Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgtemp på Elinchrom FX

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Var kör ni för färgtemp, tycker jag bara för en äcklig brun hinna över fotona med dessa blixtar..

Nån som vill dela med sig?

Det hänger lite på raw konverterare också, jag får olika färgtemp på samma punkt mellan capture one och photoshop, sedan kan det skilja mellan kameror även om det är samma modell och märke. lägg upp en exbild så går det lättare att hjälpa dig.

Senast ändrad:
Kör på "Auto whitebalance" inte inställningen "Blixt". Alternativt kan du ställa in manuell färgtemperatur till ca 5000-5200 K beroende på hur varm du vill ha bilden.

Elinchrom anger färgtemperaturen till 5750K men det beror på vad du använder för tillbehör på blixten.

Mvh

Anders/Aifo AB

Gör så här, skjut ett antal exbilder om du jobbar I jpg, ta det 100k steg och kolla bakgrunden med pipetten i photoshop kolla vilken som blir bäst och kör på det. Om du kör raw skaffa ett vitbalanskort. Bilder du redan tagit kan du fixa med en vitpunkt i en kurva. Eller kolla här.

http://www.onlyphotoshop.com/photoshop-tutorials/curves-color-adjustment.php

Jag testade att korigera din bild och det funakde fint bara genom att sätta vitpunkten.

om du gör en bild kan du dra och släppa justeringslagren till andra bilder från samma session.

Dra ett mail om du kör fast.

Mvh//Tore

Känner att jag helst vill slippa och göra sånt i photoshop. Enklare att ta det i raw konverteraren, så bilderna är korrekta från början. Blir mindre jobb då, för med handen på hjärtat, PS är inte så kul...

^^

Du gör ett antal "test bilder" i raw konverteraren anväder photoshop för att "mäta fram" rätt värde. en vit eller grå ton ska ha samma värde i R G B för att vara neutral, när du hittat det knackar du in det i raw konverteraren och fortsätter leva ett photoshop fritt liv :)

Du har varit smart och kört RAW. jag har ingen aning om hur canons raw konverterare funkar, men om du laddar ner capture one här.finns som beta 4 nu och är ruggit bra på vitbalans, eller gamla hederliga 3.7.7 som 30 dagars fullt fungerande demo.

http://www.phaseone.com/

så är du ett musklick i den vita bakgrunden ifrån hyggligt bra färg.under taben vitbalans.

Perfekta hudtoner utan att dra i färgerna efteråt är kinkigt. Det handlar tyvärr inte bara om ett Kelvinvärde och ett Tint-värde som vitbalansen kompenserar för.

Om du skulle testa att plåta mot en färgkarta så kommer du se ganska rejäla avvikelser. Speciellt i "hudtonsområdet". Trist men sant.

Det finns massor med metoder att skapa en profil för att kompensera mot dessa avvikelser (en variant presenteras i boken Skin (ISBN 047004733X)) men jag har aldrig tyckt att det håller hela vägen. För huvudproblemet ligger i att hud i verkligheten (sällan) ser ut som man lärt sig att hud ska se ut färgmässigt.

Smidigast (enligt mig) är att tweaka färgerna direkt i t.ex C1 med hjälp av ögat och skapa en profil som man sedan applicerar på bilderna. Att vitbalansera efter ett gråkort låter ju vetenskapligt och fint, men... Själv litar jag hellre på mitt öga för att få fram något jag tycker är fint istället för att blunda och peka på en pixel och se till att den är perfekt i r,g och b-kanalen.

Mycket text här utan något vettigt... Kontentan är väl att hudtoner inte är lätt. Eller nått.

Så för att komma till vad jag fick ut av detta.

ca 4200K (i eos viewer) motsvarar auto vb, med min kamera...

*gör vågen*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar