Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bort brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

mow

Aktiv medlem
Kan man få bort brus/korn i från bilder i Photoshopp? Eller i något annat program? (Jag har Photoshop på svenska)
Tack på förhand.
 
Jag använder Neat Image, det finns 2versioner en betal och en gratis "lightversion" där den senare fungerar fint men bara bilder upp till 1024pixlar(längsta sida) .
Jag använder lightversionen som kan köras för sig eller som en plugg i PS.
 
NoiseNinja verkar ganska bra. Frågan är vad det kostar eller hur man laddar ner det...
Är det svårt att lära sig det?
 
Om du inte öppnar bilden i PS, alltså öppnar den i Neat Image. Då kan du spara bilden i fullformat i JPEG!
 
Man kan ju också....om det inte är så otroligt mycket brus använda Filter>Noise>Reduce Noise (Filter>Brus>Minska Brus) i Photoshop.
 
Köpa Noise Ninja...

Har en Sony A200 och det är ju inte den bästa kameran när det gäller brus vis höga ISO.

Jag har läst om att Noise Ninja är bra för att ta bort brus så jag tänkte man kanske skulle ta bort brusreduceringen på kameran och hantera det i dator i stället.

Till frågan då, jag vet väldigt lite om hantering i datorn efter att man tagit bilden, är Noise Ninja bara en plug in till Photoshop eller kan man köra det fristående? Eller som plug in till Elements (jag har en dimmig uppfattning om vad Elements är men det verkar ju vara en amatör/light version av Photoshop).

Photoshop är ju dyrt så det är det inte tal om att skaffa.
 
Som det skrevs tidigare i tråden finns Neat Image (om du kan tänka dig det istället för Noise Ninja) i en fristående modell som inte kräver Photoshop. Demoversionen är gratis från www.neatimage.com.

Hur det är med Noise Ninja vet jag tyvärr inte.
 
DavidBerg skrev:
Som det skrevs tidigare i tråden finns Neat Image (om du kan tänka dig det istället för Noise Ninja) i en fristående modell som inte kräver Photoshop. Demoversionen är gratis från www.neatimage.com.

Hur det är med Noise Ninja vet jag tyvärr inte.

Jag skall kolla in det, det var ju inte så mycket pengar och resultatet verkar vara bra, eller?

Behandlar man RAW filer eller JPG i Neat Image?
 
Man behandlar JPEG eller TIFF men i demoversionen kan man bara spara till JPEG efter behandlingen inte TIFF. Resultatet är väldigt lika bland alla "antibrusprogram". I de (ganska gamla) tester jag läst så hamnar Neat Image och Noise Ninja oftast högt upp i testresultaten.

Tycker inte att dessa program verkar utvecklas så mycket på senare tid. När de kommer nya versioner så är det ofta ett nytt fotoredgieringsprogram som stödjs med plugin eller motsvarande, inga direkta uppdateringar i just algoritmerna för brushanteringen.
 
DavidBerg skrev:
Man behandlar JPEG eller TIFF men i demoversionen kan man bara spara till JPEG efter behandlingen inte TIFF. Resultatet är väldigt lika bland alla "antibrusprogram". I de (ganska gamla) tester jag läst så hamnar Neat Image och Noise Ninja oftast högt upp i testresultaten.

Tycker inte att dessa program verkar utvecklas så mycket på senare tid. När de kommer nya versioner så är det ofta ett nytt fotoredgieringsprogram som stödjs med plugin eller motsvarande, inga direkta uppdateringar i just algoritmerna för brushanteringen.

Jaghar testat Neat Image nu och det är varken mer eller mindre än trolleri. Har några inomhusbilder som utan Neat Image ser helt hopplösa ut och efter så är de helt ok, tom bättre. Då har jag ändå fotat i JPG med kamerans förstörande brusreducering på.
Tack för rådet att testa Neat Image ! ! !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.