Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färghantering eller inte i Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag är medveten om att jag har skrivit om det här i en annan tråd som började med en fråga från mig om neutrala gråtoner som inte var grå. Jag har också läst igenom en del andra trådar här i forumet om färgrymder, färgprofiler etc.

Det här ämnet håller på att driva mig till vansinne. Jag får inte ihop ekvationen. Jag använder PS Elements 3.0 så jag har inte alla de alternativ som CS2 erbjuder, men det finns tre alternativ under Redigera > Färginställningar: Ingen färghantering, Begränsad färghantering och Fullständig färghantering.

Default var Elements inställt på "Ingen färghantering". Av flera personer i olika sammanhang har jag blivit rekommenderad att inte använda "Ingen färghantering", men om jag ändrar till "Begränsad färghantering" eller "Fullständig färghantering" ser bilderna helt fel ut i Elements.

Exempelvis oredigerade bilder tagna en disig morgon när det mesta är dimmigt och grått får plötsligt onaturlig, brunorange ton över sig. De ser helt naturliga ut när jag har alternativet "Ingen färghantering".

Lika naturliga ser de också ut i Windows Visningsprogram för bilder och fax, bifogade i ett mejl i Thunderbird eller var som helst annars.
Bilderna är tagna med en Canonkamera i Powershotserien. Hur hänger det här ihop?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Du har en konflikt mellan Adobes färgmotor och Windows. En klassiker helt enkelt. Detta beror i grund och botten på att windows inte har en färgmotor för alla program. Det kommer inte ens i Vista så det känns verkligen stenålder i jämförelse med konkurrenten.
 
Tack, Niklas!

Äntligen något som låter begripligt, trots att jag inte hört talas om begreppet färgmotor tidigare.
Men vilka program har Windows en färgmotor för?

Jag läste i din medlemsprofil att du använder Mac. Men, med tanke på hur stor andel av alla datoranvändare som använder PC, och om detta är en klassiker, varför hör man inte talas om det här problemet oftare?

Jag vill understryka att jag inte alls argumenterar emot. Tvärtom, jag är glad att äntligen förhoppningsvis ha fått en förklaring på det här mysteriet. Jag är inte det minsta intresserad av att gå i dispyt med någon. Jag vill bara förstå varför det blir som det blir och veta vad jag ska göra.

Att ändra inställningen i Elements från "Ingen färghantering" till "Begränsad färghantering" eller "Fullständig färghantering" känns uteslutet eftersom all färgredigering då blir fullständigt opålitlig, och mina bilder kommer att se helt fel ut utom på min dator och i mitt Elements.

Om din förklaring är riktig kan jag bara se två svar på min fråga vad jag ska göra.
1. Fortsätta med PC, behålla inställningen "Ingen färghantering" i Elements, och hoppas att utskrifter av mina bilder blir bra ändå.
2. Byta till Mac.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
nikfoto skrev:
Du har en konflikt mellan Adobes färgmotor och Windows. En klassiker helt enkelt. Detta beror i grund och botten på att windows inte har en färgmotor för alla program. Det kommer inte ens i Vista så det känns verkligen stenålder i jämförelse med konkurrenten.


Rättare är väl att säga att flera program i Win inte stödjer färghantering fullt ut.
Mikael
 
Du behöver inte byta till mac för att få färghanteringen att fungera, du får se till att ha program som stödjer färghantering och icc. Det verkar som ditt elements inte gör detta
Mikael
 
Hej!

Istället för en omständlig förklaring hade jag tänkt skicka med en bild.

Jag klickade på "Browse" till höger om "Bifoga fil" under rutan där man skriver inlägg, bläddrade fram till bilden och klickade "Förhandsgranska".
Ingen bild syntes i förhandsgranskningen. Jag följde reglerna om maxstorlek etc. Hur gör man för att infoga en bild i inläggen?

Jag har letat runt lite på Fotosidan, men inte hittat någon instruktion om hur man gör. Om någon vill berätta det för mig så ska jag skicka med en bild av hur rutan för inställningen av färghantering ser ut i mitt Elements.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Har jobbat en hel del som grafisktekniker både i Mac och Windowsmiljö.

Grundproblematiken är att Microsoft nedprioriterat färghanteringen. Det är ingen "basfunktion" vilket i slutändan innebär att när tex Adobes färgmotor skall prata med windows så blir det konflikter.

Enklaste lösningen brukar vara att installera om. Styr sen färghanteringen genom Adobes färgmotor.
 
Hej, Niklas!

Menar du ominstallation av Windows?
I så fall hur gör man för att ange att färghanterinen ska styras genom Adobes färgmotor?

Finns det andra sätt att ange detta än att ominstallera hela Windows? Jag skulle helst vilja undvika det, men om det ändå är smidigare än andra sätt kanske jag väljer det ändå.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Men...

...om windows har kass färhantering, hur blir det då om jag fixar en bild i PS så att den blir bra och sedan lägger ut den på en hemsida? Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer ju då bilden att se kass ut för alla "vanliga" människor (icke fotofanatiker) utan färgkorrigerade skärmar mm. Eller???
Hur gör jag för att mina bilder ska se bra ut på någon annans skärm?

Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.