Annons

Färgprofiler & jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

Diiva

Avslutat medlemskap
Jag ska försöka förklara så gott jag kan. Jag har läst här och där angående färgprofiler men behöver hjälp med följande.
Om jag öppnar en .raw bild i ps och sen sparar jag det som jpg så ser färgerna lika ut i PS men inte i andra program. Färgerna som är SRGB ser bättre ut, så jag vill att de ska helst behålla den profilen. Om jag öppnar samma .raw tex i BreezeBrowser eller photo Mechanic så ser det bra ut (dvs SRGB verkar visas rätt i de programmen) men om jag öppnar den sparade jpg-bilden (som såg bra ut i PS) så ser den inte bra ut, det är som lite "blekt" kopia av .raw bilden färgmässigt alltså.
Jag antar att jag gör något fel när jag sparar till jpg, men vad?
Observera att både BreezeBrowser och photo Mechanic klarar färgprofiler och de visar rät färg för .raw bilden men inte för jpg bilden, även om det står: colour space - sRGB även för jpg bilden.
Jag har just nu inte utrymme och lägga ut de två bilderna tyvärr, kräver ca 8MB.
 
Har du kontrollerat att du tilldelar rätt profil till JPG-filen? Om en bild som använder sig av Adobe RGB-färgrymden av misstag skulle få sig en sRGB-profil tilldelad, blir resultatet just som du beskriver, med urvattnade färger som resultat.

Om du inte tilldelar någon profil alls (och bilden använder Adobe RGB), och PhotoMechanic och BreezeBrowser är inställda på att behandla bilder utan profil som om de använde sig av sRGB blir resultatet detsamma; tråkiga, bleka färger.

Kontrollera från början, dvs redan när du öppnar RAW-filen, vilken färgrymd du tilldelar den. (Om du ska behandla den efter RAW-konverteringen bör du inte välja sRGB utan Adobe RGB eftersom den är större.) Sen när du sparar JPG-filen får du se till att "Embed Color Profile" (eller motsvarande på svenska) är ikryssat. Vill du innan du sparar bilden byta färgrymd gör du det genom att välja "Convert to Profile", INTE "Assign Profile", annars blir det samma fel som tidigare.
 
Nu har jag testat det du säger men tyvärr utan resultat. Jag ska ge mera information. I kameran (10D) har jag ställt in sharpness och sånt, då kan man inte välja RGB eller standard, jag antar att bilderna har då SRGB?

När jag öppnar en raw bild i PS, så har jag testat att både välja SRGB och RGB, jag ändrar inte på nåt i bilden, går direkt till spara och ser till att den där rutan för "ICC Profile" är markerad (om raw bilden öppnades i SRGB/RGB så är SRGB repektive RGB förmarkerad). Jag sparar förstås i bästa kvalla för jpg.

Om jag tittar nu på bägge raw och jpg bilden i tex BreezeBrowser eller photo Mechanic, så är raw bilden lite ljusare och har bättre färger och det står att den har SRGB (förmodligen från kameran som jag skrev ovan?) medan jpg bilden är lite "blekare".

Jag blir inte klok på detta :) Jag vill tro att jag gör som man ska för att bilderna ska se lika ut, men tydligen gör jag nåt fel, men vad?
 
Om du tar bilder i RAW-format har de inställningar du gör för Skärpa/Kontrast/Mättnad ingen inverkan (förutom på den jpg som bakas in i RAW-filen).

En RAW-fil kan inte heller sägas ha en specifik färgrymd eftersom det är helt obearbetade sensordata; det är först vid konverteringen (i kameran eller i datorn) som detta sker. (Kolla dialogrutan för RAW-konvertering i PhotoShop.)

Ett annat skäl till att du upplever skillnader kan ju vara att PhotoMechanic och BreezeBrowser kanske bara låter dig se den inbakade jpg:en och inte själva RAW-filen.

I vilket fall som helst bör du få samma resultat när du tittar på jpg:en i PhotoShop som i PhotoMechanic. Testa gärna med några andra bilder också och kontrollera vilka profiler dessa använder. Kontrollera för säkerhets skull också dina färginställningar i PhotoShop, samt att din monitor är hyfsat kalibrerad och profilerad.
 
Tack igen!
Jag ska testa under bättre ljusförhållande och ta bilder även i RGB. Men om ajg tolkar dig rätt, så spelar det ingen roll vad man har ställt in den på då man tar raw bilder. Alltså det spelar inge roll om kameran står på standar eller RGB när man tar raw bilder.
Bilderna ser lika ut i PS! Så det är bara de snabba bildvisning programmen som gör galet på nåt sätt.
Jag ska experimentera och återkomma smått.
Tack igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.