Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färgkalibrerare Colorplus
- Trådstartare Llindberg
- Start datum
Johan P
Aktiv medlem
Såg det för ett tag sedan när jag kollade upp Spyder.
Men det är inga svenska butiker (som jag känner till) som tagit hem detta paket ännu (?) - så det är nog att beställa från deras hemsida som gäller.
Jag har bara erfarenhet av att jämföra Photocal och Optical - och visst finns det en skillnad.
Med Optical har man även möjligheten att ställa in ljusstyrka och kontrast på skärmen med hjälp av sensorn, och i mitt fall så skilde det ganska mycket från mitt ögonmått.
När jag mätte med ögonmått ställde jag in min skärm betydligt ljusare än när sensorn gjorde mätningen.
Så Optical känns mer exakt.
Men är man mest ute efter själva Spyder-sensorn så är givetvis colorplus-paketet ett mycket billigt paket.
http://www.colorvision.com/
Men det är inga svenska butiker (som jag känner till) som tagit hem detta paket ännu (?) - så det är nog att beställa från deras hemsida som gäller.
Jag har bara erfarenhet av att jämföra Photocal och Optical - och visst finns det en skillnad.
Med Optical har man även möjligheten att ställa in ljusstyrka och kontrast på skärmen med hjälp av sensorn, och i mitt fall så skilde det ganska mycket från mitt ögonmått.
När jag mätte med ögonmått ställde jag in min skärm betydligt ljusare än när sensorn gjorde mätningen.
Så Optical känns mer exakt.
Men är man mest ute efter själva Spyder-sensorn så är givetvis colorplus-paketet ett mycket billigt paket.
http://www.colorvision.com/
Johan P
Aktiv medlem
Det är ingen dum fråga
Och svaret är ja - det verkar vara samma sensor i alla 3 paket. (har inte tittat närmare på colorplus paketet - men enligt bilderna så är den identisk)
Det fanns visserligen en tidigare modell som enbart fungerade på CRT-monitorer
(säljs ut på Macoteket.se för 995:- + moms)
men de nyare modellerna klarar av både LCD och CRT skärmar.
Jag köpte min med Photocal men använder numera Optical.
Och svaret är ja - det verkar vara samma sensor i alla 3 paket. (har inte tittat närmare på colorplus paketet - men enligt bilderna så är den identisk)
Det fanns visserligen en tidigare modell som enbart fungerade på CRT-monitorer
(säljs ut på Macoteket.se för 995:- + moms)
men de nyare modellerna klarar av både LCD och CRT skärmar.
Jag köpte min med Photocal men använder numera Optical.
Johan P
Aktiv medlem
Det enda som var lite knepigt var att hitta lite grundinställningar som ska ställas in rätt i Optical - sedan går själv kalibreringen väldigt smidigt.
Man blir påmind varannan vecka och då kan man göra en snabb kalibrering.
Hos Ekdahl kan man läsa ett test där han först testar Photocal och sedan Optical och jämför de båda.
Optical kan man köpa separat från Colorvisions hemsida: OptiCAL
Uppdaterad programvara kan förövrigt laddas hem här
Man blir påmind varannan vecka och då kan man göra en snabb kalibrering.
Hos Ekdahl kan man läsa ett test där han först testar Photocal och sedan Optical och jämför de båda.
Optical kan man köpa separat från Colorvisions hemsida: OptiCAL
Uppdaterad programvara kan förövrigt laddas hem här
buddy_poor
Aktiv medlem
Funderar själv på att köpa en Spyder och skrev till Colorvision och frågade om det var möjligt att uppgradera mjukvaran från ColorPlus till exempelvis OptiCal vid ett senare tillfälle.
Men som det verkar så är inte hårdvaran samma i dom olika paketen, i alla fall inte om jag tyder detta svar rätt!
>---------------------------------
Fråga:
Hi,
I wonder if the hardware in the new ColorPlus package is the same as in your Spyder packages?
If so, is it possible to uppgrade the software to OptiCal later on if I need more precision calibrating my monitor?
Regards/
Mattias Hedman
Svar:
Mattias,
The spyder is not the same in ColorPlus. It will only work with Colorplus software. Each spyder is configured for each software package
purchased. We are planning on a upgrade package to optical but there has been no time frame and no price has been set.
Thank you,
Michael Smith
Colorvision Support
1-609-895-7313
Men som det verkar så är inte hårdvaran samma i dom olika paketen, i alla fall inte om jag tyder detta svar rätt!
>---------------------------------
Fråga:
Hi,
I wonder if the hardware in the new ColorPlus package is the same as in your Spyder packages?
If so, is it possible to uppgrade the software to OptiCal later on if I need more precision calibrating my monitor?
Regards/
Mattias Hedman
Svar:
Mattias,
The spyder is not the same in ColorPlus. It will only work with Colorplus software. Each spyder is configured for each software package
purchased. We are planning on a upgrade package to optical but there has been no time frame and no price has been set.
Thank you,
Michael Smith
Colorvision Support
1-609-895-7313
Johan P
Aktiv medlem
buddy_poor skrev:
Each spyder is configured for each software package purchased.
Tycker att det där låter lite skumt.
Jag använder ju själv Optical till min Spyder som jag köpte tillsammans med Photocal.
Jag tvivlar på att det går att tillverka spydern(sensorn) så att den bara passar en viss mjukvara (?)
Och spydern som säljs med colorplus paketet ser ju identisk ut.
Jag skulle inte lita till 100% på det där uttalandet - det låter mest som att de försöker få folk att köpa helt nya paket när de uppgraderar.
Men samtidigt vågar jag ju inte uppmana folk till att strunta i vad dom säger - eftersom jag inte kan vara helt säker på det.
Damocles
Aktiv medlem
Allt som behövs är ett litet EEPROM i spydern som programmet kan läsa av, den har ju redan usb-interface och styrkretsar för det så...
Saknas ID koden i EEPROMet så funkar inte programvaran. Det är en lösning. Det eller ett annat typ av minne. Men ett EEPROM går ju dock att flasha om med ny info. Alternativt lägga in alla ID-koder samt ta input'en från en några dipswitchar. Finns många sätt att göra på.
Saknas ID koden i EEPROMet så funkar inte programvaran. Det är en lösning. Det eller ett annat typ av minne. Men ett EEPROM går ju dock att flasha om med ny info. Alternativt lägga in alla ID-koder samt ta input'en från en några dipswitchar. Finns många sätt att göra på.
buddy_poor
Aktiv medlem
Håller med dig Johan! Med tanke på priset så verkar lite överambitiöst om dom skulle hålla sig med olika hårdvaruvarianter, det borde ju rimligtvis öka produktionskostnaden!
Kanske är det bara en policy dom kör med för att undvika att försäljningen går ner på deras dyrare produkter (exempelvis genom att folk köper ColorPlus skaffar en kopia av en dyrare mjukvara).
Johan, har du den nyare versionen som funkar på både tft och crt? Funderar på om jag skulle slå till på utförsäljningspriset på den äldre versionen som dom har på macoteket, eller om det är värt att lägga till en slant för att vara "tftsäkrad".
Kanske är det bara en policy dom kör med för att undvika att försäljningen går ner på deras dyrare produkter (exempelvis genom att folk köper ColorPlus skaffar en kopia av en dyrare mjukvara).
Johan, har du den nyare versionen som funkar på både tft och crt? Funderar på om jag skulle slå till på utförsäljningspriset på den äldre versionen som dom har på macoteket, eller om det är värt att lägga till en slant för att vara "tftsäkrad".
Senast ändrad:
Johan P
Aktiv medlem
Jag har den äldre varianten som bara klarar CRT.
Kan det vara så att denna (äldre) variant saknar ett inbyggt skydd som Peter beskriver ?
Att de nya som klarar både CRT och LCD har ett skydd ?
Jag köpte förövrigt min på utförsäljningen på Macoteket.
Blev rätt nöjd med mina inköp: 19" Skärm med Diamontron bildrör (Samsung 959NF) Colorvision Spyder och en Grå 'KEPS' - tillsammans blev det under 5000:- inklusive moms och frakt.
Kepsen köpte jag på Matton och skärmen från ad-data.se
Kan det vara så att denna (äldre) variant saknar ett inbyggt skydd som Peter beskriver ?
Att de nya som klarar både CRT och LCD har ett skydd ?
Jag köpte förövrigt min på utförsäljningen på Macoteket.
Blev rätt nöjd med mina inköp: 19" Skärm med Diamontron bildrör (Samsung 959NF) Colorvision Spyder och en Grå 'KEPS' - tillsammans blev det under 5000:- inklusive moms och frakt.
Kepsen köpte jag på Matton och skärmen från ad-data.se
milansfoto
Aktiv medlem
Jag har en Colorplus som jag köpte från Scandinavianphoto, och den funkar bra tycker jag! Nu har jag iofs inget att jämföra med eller har kollat särskilt mycket på andra skärmar som är kalibrerade... men jag använder den till min bärbara dator som inte har så många inställningar man kan göra annars, och det går bra.
Märker en klar skillnad i hur färger och ljusstyrka ser ut och den var enkel att använda, bara att hänga dit och köra igång. Det enda problem jag hade var med programvaran på den medföljande CD:n, den låste sig alltid, men då laddade jag ner en senare version från deras hemsida som fungerar alldeles utmärkt!
//Milan
Märker en klar skillnad i hur färger och ljusstyrka ser ut och den var enkel att använda, bara att hänga dit och köra igång. Det enda problem jag hade var med programvaran på den medföljande CD:n, den låste sig alltid, men då laddade jag ner en senare version från deras hemsida som fungerar alldeles utmärkt!
//Milan