Annons

Färglaser vs bläckstråle..

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Jaha, jag skulle vilja ställa ett par frågor.. Finns det ngn här som kan hjälpa mig vore jag glad!

1) Kan man använda en färglaser till sina fotografiska utskrifter? Eller ska man satsa på en bläckstråleskrivare?

2) Blir färgbilder lika bra på laser som på bläck? Det har ju hänt en del på teknikfronten de senaste åren..

1) Nja, det är nog bläck som gäller...
2) Nej. Bläck(foto)skrivare av idag ger helt otroliga bilder. Dessutom finns det specialpapper till dessa som inte finns till laserskrivarna.
De enda skrivarna som konkurrerar med bläckskkrivare är såvitt jag vet sublimeringsskrivare som ger om möjligt ännu bättre färger, dock med lite sämre upplösning.
Tyvärr så blir bläckutskrifter väldigt dyra.

Färglasern har lyft ordentligt på senare år, men vi pratar fortfarande om ett traditionellt symmetriskt raster som är synligt för blotta ögat. Det är inte heller någon riktig stuns i färgerna. För vissa motiv funkar de dock bra, speciellt i större format för längre betraktningsavstånd. Men några bläckstrålekonkurrenter är de inte. Och för traditionella bilder under A3 tycker jag inte de är användbara.

Givetvis med reservation för att jag naturligtvis inte sett allt som finns när det gäller lasrar :) Det jag grundar mina slutsatser på är ett gäng HP-lasrar i A3-format för vanligt kontorsbruk samt Xerox Docutech print-on-demand-maskiner för färg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar