ANNONS
Annons

Få bilden "som tagen" i LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Färsk på LR... Om jag fotar i jpeg+raw och är nöjd med hur jpeg-bilden blev, d v s jag är nöjd med hur bilden behandlades i kameran. Finns det något sätt att få med de inställningarna till LR vid import av bilder dit, så att jag kan få ut en tif-bild som är identisk med jpeg-bilden (när det gäller, färgmättnad, vitbalans, brusreducering mm)?

Egentligen inte.

Vitbalansen följer väl i och för sig med "As shot" men resten av konverteringsinställningarna är oberoende av hur kameran var inställd om du använder LR. Om du kör Canons egen programvara tror jag det följer med.

Det borde ju dock vara möjligt att skapa en egen "preset" som simulerar kamerans inställningar, men om du använder olika picture styles i kameran blir det förstås knepigt att hålla ordning på.

OBS! Ovanstående gäller alltså raw-filen. Om du läser in jpeg-filen från kameran i Lightroom kommer den förstås att bli som den sparats i kameran och du kan exportera den som tif.

mvh
Anders

Känns det inte väldigt bakvänt att spara en jpg som tif? Enda fördelen som jag ser det är att du kan redigera bilden utan kvalitetsförlust men du kan ju (bör) också spara en extra jpg som är obehandlad. Om du ändå fotar i RAW är det väl den du skall konvertera till TIF för att få ett så bra underlag som möjligt? /FW

Arlemo skrev:
Tack för svar! Får köra på egna justeringar då eller kanske prova DPP...

Eftersom du vill ha ut en tiff så utgår jag ifrån att du skall jobba vidare med den på något vis och alltså är beredd att lägga lite tid på redigering. Då tycker jag absolut du skall utgå ifrån en raw och göra dina individuella justeringar för maximalt resultat.

Observera att Lightroom har en mängd smarta verktyg för att kopiera/synca redigeringar mellan bilder. Det gör det mycket smidigt att applicera samma justeringar på bilder som är tagna under samma förhållanden. Alltså, att jobba med raw behöver inte alls innebära något nämnvärt merarbete jämfört och det lilla som det är uppvägs helt av kvalitetsfördelarna.

Mvh
Anders

Arlemo skrev:
Tack för svar! Får köra på egna justeringar då eller kanske prova DPP...
Eftersom DPP använder samma algoritmer och kurvor för uppräkningen från RAW till TIFF/JPEG/whatever som Canons egna kameror kan du där få samma resultat som du får om du plåtar JPEG i kameran.

I Lightroom är det helt omöjligt eftersom uppräkningen sker efter helt andra färg-/kontrastkurvor och det går inte att kalibrera om Adobes motor att till 100% efterlikna Canons egna "stil". Tyvärr.

Jag tycker mycket bättre om DPPs resultat, men gränssnittet är ohyggligt och det saknar en hel del funktioner.

Man kan välja att importera både jpeg och raw och få det som två bilder i LR. Detta gör så att man kan välja jpeg om man är nöjde med denna eller behandla raw filen. Nackdelen är att man får dubbelt av alla bilder i LR.

/Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar