Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bättre naturbilder mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Harry31

Aktiv medlem
ska vi försöka göra en lista på tips hur man gör bättre bilder i naturen
jag börjar sen fyller ni efter vad ni tycker bra,att tänka på
1. När man går in i skogen, prov knäpp,så du vet vilken inställning som är rätt, man vet aldrig vad man stöter på och gäller det vara förberedd
(vem kommer med tips 2??)
2.
3.
4.
5.

*Bestäm ett visst antal steg.
*Gå dessa steg in i naturen.
*Nu får du inte gå mer innan du har hittat ett motiv inom synhåll, och gjort ett ordentligt försök att förvandla detta motiv till en makalös bild.
Håll gärna på så länge att du glömmer bort eventuella andra motiv som du har i huvudet.

Terje Hellesö skrev något sånt här i en artikel här på FS, och jag tycker verkligen att det är ett tips som utvecklat mig.

Ofta är det ju just bristen på det där motivet som man verkligen letade efter, som får en att missa alla andra motiv.

Kanske ska passa på att tacka Terje för tipset, om han nu tänker läsa detta =)

* Fota alltid i gryning, ca 20-30 min innan/efter samt i skymning, ca 20-30 min innan/efter. Överlägset ljus då.

* Testa att avända en litet smalare optik. Det tvingar dig att komponera på ett helt annat sätt, samt hitta nya vinklar. har du en normalzoom ca 18-55, så testa att jobba ute i teleläget och jobba dig utåt vidvinkeln. Personligen älskar jag 24 mm på landskap/natur. Min 16-45 blir alldeles för vid.

* Stanna upp och gå ner på marknivå ibland. Insekter gör sig bra på bild.

* Ta en närmare titt på saker och ting. Moder natur är en duktig konstnär och man kan hitta vackra mönster på bark, sten, växter m.m.

jag har en tanke, är att titta i naturböcker,se hur bilderna är tagna,så kanske man kan få några tips hur man tar naturbilder mm

En bra grej man kan göra om man vill ha bra bilder i naturen är att man ska fundera ut vad man tycker är vackrast. Sen tar man sig till ett ställe där man kan finna det man tycker om. Sen är det bara att fota. Tänk att man ska få med allt som man tycker om i bilden. DÅ BLIR DET BRA :D

Ha inte så f-rb-nn-t bråttom. De iögonenfallande motiven är lätta att se, men de som inte skriker "TA MIG!", är ofta mer än väl värda att leta efter.

tannler skrev:
Ha inte så f-rb-nn-t bråttom. De iögonenfallande motiven är lätta att se, men de som inte skriker "TA MIG!", är ofta mer än väl värda att leta efter.
Dagens bästa kommentar, och det skriver jag under på. Jag fyller på med en sanning till, läs av ljuset och se till fånga det när det ÄR. För ljuset försvinner snabbare än avlöningen och har du missat ljuset så har du.Tajming är superviktigt, samt att lära sig läsa av hur/var ljuset tar vägen. Se på molnen, hur rör de sig etc.

mvh/Ove

För att med bild visa hur fort det kan gå när ljuset förändras, och så även dramatiken. Det är 47 sekunder mellan dessa två bilder.

Den här är tagen först.

Bilagor

• pict3450.jpg
    pict3450.jpg
    26.6 KB · Visningar: 622
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar