Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

färgkalibrering och vista

Produkter
(logga in för att koppla)

halvarjansson

Aktiv medlem
howdy!

jag precis har inskaffat en ny laptop, från dell, grafikminnet är inbyggt och av modell intel(r) 965 express. och vista 32-bit.

saken är den att efter jag nu kalibrerat den med gretag eye-one match 3, så stannar inte kalibreringen kvar när jag startar om datorn, eller går ifrån viloläge, utan återställer sig till sin blåa originalfärg.

någon som möjligtvis har en idé om hur man kan få profilen att vara kvar jämnt?

mvh

Tyvärr har jag inget svar.
Men skall själv kalibrera min nya dell om några dagar så om du hittar en lösning får du gärna skriva den.
Har väll en känsla av att jag komer att råka ut för samma sak!

halvarjansson skrev:

någon som möjligtvis har en idé om hur man kan få profilen att vara kvar jämnt?

mvh
Tyvärr har Vista sina brister när det gäller skärmkalibrering. Varenda gång som det dyker upp ett varningsmeddelande på skärmen och resten tonas ner kommer du förlora en del av din kalibrering. Lösningen är att gå in i din autostartmapp och leta reda på ett program som heter något i stil med Gamma Loader. Exakt namn på detta program beror på vilket kalibreringsprogram du har. Klickar du på detta kommer din lut att laddas in igen. Samma sak efter vila, men efter en start eller omstart ska den vara aktiverad.

Stefan

Vila? Vad är det för fjollerier? ;) Full kräm 24/7 är vad man ska ha. Inte slita ut diskarna med onödiga power-down hippie saker ;)

Zewrak skrev:
Vila? Vad är det för fjollerier? ;) Full kräm 24/7 är vad man ska ha. Inte slita ut diskarna med onödiga power-down hippie saker ;)
På en laptop finns det vissa fördelar med att kunna lägga datorn i vila då och då. Man kanske vill flytta på den, t ex. Så att Microsoft ännu inte löst detta »lilla« problem är lite märkligt.

Stefan

tack för tips och förslag!

iaf, så löste det sig ganska smidigt nu ändå.

ladda ner display profile här:
http://neosmart.net/blog/2007/windows-vistas-gamma-table-bug/

lägg exe-filen på nåt smidigt ställe, t.ex skrivbordet eller startmenyn. sen kalibrerar man skärmen. MEN gör så du har 2 profiler, alltså kalibrera 2 ggr så det läggs 2 olika profiler i mappen för profiler.

starta display profile och välj profilen du önskar ha.

sen håller vi tummarna att microsoft löser detta snart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar