Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag skall skriva ut hos Crimson, men upptäcker att några av bilderna saknar ICC-profil. Hur göra? Går denna lägga till i efterhand? Denna skall vara sRGB IEC61966-2.1 Bilderna är alla exporterade från RAW ur Lightroom som JPG och därefter behandlade i Gimp, det är mig ett frågetecken att vissa av dem nu saknar färgprofil.

Kan någon vänlig själ vara behjälplig med dels hur jag kan göra med den saknade profilen, och dels med varför profil saknas?

Har googlat på Gimp och det skall som default och med automatik välja profil för sRGB, dvs sRGB IEC61966-2.1. Mystiskt.

Jag skall skriva ut hos Crimson, men upptäcker att några av bilderna saknar ICC-profil. Hur göra? Går denna lägga till i efterhand? Denna skall vara sRGB IEC61966-2.1 Bilderna är alla exporterade från RAW ur Lightroom som JPG och därefter behandlade i Gimp, det är mig ett frågetecken att vissa av dem nu saknar färgprofil.

Kan någon vänlig själ vara behjälplig med dels hur jag kan göra med den saknade profilen, och dels med varför profil saknas?

Har googlat på Gimp och det skall som default och med automatik välja profil för sRGB, dvs sRGB IEC61966-2.1. Mystiskt.

Hej !

Visar aktuell profil:

Bild > Bild Egenskaper > Färgprofil
( Image > Image propertis > Color profile

Tilldela eller assigna profil :

Image > Mode < Convert to profile. (eller assign )

Riktigt vd det heter på svenska vet jag inte just nu, kör min gimp
på engelska.

Bilden ska se nogorlunda likla ut ( beroende på vilken återgivning du väljer )
efter tilldelnimngen / konverteringen.

//MW

Tackar för bra och informativt svar!

Men, tyvärr tycks det inte lösa mitt problem. Konverterar bilden till sRGB built-in färgprofil genom mode-dialogen du anger. Kollar också i Bild-Egenskaper-Färgprofil: Gimp säger mycket riktigt sRGB built-in.
Allt tycks gott och väl.

Men efter export av bilden (Gimp 2.8) saknas ändå färgprofil enligt Jeffreys Exif Viewer, se skärmdump:

Bilagor

• Jeffreys.jpg
    Jeffreys.jpg
    98.2 KB · Visningar: 46
Har nog löst det hela. Laddade ner profilen sRGB_IEC61966-2-1_black_scaled.icc och tilldelade den genom den Gimp dialog du angav. Nu är profilen med i bilden :)

- Frågan är bara om det är rätt profil? Som jag förstår det är det denna man skall använda för en skärm som inte kalibrerats med en extern kalibrator som tar hänsyn till skärmomgivningens ljus? Nu är det ju inte skärmvisning, utan en utskrift det är frågan om?

På samma sida, http://www.color.org/srgbprofiles.xalter, finns också en annan profil: sRGB_IEC61966-2-1_no black_scaling.icc. Men denna skall vara för skärmar som kalibrerats med hänsyn till omgivningsljuset. Men igen, det är ju inte skärmvisning profilen skall användas för, utan utskrift?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar