnpromenad,cut 15-10,sv,sepia.jpg
    47.5 KB · Visningar: 195
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar