Annons

Få över foto från Windows XP till Vista...

Produkter
(logga in för att koppla)

lenalandis

Aktiv medlem
Jag har lite problem!

Jag har två gamla datorer ca 6 år båda två med Windows Xp, i dessa datorer har jag foton som jag skulle vilja föra över till den nya datorn med Vista i. Jag har försökt att bränna ner foton på CD men när jag sätter den i den nya datorn med Vista säger den att mappen med foton är tom? Jag kan titta på bilderna i den gamla datorn så de finns ju på CD?
Jag provade med en ny extern hårddisk och det gick första gången men när jag använde den en andra gång så visar den inte ens att den externa hårddisken är inkopplad samma gäller mitt USB minne! Blir snart knäpp med allt dator krångel någon som har något tips eller är det kört?

Lena
 
VISTA = Vill Inte Som Tänkt Alltid

Tyvärr, det enda vettiga svaret en lycklig Linuxanvändare kunde komma på.
 
Fungerar CD:n i någon annan dator?

En möjlighet som du borde ha är att montera in hårddisken/-arna från de gamla datorerna i din nya, och flytta över bilderna på det viset. Det kräver dock lite kunskap om hur man kopplar in hårddiskar, eftersom det kan vara olika anslutningar på dem.
 
Jag provade med en ny extern hårddisk och det gick första gången men när jag använde den en andra gång så visar den inte ens att den externa hårddisken är inkopplad samma gäller mitt USB minne! Blir snart knäpp med allt dator krångel någon som har något tips eller är det kört?

Lena


Självklart är det INTE kört. Om filerna finns på din XP-dator går det att föra över till din Vista dator.

Använder du utforskaren för att hitta bilderna på USB-minnet eller USB-hårddisken? Dyker inte enheten upp alls eller är det själva filerna som inte syns?

Ett alternativ till att kopiera filerna till en mellanlagringsenhet är att kopiera filerna via ett nätverk. Hur ansluter du till Internet? Om du har en router så borde det gå att ansluta Vista och XP-datorerna samtidigt. Välj sedan att dela ut mapparna på XP-datorerna så bör det gå att se dem från Vista-datorn och kunna kopiera den vägen.

Det är svårt att ge råd så här på distans, men ge inte upp, det du vill göra är helt möjligt.

Mvh
Anders
 
Har du kollat att CD:n är stängd? Den funktionen väljer man när man bränner, om den ska stängas eller lämnas öppen så att fler filer kan bränans ner på samma CD.

Om den är öppen finns det risk att Vista inte ser dem.
 
Svårt att råda men det som ska funka är ju följande enkla men säkra:

- anslut en extern hårddisk via USB till din gamla dator
- formattera den
- kör "copy and paste" av dina bilder från XP-datorn till Hårddisken
- kolla med utforskaren att du har dom på Hårddisken
- Stäng av datorn och koppla loss hårddisken
- Flytta den till en annan dator
- kolla med utforskaren att du ser filerna vilket du borde göra
- Kopiera över

Kan inte tänka mig att detta inte funkar.... Så gjorde jag vid byte från XP till Vista-dator nyligen. Jag har dessutom alltid en backup av mina foton på en extern hårddisk...

Jon
 
Jag kan bara berätta att jag inte har några som helst problem med att föra över bilder från xp till vistadator.

CD, usb minne eller extern hårdisk spelar ingen roll utan funkar utmärkt.
 
Hej!
Hämtat från Windows Hjälp och Support.
Sök på Filöverföring.

"Kabel till Filöverföring
Du behöver det här: En kabel till Filöverföring och en USB-port på respektive dator.

Kabeln till Filöverföring är en specialutformad USB-kabel med vilken man kan koppla ihop två datorer och använda med Windows Filöverföring. Detta är ett av de enklaste sätten att överföra filer och inställningar till den nya datorn på. Det fungerar med Microsoft Windows XP och Windows Vista. Du bör alltid starta Windows Filöverföring på den nya datorn först och ansluta kabeln först när du uppmanas att göra det. Innan du ansluter kabeln till den gamla datorn kan du till exempel behöva sätta i den CD-skiva som medföljde kabeln, installera programmet Windows Filöverföring och fortsätta överföringen.

Var du kan får tag i en sådan: Om du inte har en kabel till Filöverföring kan du beställa en online eller från en datortillverkare eller skaffa en i en elektronikaffär.

Obs!
En standard-USB-kabel kan inte användas för att överföra filer och inställningar mellan datorer."

Christer
 
Jag har lite problem!

Jag har två gamla datorer ca 6 år båda två med Windows Xp, i dessa datorer har jag foton som jag skulle vilja föra över till den nya datorn med Vista i. Jag har försökt att bränna ner foton på CD men när jag sätter den i den nya datorn med Vista säger den att mappen med foton är tom? Jag kan titta på bilderna i den gamla datorn så de finns ju på CD?
Jag provade med en ny extern hårddisk och det gick första gången men när jag använde den en andra gång så visar den inte ens att den externa hårddisken är inkopplad samma gäller mitt USB minne! Blir snart knäpp med allt dator krångel någon som har något tips eller är det kört?

Lena

Självklart så har man en bra backup på sina bilder och då gör man en enkel restore på din nya dator så ska dina bilder finnas där.

Har du ingen fungerade backuprutin så ska du vara mycket glad att du har bilderna kvar...
 
Nej. Man bör ha fungerade backup rutiner och har man inte det så kan det kosta en slant om hårdisken havererar.

Det är därför jag har gått över till Mac för att slippa strul...

Varför skulle en hårddisk paja mer på en PC än på en Mac? :S Eller vad menar du?

Mitt råd e att köra på Extern hårddiskvarianten. Lägg ner bilderna på den, och jobba sedan på att Vista ska hitta den. Kolla i utforskaren, starta om datorn, testa olika USB utag, för ellr senare måtte väl datorn fatta ;)
 
Varför skulle en hårddisk paja mer på en PC än på en Mac? :S Eller vad menar du?

Mitt råd e att köra på Extern hårddiskvarianten. Lägg ner bilderna på den, och jobba sedan på att Vista ska hitta den. Kolla i utforskaren, starta om datorn, testa olika USB utag, för ellr senare måtte väl datorn fatta ;)

Som jag tidigare har nämnt så bör man ha backup på sina bilder och idag är nog bästa/billigaste/snabbaste lösningen för dom flesta en extern USB hårdisk. Genom att ha en bra backuplösning så är det mycket enkelt att flytta sina bilder till nya datorn och klart enklast så gör man det med hjälp av sin externa hårdisk.

Det finns en rad orsaker varför jag har konverterat till Mac. Kolla följande länk:

http://www.apple.com/getamac/ads/

Så här enkelt sätter du upp en bra backup lösning på en Mac

http://www.apple.com/findouthow/mac/#tutorial=leopardtimemachine
 
Senast ändrad:
Som jag tidigare har nämnt så bör man ha backup på sina bilder och idag är nog bästa/billigaste/snabbaste lösningen för dom flesta en extern USB hårdisk. Genom att ha en bra backuplösning så är det mycket enkelt att flytta sina bilder till nya datorn och klart enklast så gör man det med hjälp av sin externa hårdisk.

Det finns en rad orsaker varför jag har konverterat till Mac. Kolla följande länk:

http://www.apple.com/getamac/ads/

Så här enkelt sätter du upp en bra backup lösning på en Mac

http://www.apple.com/findouthow/mac/#tutorial=leopardtimemachine


Men det är väl inte de frågan gällr, problemet e väl att den nya datorn med vista inte hittar Hårddisken med bilderna på när han kopplar in den. Överföra själva bilderna från XP till hårddisken går väl bra värkar de som?

Jag har Xp och har aldrig använt några Backupprogram, flyttar mina bilder genom alla möjliga lagringsmedier(nätverk, hårddisk, USB minne) utan problem, oavsett om de e till en Mac, XP ellr Vista de ska till.
 
Tack för era svar men problemet kvarstår tyvärr!
Jag har kört backup både på CD och USB och extern hårddisk med den nya datorn med Vista hittar inga foton på dessa när jag kopplar in dom. Så det är det det gäller. Varför ser inte den nya datorna foton i CD , USB, och Extern hårddisk när de faktiskt finns där. Ibland ser den en mapp men mappen är tom. Har ju inte så många bilder och de viktigaste är framkallade så jag får väl överleva detta!

Lena
 
Hej!
Hämtat från Windows Hjälp och Support.
Sök på Filöverföring.

"Kabel till Filöverföring
Du behöver det här: En kabel till Filöverföring och en USB-port på respektive dator.

Kabeln till Filöverföring är en specialutformad USB-kabel med vilken man kan koppla ihop två datorer och använda med Windows Filöverföring. Detta är ett av de enklaste sätten att överföra filer och inställningar till den nya datorn på. Det fungerar med Microsoft Windows XP och Windows Vista. Du bör alltid starta Windows Filöverföring på den nya datorn först och ansluta kabeln först när du uppmanas att göra det. Innan du ansluter kabeln till den gamla datorn kan du till exempel behöva sätta i den CD-skiva som medföljde kabeln, installera programmet Windows Filöverföring och fortsätta överföringen.

Var du kan får tag i en sådan: Om du inte har en kabel till Filöverföring kan du beställa en online eller från en datortillverkare eller skaffa en i en elektronikaffär.

Obs!
En standard-USB-kabel kan inte användas för att överföra filer och inställningar mellan datorer."

Christer

Missade detta inlägg ska försöka få tag påen sådan kabel och testa.
Tack Lena
 
Tack för era svar men problemet kvarstår tyvärr!
Jag har kört backup både på CD och USB och extern hårddisk med den nya datorn med Vista hittar inga foton på dessa när jag kopplar in dom. Så det är det det gäller. Varför ser inte den nya datorna foton i CD , USB, och Extern hårddisk när de faktiskt finns där. Ibland ser den en mapp men mappen är tom. Har ju inte så många bilder och de viktigaste är framkallade så jag får väl överleva detta!

Lena

Hej Lena,
Detta är något som egentligen skall fungera rakt av med usb disken, men som vi alla känner till så är det inte alltid som det är tänkt i datorträsket.

Det du kan testa som kan hjälpa dig att få med bilderna över så att det inte ser tomt ut är att innan du kopplar ur disken använder "säker borttagning utav enhet", du kan hitta det nere i höger hörn på "system tray" när du har usb disken inkopplad,
Ibland är det så att vista och xp har problem att läsa diskar om man inte tar bort dem med den funktionen, så det tycker jag du kan testa.

Annars finns ju ett sätt som är lite bökigare men gör att du får över bilderna,

Om du har den gamla datorn(xp burken) inkopplad på nätet, så ladda upp bilderna någon stans, eller maila dem till dig själv,
så kan du hämta dem från nätet på vista datorn, det borde lösa ditt problem.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.