Annons

Färgfilter.

Produkter
(logga in för att koppla)

childofgaia

Aktiv medlem
Goddag.

Jag skulle vilja veta vilka trevligt filter man skall köpa om man skall plåta färg. Och vad händer om man sätter fast ett Rödorange-filter och knäpper med färgfilm?

Tack på förhand.
//jens

Du behöver inte skaffa något filter alls om du inte vet vad du ska ha det till. Ett rödorange filter ger rödorange bilder.

Rödorange.

Jodå. Jag vet ungefär vad man har olika färgade filter till, jag har provat på. Jag plåtar mycket Natur, i alla årstider. Blir färgbilden "rent" rödorange så att det ser snyggt ut eller ser det bara billigt ut?

Vad är det för filter du menar? Jag antog att du menade ett rödorange filter för svartvitt (t ex B+W 041), men du kanske pratar om "didymium"-filter för färgfilm (s k enhancers, tillverkas av Tiffen m fl). Dessa filter förstärker gula och röda färger hos motivet och ger explosiva hösteffekter.

Om du ska plåta dia och vill ha korrekta färger måste du köra med en komplett filtersats plus en färgtemperaturmätare. Filtersatsen kostar ca 25 000:- + moms och färgtemperaturmätaren har ungefär samma pris. Dessutom måste du ta reda på vilken färgavvikelse just din diafilm har. Om du köper filmen på ProCenter så har de redan gjort filmtester som talar om för dej vilket filter varje emulsionsnummer kräver för att få färgstick noll.
Om du t ex ska fotografera målningar eller gobelänger så finns det ett annat sätt och det är att lägga färgkilar och gråkilar runt objektet. Då kan t ex ett tryckeri fixa till rätt färg även om du fotograferat utan något filter. Du kan i detta fall också köra med negativ färgfilm. Färgkilar kan även placeras ute i naturen t ex på käppar nära kameran. De bör inte läggas på marken eftersom färg från marken då kan infiltrera färgkilen.

Blått och grönt blir mörkare och orange och rött blir ljusare. Dvs filtrets komplementfärger blir mörkare och färger som ingår i filtret blir ljusare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar