Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färggrannt klotter för synligt i foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nidlo

Aktiv medlem
På en bild med övrigt ganska jämn och matt färgton finns det ungefär i mitten en reflektion av lila/rött klotter, som jag inte räknat med.
Det har inget egentligen med bilden att göra, därför undrar jag om det blir bättre om jag minskar klottrets färgintensitet (se bilder).

Vad tror ni?

(Bilderna är bara urklipp ur det större fotot. Jag kan bifoga hela bilden om det underlättar!)

Orginalbild:

Bilagor

• img_1407 - red - klippt forum.jpg
    img_1407 - red - klippt forum.jpg
    99.3 KB · Visningar: 322
Sänkt färgintensitet på klotter:

Bilagor

• img_1407 - red - klippt forum 2.jpg
    img_1407 - red - klippt forum 2.jpg
    98 KB · Visningar: 322
Om det stör dig så visst kan du sänka intensiteten. Själv tycker jag det är jätteläckert och skulle inte gjort det. Men det beror väl lite på vad du vill ge för intryck med din bild. Svårt att säga när detta bara är ett urklipp. Lägg gärna upp hela bilden. :)

Personligen så tycker jag nog att klottret tillför något i bilden.

Edit: Alltså så tycker jag inte att du skall minska mättnaden på klottret.

/Johan

Tack för era kommentarer :)

Jag har varit delad på hur jag ska ha det med klottret i biden. Magkänslan säger mig att det är klottret som gör mycket i fotot, men när jag sänker mättnaden känns bilden lugnare och skönare att titta på eftersom ögonen slipper dras till klottret.
Blir som att man mer tittar på resten av bilden då.

Postar nu hela bilden!

Orginal:

Bilagor

• img_1407 - red - forum hela.jpg
    img_1407 - red - forum hela.jpg
    91.7 KB · Visningar: 187
Bilden med det obehandlade klottret är kanske en helt annan bild än du tänkte dig när du tog kortet, men personligen så föredrar jag den där klottret syns mest.

Tycker helt klart du ska behålla det. Jag tycker ändå att man tittar på de vackra speglingarna och däcken, medan klottret gör pricken över i:et. Och det var ju faktiskt så det såg ut... ;)

Jo, visst gör färgen en del allt. Har lyssnat till era kommentarer, och min magkänsla, och gjort färdigt bilden utan att redigera klottret.

Utan er hade jag inte uppnått samma resultat :)

Bilden finns i full storlek i mitt album!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar