stefohl skrev:
Trots vad du tror, tyder allt de du säger på att du har en korrupt skärmprofil. Sedan undrar jag också över vilka färginställningar du har i Elements?
Stefan
Hej, Stefan!
Jag kan gärna prova igenom de andra skärmprofiler som finns i mappen med sådana, bl a AdobeRGB1998.icc, och återkomma när jag testat dem.
Jag har gjort det tidigare, men det är mycket möjligt att jag inte startade om datorn emellanåt den gången. Jag märkte när jag försökte modifiera min skärmprofil i Adobe Gamma ganska nyligen enligt ett tips på nätet att det var nödvändigt för att den valda profilen skulle börja gälla.
Du skriver "...tyder allt de du säger på att du har en korrupt skärmprofil."
Du menar alltså att en korrupt skärmprofil kan ändra inte bara utseendet hos standardfärgrutorna i Photoshop utan också deras siffervärden?
Ursäkta att jag är tjatig på den här punkten, men jag vill bara få det helt klarlagt. Jag har ganska svårt att förstå att dessa värden, alltså NML- och RGB-värdena för en färgruta, kan ändras beroende på vilken skärmprofil som används.
Därmed inte alls sagt att jag inte tror dig. Det känns bara svårbegripligt. Jag är bara glad om jag kan hitta en förklaring på det här, även om det är en förklaring som för mig känns osannolik.
Helt osannolikt känns det förresten inte. Dessa värden är ju inte huggna i sten. Jag har bara antagit att de var fasta, låsta värden och att skärmprofilen bara kunde påverka utseendet av färgerna.
I vilket fall som helst skulle jag i så fall gissa att alla ägare av Dell 1905FP har en korrupt skärmprofil. Jag har hela tiden använt den som följde med och som heter likadant som skärmen.
Denna slutsats drar jag av det jag läste på internet om killen som inte gillade 1905FP därför att den gjorde hans grå standardfärgrutor i Photoshop bruna.
Jag och han är visserligen bara två exempel på samma problem, men det räcker för att få mig att tro att det är ett allmänt problem hos 1905FP.
Jag är inte hundra på vad du menar för färginställningar i Elements, men jag tror du menar de under Redigera > Färginställningar... Dvs "Ingen färghantering", "Begränsad färghantering" och "Fullständigt färghantering".
I alla fall är det "Ingen färghantering" jag använder där. De andra två alternativen leder till dessa brunorange Marsliknande miljöer på foton tagna i dimma etc. Men naturligtvis blir alla andra bilders färger också konstiga. Det är bara ett så tydligt exempel.
Vänliga hälsningar.
Lasse Cormin