Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)

PeJy

Aktiv medlem
Har en Pentax K10 och satt och läste i manualen. Där står att sRGB är standard färgläget i kameran. Jag trodde man skulle köra på Adobe RGB för att den ger större färgrymd och att sRGB mer var för webben. Vilken använder ni? Spelar det ngn roll vid t ex utskrifter?
 
Om du skriver ut dina bilder på din skrivare kan du använda sRGB,(skrivare och bildskärmar använder den färgrymden). Själv använder jag alltid Adobe RGB och konverterar vid utskrift eller för webben.

Jan
 
Om bilden ska tryckas eller printas är Adobe RGB bättre att använda som utgångsläge för konvertering till CMYK. Om bilden ska visas på webben är det sRGB som rekommenderas. (Varför vet jag inte, bilderna blir ju oftast snyggare i Adobe RGB)
 
Hittade nyss detta:

sRGB is a RGB color space proposed by HP and Microsoft because it approximates the color gamut of the most common computer display devices. Since sRGB serves as a "best guess" for how another person's monitor produces color, it has become the standard color space for displaying images on the internet. sRGB's color gamut encompasses just 35% of the visible colors specified by CIE (see section on color spaces). Although sRGB results in one of the narrowest gamuts of any working space, sRGB's gamut is still considered broad enough for most color applications.

Adobe RGB 1998 was designed (by Adobe Systems, Inc.) to encompass most of the colors achievable on CMYK printers, but by using only RGB primary colors on a device such as your computer display. The Adobe RGB 1998 working space encompasses roughly 50% of the visible colors specified by CIE-- improving upon sRGB's gamut primarily in cyan-greens.
 
sRGB är standardvalet för webben därför att de flesta webbläsare (Internet Explorer m fl) inte hanterar färgprofiler - dessa webbläsare förutsätter sRGB. Om man kör Mac och kör Safari, så är detta inget problem eftersom Safari stödjer färgprofiler och därmed klarar av att hantera Adobe RGB. Det sägs att Firefox snart kommer i en ny version som också ska klara färgprofiler.

Många konsumenttjänster för utskrift, är också inställda på sRGB. I många digitala kompaktkameror finns enbart ett val, och det är sRGB.

Tjänster som mer inriktar sig till proffs, klarar Adobe RGB - och det ger oftast ett snyggare resultat, framför allt - i mitt tycke - på landskapsfärger, alltså grönt och så.

Sedan så är det många standardskärmar som inte klarar av att återge stora färgrymder, exempelvis skärmarna på enklare bärbara datorer och många av de skärmar som säljs till konsumenter. För proffsen finns skärmar som klarar av stora färgrymder.

Enklast är att köra sRGB i kameran, det passar JPEG-bilder bra om man vill ha dem för webben och utskrifter hos konsumenttjänster. Om man kör RAW-format, så kan man ställa in RAW-omvandlare på att alltid köra Adobe RGB, oavsett vad kameran är inställd på (jag har så inställt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.