Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfel i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag sitter ofta och retar upp mig på att ett foto visas lite annurlunda i färgerna i PS Elements 5.0 jämfört med Windows XP:s bildvisningsprogram och Paint Shop Pro. Färginställnigen i PSE är "optimera alltid för datorskärmar" (som är förvalt). Om jag väljer "Ingen färghantering" i PSE visas bilden exakt som orginalet.

Fotona är tagna med inställningen sRGB och är en Canon Eos 400D.

Kan någon förklara för mig varför jag upplever att bilderna är något olika färgmässigt? Tex. blir en blå himmel i PSE något lila (lilastick)

Jag bifogar en skärmdump där jag visar skillnaden.

Bilagor

• färgfel.jpg
    färgfel.jpg
    97.3 KB · Visningar: 930
Hej, Mikael!

Själv använder jag Elements 3 och kan inte använda någonting annat än "Ingen färghantering" utan att bilderna färgmässigt ser helt annorlunda ut i Elements jämfört med i Windows och i alla andra program. Ungefär i samma grad som på skärmdumpen du visar i inlägget.

Detta problem verkar inte uppträda för de som använder CS2. Tråkigt att det tycks vara samma problem i Elements 5, som jag har tänkt köpa.

Jag har rotat mycket i det här problemet, men mer eller mindre gett upp. Det är väldigt många faktorer inblandade och jag har inte lyckats ta reda på var felet uppstår, och alltså inte heller vem av de inblandade parterna, framförallt Microsoft och Adobe men även t ex skärmtillverkare, som bär skulden till att det blir så här.

Detta är trådar jag startat som handlar om detta och närbesläktade problem:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68136
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67995
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=889399#post889399
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75095

Som du förstår har jag alltså trots dessa diskussioner och annan efterforskning inte fått klarhet i den här problematiken. Jag har lärt mig en del på vägen, men problemet kvarstår. Jag kämpar inte särkilt mycket med det längre, men det vore trevligt om det dök upp en förklaring till problemet, och helst en lösning också;).

Mvh.
Lasse C

Tack

Tack för svaret. Detta med färghantering är svårare än vad man först tror verkar det som.

Jag kommer fortsättningsvis att köra med inställningen "ingen färghantering" eftersom den inställningen förvränger färgerna.

Undrar om det är någon bugg egentligen??

Hej, Mikael!

Jag trodde länge att det rörde sig om en bugg i Elements 3. Nu lutar jag mer åt att det är någonting i min kombination av både hård- och mjukvara som gör att jag får det här problemet när jag försöker använda någon form av färghantering i Elements 3.

Det intressantaste tipset jag stött på hittils var i samband med att min skärm, en Dell 1905FP, gick sönder. Modellen är utgången och Dell skulle ge mig med efterföljaren istället som skulle vara motsvarande, 1907FP. 1907FP upplevde jag som så dålig att jag trodde det var fel på den. Jag fick ett nytt exemplar av 1907FP. Den skärmen var visserligen något bättre i jämnhet, men färgåtergivningen och skärpan var lika dåliga som på den första.

Jag satte mig in lite mer i det här med skärmar, både med hjälp av medlemmarna här i FS forum och egna efterforskningar på nätet, och med dessa nya kunskaper om skärmar i ryggen frågade jag Dell om de kunde leta upp ett exemplar av 1905FP åt mig istället för efterföljaren 1907FP. Det lyckades de med och jag fick en 1905FP.
Den skärmen kände jag genast igen mig i, färger och skärpa var i det närmast identiska med de på min ursprungliga skärm.
1907FP använder ett annat slags paneler och har lägre färgupplösning, vilket troligtvis åtminstone delvis förklarar den stora skillnaden jag upplevde mellan dem.

Det intressanta var att det problem jag har med att de grå standardfärgrutorna i mitt Elements 3 är brunaktiga samt att bilder som konverteras till gråskala får sepiation i just Elements 3, inte i Windows eller något annat program, problem som jag diskuterat i flera av trådarna jag länkade till, dessa problem fanns inte medan jag använde 1907FP. Färgerna blev heller inte kraftigt annorlunda och konstiga när jag bytte från "Ingen färghantering" till något av de andra två alternativen i Elements 3.

Detta var det enda som var bra med 1907FP. På internet läste jag bland användaromdömen av Dell 1905FP att en kille inte gillade 1905FP därför att den gjorde de grå standardfärgrutorna i hans Photoshop bruna.
Bingo! Det var alltså med stor sannolikhet min 1905FP som orsakade det här mystiska gråproblemet. Troligtvis också färghanteringsproblemet. Men jag vet inte var felet ligger, och jag förstår inte hur det uppkommer. Jag förstår inte hur inpluggandet av en annan skärm kan påverka siffervärdena för standardfärgrutornas färger i Elements 3. Men det verkar alltså som att just kombinationen Dell 1905FP och Photoshop i någon variant orsakar sådana här problem.

Jag har ibland tänkt starta en tråd och fråga dem som har en Dell 1905FP och använder Photoshop om de också har dessa problem. Det har inte blivit av än.
Men jag kan ju börja här. Det är möjligtvis inte så att du också har en Dell 1905FP?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Jag vet inte säkert här men är felet inte tvärt om? Att det är, tillexempel, Windows bildvisnings program som visar färgerna fel? Att det programmet inte färghanterar överhuvudtaget och visar det lite som det känner för.

Jag har samma sak med mitt Photoshop CS2 och Windows programmet (har inte testat Paint Shop Pro), färgerna är väldigt olika (speciellt nyanser i närheten av blå).
Fast efter att ha skrivit ut väldigt mycket bilder, och jämfört med dom, så är det liksom ingen tvekan om att det är Windows programmet som har fel, inte Photoshop (nästan säkert är det samma för er).
Jag hade samma problem med visningsprogrammet ACDSee, att färgerna inte var samma där som i Photoshop (men dom var samma som i Windows), men efter att jag hittade hur och var man ställer in färghanteringen där blev den samma som i Photoshop. Till Windows programmet verkar det inte finns något sätt att fixa färghanteringen.

Jag har kalibrerad skärm (med Spyder kalibrator).

Vad jag tror så skall ni lita på Element och inte på windows.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Vad jag tror så skall ni lita på Element och inte på windows.

/Magnus
Det är absolut så att du ska lita på Elements, som är ett program som kan ställas in så att den får en korrekt färghantering, och inte Windows bildvisare, som inte går att få en korrekt färghantering på. Det kräver visserligen en riktig skärmprofil för att du ska kunna lita fullt ut på din skärmvisning, men om du har det kommer Elements visa färgerna så korrekt som den skärm du har klarar av.

Stefan

Har HP-skärm

Hej. Det är intressant att läsa om dina efterforskningar. Har du provat att kalibrera en skärm någon gång. Detta md att kalibrera är det första man skall göra om jag förstått rätt men det är inte så lätt. Det bästa är ju att ha en kalibreringsutrustning som tyvärr är dyr men som man säkert kan låna eller hyra. En snikvartiant är att använda program för detta,

Svaret på din fråga är nej, jag har en HP Pavilion f1904.

Ibanez Magnus skrev:
Jag vet inte säkert här men är felet inte tvärt om? Att det är, tillexempel, Windows bildvisnings program som visar färgerna fel?
Hej!

Det borde i alla fall vara så, det håller jag med om. Men i mitt fall blir exempelvis en bild tagen en disig förmiddag vid sjön, en bild som alltså därmed är väldigt grå överlag, alldeles brunorange om jag använder färghantering i Elements 3. Den ser mer ut som att den är tagen på Mars, förutom vattnet och skogen då. Men den ser bra ut i alla andra program.

Dessutom är jag övertygad om att det är samma orsak som ligger bakom det här färgproblemet som den som ligger bakom att mina grå standardfärgrutor i Elements inte bara ser bruna ut, deras siffervärden stämmer helt överens med den bruna tonen.

Men alla dessa problem försvann alltså den dryga vecka jag hade den i övrigt dåliga skärmen 1907FP. Jag förstår fortfarande inte hur inkopplandet av annan hårdvara, skärmen 1905FP, kan ändra färgrutornas siffervärden. Att en annan skärm kan ändra en färgs utseende är inget konstigt, men att den kan ändra färgrutornas faktiska siffervärden är ännu ett olöst mysterium för mig.

Ta inte illa upp nu, jag är tacksam för alla förslag och tips, men jag tror inte att någon skärmkalibrering i världen kan påverka 1905FPs egendomliga inverkan på siffervärdena hos färgrutorna i Elements. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Jag har samma problem med mitt Photoshop CS2. Färgerna stämmer inte överens. Jag har en skärm som är drygt fyra år så det börjar vara dags att skaffa en ny. Hur vet man om en skärm har detta fel? Vad ska man titta efter om man inte vill få samma färgfel på sin nya skärm? Så att man vet vad man ska leta för specifikationer. En bra skärm som visar rätt färger tycker jag är jätte viktigt när det gäller att efterbehandla bilder.

Ska troligen köpa en ny dator också. Har ni några bra tips på en bra dator som läpar sig för bilder, bildredigering och bildvisning? Eller är det bara skärmen som har betydelse??

/Linnea

Lasse C skrev:
Dessutom är jag övertygad om att det är samma orsak som ligger bakom det här färgproblemet som den som ligger bakom att mina grå standardfärgrutor i Elements inte bara ser bruna ut, deras siffervärden stämmer helt överens med den bruna tonen.

Trots vad du tror, tyder allt de du säger på att du har en korrupt skärmprofil. Sedan undrar jag också över vilka färginställningar du har i Elements?

Stefan

Linnea_N skrev:
Jag har samma problem med mitt Photoshop CS2. Färgerna stämmer inte överens.
Mellan vad stämmer inte färgerna överens. Mellan Photoshop och ett annat program? Det är antagligen inget fel, eftersom många program inte hanterar färger på ett korrekt sätt, såsom Photoshop gör. Men just därför blir Photoshop väldigt beroende av att din skärmprofil är korrekt.

Stefan

stefohl skrev:
Trots vad du tror, tyder allt de du säger på att du har en korrupt skärmprofil. Sedan undrar jag också över vilka färginställningar du har i Elements?

Stefan
Hej, Stefan!

Jag kan gärna prova igenom de andra skärmprofiler som finns i mappen med sådana, bl a AdobeRGB1998.icc, och återkomma när jag testat dem.
Jag har gjort det tidigare, men det är mycket möjligt att jag inte startade om datorn emellanåt den gången. Jag märkte när jag försökte modifiera min skärmprofil i Adobe Gamma ganska nyligen enligt ett tips på nätet att det var nödvändigt för att den valda profilen skulle börja gälla.

Du skriver "...tyder allt de du säger på att du har en korrupt skärmprofil."
Du menar alltså att en korrupt skärmprofil kan ändra inte bara utseendet hos standardfärgrutorna i Photoshop utan också deras siffervärden?
Ursäkta att jag är tjatig på den här punkten, men jag vill bara få det helt klarlagt. Jag har ganska svårt att förstå att dessa värden, alltså NML- och RGB-värdena för en färgruta, kan ändras beroende på vilken skärmprofil som används.
Därmed inte alls sagt att jag inte tror dig. Det känns bara svårbegripligt. Jag är bara glad om jag kan hitta en förklaring på det här, även om det är en förklaring som för mig känns osannolik.
Helt osannolikt känns det förresten inte. Dessa värden är ju inte huggna i sten. Jag har bara antagit att de var fasta, låsta värden och att skärmprofilen bara kunde påverka utseendet av färgerna.

I vilket fall som helst skulle jag i så fall gissa att alla ägare av Dell 1905FP har en korrupt skärmprofil. Jag har hela tiden använt den som följde med och som heter likadant som skärmen.
Denna slutsats drar jag av det jag läste på internet om killen som inte gillade 1905FP därför att den gjorde hans grå standardfärgrutor i Photoshop bruna.
Jag och han är visserligen bara två exempel på samma problem, men det räcker för att få mig att tro att det är ett allmänt problem hos 1905FP.

Jag är inte hundra på vad du menar för färginställningar i Elements, men jag tror du menar de under Redigera > Färginställningar... Dvs "Ingen färghantering", "Begränsad färghantering" och "Fullständigt färghantering".
I alla fall är det "Ingen färghantering" jag använder där. De andra två alternativen leder till dessa brunorange Marsliknande miljöer på foton tagna i dimma etc. Men naturligtvis blir alla andra bilders färger också konstiga. Det är bara ett så tydligt exempel.

Vänliga hälsningar.
Lasse Cormin

Lasse C skrev:
Jag kan gärna prova igenom de andra skärmprofiler som finns i mappen med sådana, bl a AdobeRGB1998.icc, och återkomma när jag testat dem.

Men Adobe RGB är inte skärmprofiler, det är arbetsfärgrymder. En skärmprofil beskriver din skärms egenskaper. En arbetsfärgrymd är framtagen för att användas som de RGB-färger som ditt bildbehandlingsprogram använder.

Stefan

Lasse C skrev:
Jag har gjort det tidigare, men det är mycket möjligt att jag inte startade om datorn emellanåt den gången. Jag märkte när jag försökte modifiera min skärmprofil i Adobe Gamma ganska nyligen enligt ett tips på nätet att det var nödvändigt för att den valda profilen skulle börja gälla.
Så är det i PC-miljö, en av de få begränsningar som finns kvar när det gäller färghantering i Windows.

Stefan

Lasse C skrev:

Ursäkta att jag är tjatig på den här punkten, men jag vill bara få det helt klarlagt. Jag har ganska svårt att förstå att dessa värden, alltså NML- och RGB-värdena för en färgruta, kan ändras beroende på vilken skärmprofil som används.
Om du har din skärmprofil som arbetsfärgrymd konverterar programmet dina bilder till skärmprofilens utseende och då får du ett helt annat RGB-värde.

Stefan

Lasse C skrev:
I vilket fall som helst skulle jag i så fall gissa att alla ägare av Dell 1905FP har en korrupt skärmprofil.
Inte alls omöjligt, jag har sett ännu värre profiler som levererats med från tillverkare än att de bara gör de lite brunare.

Stefan

Det är photoshop och Windows XP, paint, internet explorer som inte är överens. Men jag har sett att det skiljer sig mer på min dator än min mammas. Vad beror detta på? Är det något man kan åtgärda? Hur vet jag om skärmen är rätt inställt?

/Linnea

Linnea_N skrev:
Det är photoshop och Windows XP, paint, internet explorer som inte är överens. Men jag har sett att det skiljer sig mer på min dator än min mammas. Vad beror detta på? Är det något man kan åtgärda? Hur vet jag om skärmen är rätt inställt?

/Linnea

Du vet inte om skärmen är rätt inställd om den inte är kalibrerad med kalibrator (eller, den är inte rätt om den inte är det).

Troligt skiljer det sig mer för att det är olika inställningar någonstans, i grafikkort, skärm, program, whatever. Väldigt svårt att veta.

Sysslar man med foto lite mer än tre bilder om året bör man köpa en kalibrator, tycker jag.
Man är helt enkelt snål dum om man inte gör det.
Man får en för 1500:-, det är ju rätt lite för att veta att färgen är rätt.

/Magnus

Ställer en kalibrator in färgerna rätt i alla program? Så de stämmer överens programen emellan. Så att det inte har någon betydelse om jag tittar på mina bilder i photohop eller windows xp. Något tips på en bra kalibrator?

mimansso skrev:
Kan någon förklara för mig varför jag upplever att bilderna är något olika färgmässigt? Tex. blir en blå himmel i PSE något lila (lilastick)

Jag bifogar en skärmdump där jag visar skillnaden.

Känner igen det där, det kan vara ett versionsproblem av PSE, jag vet dock inte. Jag trartade en tråd om det för ett halvår sedan ungefär, dock så kom inget vettigt ut av det, annat än det jag redan konstaterat med kompisens version av PSE, dvs. kör antingen utan inbäddad profil eller använd AdobeRGB om det inte vill sig med sRGB.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar