Annons

Få bakgrunden på loggan transparant?

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
Jag sitter och jobbar i Indesign och skall få in loggor från Illustrator men får hela tiden med den vita bakgrunden från orginal loggan. Vad har jag missat?
 
Hejsan
Om jag inte missminner mig så måste du göra Illustratorfilen till en EPS-fil för att det ska fungera så som du önskar.
// Leif
 
I vilket format sparar du loggan i illustrator? Jag vill minnas att jag nån gång har haft liknande problem. Löste det genom att spara som EPS (i stället för AI-format) och välja "transparent". Kanske finns samma inställning för .ai-format, men jag hittade inte i all hast och en EPS funkar väl lika bra..?

Edit: Leif var lite snabbare med sitt koncisa svar. :)
 
Oftast behöver jag göra om bilden till Ai-format istället för EPS. Ibland räcker det dock med att visa InDesign-dokumentet i hög upplösning, då försvinner ofta den vita plattan. Likaså när du har exporterat den till PDF.
 
Jag sitter och jobbar i Indesign och skall få in loggor från Illustrator men får hela tiden med den vita bakgrunden från orginal loggan. Vad har jag missat?

Beror på
Om du har genomskinliga fält i AI filen (montera in .ai direkt i InD) så ser du det genomskinliga när du väljer "Hög" förhandsvisning. Normal visar inte det per default. Du kan antingen ställa det för hela dokumentet, eller för ett enskilt objekt. Höger/Ctrl+Klicka på objektet/loggan och välj Visningsprestanda och välj alternativet "Hög".
Vill du ställa det för dokumentet gör du det under "Visa" menyn.

Sen så skulle jag vilja säga rent allmänt - skippa EPS rätt av... använd .AI, .PSD, .PDF istället.
 
...ibland fungerar det och ibland inte, hög preview har löst många problem;=)
Men säg jag har en logga i .eps format som jag laddat ned, hur gör jag då för att göra det den "rätta" vägen steg för steg? Slutmålet är att den skall ligga transparant över en bild i Indesign.
/ magnus
 
...ibland fungerar det och ibland inte, hög preview har löst många problem;=)
Men säg jag har en logga i .eps format som jag laddat ned, hur gör jag då för att göra det den "rätta" vägen steg för steg? Slutmålet är att den skall ligga transparant över en bild i Indesign.
/ magnus

Kolla så att det inte ligger en vit platta bakom loggan i Illustrator-dokumentet.
Hur blir det när du exporterar till PDF (jag antar att PDF är det slutliga formatet?)
 
jag lyckades med en text men problemet verkar vara att lyckas med live trace. PÅ text gick det men med importerade saker lyckas jag ej. Jag är mest i PS och härjar därav att det kanske blir lite luddigt i mina Illustrator förklaringar ;=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.