Annons

Färgkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

mrzoom

Aktiv medlem
Har tänkt ställa mig i mörkrummet nästa vecka och prova mig fram lite med färgkopiering. Har inte tänkt göra så mycket avanserat utan mitt mål just nu är bara att få fram lite förstoringar av några bilder med rätt färgbalans.

Det som jag känner att jag är lite osäker på är tiderna i dom olika vätskorna. Hur kännsligt är det egentligen med tiderna?

Skulle vara kul och bra med lite tipps och trix för det skulle göra att lite lättare.
 
Se till att din ventilering är något i hästväg då färgkemi stinker flera gånger värre än s/v kemi.
Tiderna vi har i maskinen är ca 1min framkallare, 1 min blek och sen skölj.
Vad som är riktigt viktigt är att du har en jämn och konstant temperatur på kemin (35 eller 38 grader).
Mer info lär stå i produktbladen för både kemi och papper.
Tänk också på belysningen, att det inte är vanlig mörkrumsbelysning utan grönt knappt synligt ledljus det handlar om.
Du bör ha ett betraktningsfilter för färgkorrigering.

Lycka till
 
ok, då har jag nog lite anurlunda vätskor. Jag skall köra med skålar precis som vid svartvit kopiering och vätskorna kommer att ligga på ca 20 grader. Men tiden verkar vara den samma ändå.

Det står 1 min i bruksanvisningen, men jag förstår inte om det är exakt 1 min eller om man kan överstiga tiden lite. Det kommer ju vara helt mörkt så det kan vara lite svårt att hålla koll på tiden.
 
hehe, jo det lär nog bli en hel del provlappar. Det med äggklockan var smart ja, skall försöka fixa fram det.

Tack för hjälpen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.