Annons

Färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Ska beställa papperskpoior av några bilder hod Fotolabo. Vilken färgprofil bör jag använda när jag jobbar med bilderna i PS?

Tilldela bilderna Adobe RGB när du jobbar med färgjustering och kontrast och konvertera till Fotolabos egen profil innan du sparar.

Jag brukar också förhandsvisa med Fotolabos profil under tiden jag redigerar bilderna.

Om du i Color Settings under Edit i PS väljer Settings "Europe Prepress Defaults" så får du Working spaces / RGB som Adobe RGB (1998)

Brukar också finnas att välja som ICC-profil för grafikkortet.

Har kalibrerat skärmed med Adobe Gamma. Varför väljer man inte att arbeta med bilderna i den profilen? Hur gör jag för att visa bilderna på skärmed korrekt i ett annat program typ ACDSee?

jtkarlsson skrev:
Har kalibrerat skärmed med Adobe Gamma. Varför väljer man inte att arbeta med bilderna i den profilen? Hur gör jag för att visa bilderna på skärmed korrekt i ett annat program typ ACDSee?

1. Då förlorar du hela vitsen med skärmkalibrering ocg sådant. Vitsen med att använda Adobe RGB eller möjligen sRGB är att bilden skall vara ”gråbalanserad”. Det vil säga att om en gråton innehåller lika värde av RGB skall den se neutralgrå ut på skärmen. Om du väljer skärmens profil som ”färgrymd” så ser du bilden med de fel som di särm har. Om din skärm visar exempelvis rött med för mycket orange kommer det felet föras över till bildvisniningen och andra kommer inte kunna se det du såg på din skärm. ANVÄND ALDRIG SKÄRMPROFILEN FÖR ATT TITTA PÅ BILDER I PHOTOSHOP. Skärmprofilen skall tala om för operativsystemet hur din skärm visar vissa färger så att ett program med färghantering (Photoshop) kan instruera grafikkortet hur den skall kompensera för din skärms egenskaper.

(Skall vi vara petiga skapar inte Adobe Gamma en ”riktig” profil utan talar bara om vilken färgtemperatur och vilket gamma du valt att använda dig av.) Men det är viktigt nog.

Enda gången det fins skäl till titta på bilder i skärmproflen är när du vill se hur din bild ser ut i webbläsaren på just din (och bara din) skärm. Webbläsaren har inte fungerande färghantering så där läses färgerna av direkt från RGB-värdena. Men det är enklare att bara öppna bilden i webbläaren och titta på den där.

Tck för svaren. Jag känner mig något klokare nu.
Bara en sista fråga...Vilken profil använder ni när ni laddar upp bilder för kritik här på sidan?

jtkarlsson skrev:
Hur gör jag för att visa bilderna på skärmed korrekt i ett annat program typ ACDSee?

Du kan ändra gammainställningen i ACDsee & därigenom komma närmare dom färger du ser i PS. I ACDsee får mina bilder ett kraftigt rödstick med standardinställningen på gamma 1,2, jag drog ned den till 1,0 & fick en bättre färgöverensstämmelse. Helt perfekt blev det dock inte.

Du ändrar gamma i Tools/Options/Display.

Larsa

Mipert: Vad är skillnaden mellan att ta en digitalkamerabild och tilldela Adobe RGB (som med största sannolikhet inte har speciellt mycket att göra med digitalkamerans faktiska parametrar (om det nu inte är en 10D inställd på det, förstås)) och att tilldela skärmprofilen (som inte heller har så mycket att göra med digitalkameran)? När man skruvat på saker så att allt ser bra ut på skärmen och sedan konverterar till målprofilen (fotolabo, i det här fallet) borde väl resultatet bli det samma, bortsett från avrundningsfel?

Eller, med andra ord, om man tilldelar skärmprofilen så ser man bilden med de fel som utgörs av skillnaden mellan skärmprofilen och kamerans faktiska profil, tilldelar man AdobeRGB så ser man bilden med de fel som utgörs av skillnaden mellan AdobeRGB och kamerans faktiska profil. I båda fallen lär man behöva skruva lite för att få det rätt.

Varför tilldela Adobe RGB

mipert skrev:
Tilldela bilderna Adobe RGB när du jobbar med färgjustering och kontrast och konvertera till Fotolabos egen profil innan du sparar....
Är det nödvändigt att tilldela bilden Adobe RGB innan konvertering sker till utskriftställets färgprofil?

I t.ex. ProPrints hjälp till deras färgprofil finns ingen info om att man bör tilldela Adobe RGB först.

Lite färgförvirrad är jag allt nu men, det är klart, en bra bild är ju fortfarande en bra bild även om färgen blir fel...

thodan skrev:
Är det nödvändigt att tilldela bilden Adobe RGB innan konvertering sker till utskriftställets färgprofil?
Du ska absolut inte tilldela en okänd bild Adobe RGB. Med din 10D kan du välja att få bilder som följer Adobe RGB. När en sådan tas upp i bildbehandlingsprogrammet tilldelas bilden förhoppningsvis Adobe RGB automatiskt, i annat fall får du göra det själv.

ANNONS