Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få Gangster känsla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en bild idé, som jag vill få lite gangster känsla i bilden.

Har ingen studio eller liknande, så undrar hur skall jag få gansgsterkänsla i bilden, dels under själva fotograferingen, och dels i efterbehandlingen (PS)...?

/Jocce

Trä inredning, en lampa i mitten av rummet, resten bör vara mörkt, under lampan sprid lite rök under. Konst och blommor tror jag skulle hjälpa också.

Lycka till.

AnnaKarin skrev:
Eller inomhus: äkta mattor, mörka skinnmöbler, glittrande kristallkronor, dunkelt ljus, lite Gudfadern feeling.

Jo jo, allt sånt där är "självklart" men det jag vill ha är tips, om hur får jag den känslan?

Nån som har tips på hur man skall få rök, då jag själv inte röker.

/Jocce

Hade kunnat hjälpa dig om du var utomhus.. men kolla med någon ungdomsgård eller liknande, de brukar ha rökmaskiner till sina diskon osv..

Oj. I detta fall krävs det fantasi och lite kunskap. Alla gangsters var inte maffia bossar med kristallkrona utan snarare fattiga och desperata människor.

Men det var en sak som gjorde den klassiska gangstern och det var Thompsons sum machinegun eller Tommy gun som den även kallades. http://www-2.cs.cmu.edu/afs/cs.cmu.edu/user/wbardwel/public/nfalist/tsmg.gif

Man var klädd i det som under denna tid ansågs som normala brukskläder och det var just beväpningen som gjorde en gangstern till gangster. http://www.angelfire.com/band2/redsnerts/page53dillinger2.html

Så skall då göra bilder på den klassiska gangstern är det i en fattig och dyster och spartansk miljö där kostym och skjorta är det man klär sig i, och inte att förglömmas hatten eller keppsen. Sprit, cigaretter och en tidning med platsanonser är även nått som ligger en gangster nära samt även bilen med de breda trösklana man kunde stå på medans bilen åkte eller bilar med breda dörrar som öppnades bakåt. http://www.cta.a.se/gangster.jpg

Oftast var gangsters ganska dystra personer och de få tillfällen de kunde komma med på bild passade de på att visa upp en bild av sig själva som inte alls stämde med deras verkliga liv. De var oftast jagade och var dag kunde vara den sista och de viste att de när som hälst kunde dö en smärtsam död. Alkoholism och depresioner var därför inget ovanligt i en gangsters liv varken då eller nu.

Så antingen gör du den klassiska hjälte gangstern från film eller den deprimerade rädda. Men hur du än gör är svartvitt och dyster miljö det bästa sättet att framhäva detta på.

Senast ändrad:
Testade den där sidan och jag kan bara säga en sak. Utrycken är gamla och gubbar som äns inte vet vad en gangzta är får lätt rätt på 20 av 30 frågor. Så hade jag tänkt till lite hade det nog blivigt högre poäng, men hur man talar gör en inte till gangster, det gör en bara till en getto child wannabe eller en slumm unge som det heter på ren svenska :)

Jag hade bara 17/30, men så är jag uppväxt på en ö utanför Karlskrona också. Har tyvärr inte den där gangztabakgrunden. Hade det funnits uttryck som aulahue, sjönnen och siellamjölke så hade jag nog klarat mig betydligt bättre! :)

/Joakim

Jocce skrev:
Har en bild idé, som jag vill få lite gangster känsla i bilden.

Har ingen studio eller liknande, så undrar hur skall jag få gansgsterkänsla i bilden, dels under själva fotograferingen, och dels i efterbehandlingen (PS)...?

/Jocce

Cosa Nostra.
Tips är att ha ljus ovanifrån så att ögonen döljer sig i skuggan. Har torpeden hatt så borde skuggan falla över ögonen och näsan, men munnen borde synas. Torpeden borde också vara välvårdad. Rakad ansikte är att föredra, finns det skägg så bör den vara vältrimmad.

Mvh
www.rozbeh.tk

20/30, gubbe som jag är. Hade jag inte läst "Ett öga rött" i somras hade det garanterat halverats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar