Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgtempraturpå en halogenlampa?

Produkter
(logga in för att koppla)

kmelin

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om någon vet vad för färgtemp en 150w halogenlampa som sitter i en vanlig diaprojektor har?

/Kalle

Det är svårt att säga då det varigerar mellan märke och wattantal. men vill du vara 100% skicka ett mail till tillverkaren. Dom borde kunna ge ett svar. (då tillverkaren på lampan...)

Är inte exakta färgtempen jag är ute efter, bara ungefär var det brukar ligga.

Tror att det är en Osramlampa men den är nog från 70 nån gång, lånat en riktig "retroprojektor". Tänkte jag skulle ta en bild på den medans den är igång, därför jag ville veta ungefärlig färgtemp.

Halogenlampor i allmänhet, tex byggstrålkastare, har en temperatur på 3100 - 3400 K.
Projektorlampor körs dock rejält överspända vilket man kan se på den uppgivna livslängden i tex Osrams katalog; 25 - 50 timmar. Det innebär att ljustemperaturen ligger högre, kanske uppåt 4000 K
Sten

Ahh ok, så det är därför dom har så kort livslängd, undra lite över det. Tack för svaret.

ANNONS