Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

färgprofil till fujidirekt.

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Jag har tänkt att skicka in lite bilder på tryck till fujidirekt. Gjort det innan, då använde jag mig av SRGB - och då blev det fina bilder. Nu kör jag adobe rgb som har ett lite större färgspectrum. Konverterar fujidirekt filen till rätt profil automatiskt, eller kör dom srgb förvalt? Bilderna ser så bra mkt bättre ut i adobe rgb.

mailade dom och fick svar. Dom använde inte profiler utan de själva redigerade bilderna om de tyckte de saknade kontrast. GRRR

Vart ska man vända sig om man vill ha en bild som man SJÄLV gjort den? Med adobe rgb som färgprofil...

johan_w skrev:
mailade dom och fick svar. Dom använde inte profiler utan de själva redigerade bilderna om de tyckte de saknade kontrast. GRRR

Vart ska man vända sig om man vill ha en bild som man SJÄLV gjort den? Med adobe rgb som färgprofil...

Jag talade med fujilabbet i växjö och när man lämnar in där så lägger de alltid på mer kontrast oavsett hur bilden ser ut.. Man kan även ta bilden via "kiosken" så man själv laddar upp dem till deras labb via en dator i butiken, då kan man välja där om man ej vill ha dem redigerade MEN enligt dem själva så läggs det alltid på en aning mer kontrast även om man ej vill det.

Nu använder jag bara fujidirekt för 10x15 bilder och resten tar jag via www.crimson.se där blir bilderna exakt som jag vill ha dem.

Om det bara gäller 10x15, så använd Frontweb Express och stäng av autokorrigering, så får du bilderna som du gjort dom. 1,75:- per st, och dom bästa, vad det gäller 10x15.

Räknas srgb och Argb till profiler? Det trodde jag var färgrymder. O sedan för att översätta en färgrymd till en skrivare så används en profil däremellan.
Fasen jag måste ta mig tid till att läsa Stefan Ohlssons bok...

Räknas srgb och Argb till profiler? Det trodde jag var färgrymder. O sedan för att översätta en färgrymd till en skrivare så används en profil däremellan.
Fasen jag måste ta mig tid till att läsa Stefan Ohlssons bok...

Som färgrymd bör man använda aRGB om originalet är en raw-bild. De bästa skrivarna idag kan återge cirka aRGB. I vissa nyanser något mer och i andra något mindre.
Nu använder Crimson både digitala offsetpressar och olika typer av printrar och jag vet inte vad de är kapabla att återge.
Är det som en bra inkjet ungefär aRGB så är det det man bör använda och ligger det närmare sRGB så skall man använda det. NU ligger Crimson troligen någonstans där emellan och kär ha profiler man kan ladda ner. Det optimala är att använda den profilen för softproofing och anpassning av bilden.
Fördelen är att man då kan köra en softproof och se till att man inte har för många nyanser som ligger utanför vad skrivaren klarar av.

Spännande. Jag jobbar på företag som printar bilder till bla slutkund. Vi gör inget med bilderna om det inte är efter önskemål från kund utan bibehåller taggad färgprofil hela vägen till rip, som är ställd att ta hänsyn till inbäddade profiler.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto