Annons

Färgprofil till Imac i3 21.5"

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hello..

Har nån en färgprofil till Imac i3 21.5" på lager?
Vet att skärmen kräver individuell inställning, men tills jag hunnit få tag i kalibreringsutrustning är det kanske ett alternativ.

har du inte tillgång till kal. utrustning så har ju mac en egen kalibrering i system pref. under display. testa vad du får gjort med den. själv har jag faktiskt aldrig använt den så jag kan inte säga så mycket mer.

Borde inte samma modell av Imac's vara såpass lika att använda en profil någon annan gjort med kalibreringsutrustning fungera bättre än en "hemmasnickrad"?

Hello..

Har nån en färgprofil till Imac i3 21.5" på lager?
Vet att skärmen kräver individuell inställning, men tills jag hunnit få tag i kalibreringsutrustning är det kanske ett alternativ.

Det finns en fabriksgjord profil som laddas in i systemet som nog är av samma kvalitet som en som du kan få från någon annan.

Stefan

Det finns en fabriksgjord profil som laddas in i systemet som nog är av samma kvalitet som en som du kan få från någon annan.

Stefan

Aha! Så sRGB IEC61966-2.1 vilken är den enda profil som dyker upp när jag bockar för "Visa endast profilerna för den här skärmen" är fabrikskalibreringen för just min skärmmodell?

Nån idé om hur jag skall ställa brightness när jag använder den?

Testade för övrigt kalibreringsverktyget som följer med Mac OSX. Vilket skämt!
Varför ens skicka med något som ger så godtyckligt resultat?

Aha! Så sRGB IEC61966-2.1 vilken är den enda profil som dyker upp när jag bockar för "Visa endast profilerna för den här skärmen" är fabrikskalibreringen för just min skärmmodell?

Nån idé om hur jag skall ställa brightness när jag använder den?

Den bör snarare heta något som iMac Display.

Brightness bör du anpassa efter de ljusförhållanden du har i rummet. Ju ljusare du har, desto ljusare bör du ha skärmen.

Stefan

Kolla handikappinställningarna

Min iMac levererades med extra stark kontrast inställd i handikappinställningarna. Skärmen verkade OK men gråskalor och nyanser var dåliga. Via Crimsons hemsida hittade jag programmet Super Cal. Där varnade dom för det här problemet som ju var lätt åtgärdat då man väl blivit tipsad.

Sen använde jag Super Cal 1.2 för att finjustera skärmen. I mitt fall räckte det för att utskrifterna från Crimson ska stämma väldigt väl med skärmens färger.

Skärmprofil för Imac i3 21.5" gjord med Spyder 2 Suite

Backlight ställt på 100% och omgivande ljus var vid tillfället ganska dunkelt (kväll och endast ett par fönsterlampor tända i rummet).

Har precis dragit iväg mina första bilder till Crimson för print. Återkommer med utvärdering...

Bilagor

• Spyder 2 110104 BL100% AMB25%.zip
    1.5 KB · Visningar: 47
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto