Annons

Färgfel C-41

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Efter att ha framkallat lite mer med C-41 och blivit mer kritisk mot resultatet undrar jag vad som går fel.

Jag använder Tetenals C-41-kit blandat enligt instruktionerna. Temperaturen har jag mätt med två olika termometrar men resultaten är ungefär desamma med färger som är helt "off". Grå sten blir gärna lilaröd till exempel, överhuvudtaget är rött alldeles för pregnant. Gräset är inte naturligt grönt heller utan mer "seg råtta"-grönt.

Jämfört med negativ från förr har de nyframkallade negativen mycket mindre "ingrepp" och är svaga i allmänhet. Själva filmbasen är inte så brunorange heller utan mer gulorange, men det kanske beror på filmtypen?

En första tanke var att jag missat tiden för framkallaren men jag försöker hålla samma tid (3m30s) varje gång och resultaten är i stort samma. Man ska ju förlänga framkallningstiden efter 4 rullar, men jag har inte märkt någon avgörande skillnad hittills. Kanske skulle jag haft en längre framkallningstid från början?

Det kan vara så att färgerna blir rätt bra på enstaka bilder på samma rulle också. Mycket märkligt. Har provat med "vältande" agitering och att bara snurra spiralen med pinnen. Samma resultat.

Filmer hittills är Ektar 100 och Portra 400, båda i 120-format. Scanningen sker med en Canoscan 9000F, som tar gamla negativ och får dem att se bra ut, så den delen funkar nog.

Har vatten från egen brunn. Kan avhärdningen göra att vattnet är fel för framkallningen?

Några bilder som blev ok (efter petande i Aperture) i någon mening, finns här http://flic.kr/s/aHsjvQauoo
 
Har vatten från egen brunn. Kan avhärdningen göra att vattnet är fel för framkallningen?
Det kan nog ställa till en del om du inte vet att det avhärdade vattnet har normalt pH-värde. Prova destvatten (batterivatten från macken) och kolla om det blir bättre, men då måste du förstås köpa en ny sats kemikalier.

Angående tid och temperatur så verkar det inte superkänsligt. Tetenal skriver ju till och med själva att man kan framkalla vid 30 grader med längre tid om det skulle behövas för att slippa ojämnheter över filmytan. Tiden bör du öka med ungefär 15 sekunder för varje rulle, men tänk också på att ju högre ISO-tal filmen har, desto mer sliter den på famkallaren. Jag är uppe i nästan 7 minuter efter 12 rullar och färgerna börjar nu bli lite vissna.

Korrekta färger har jag aldrig lyckats få till, utan det brukar bli nån slags lila-stick i skuggorna som är svårt att få bukt med. Jag tror dock att det har minst lika mycket med skannermjukvaran att göra som med klåpig framkallning. Jag tror man får räkna med att lägga ner en del jobb på efterbehandling om det ska bli riktigt bra. Det är ju inte heller konstigt om en enkel process som Tetenals med bara två olika kemikalier (bortsett från stabiliseringsbadet) ger sämre färger än en mer avancerad labb-process med separat blekning och fixering.
 
Tack för svaret.

Jag tror också att den enda variabeln jag inte eliminerat än genom ändrade procedurer är vattnet. Så nästa blandning får bli med destvatten!

Intressant också att du får ett lilastick i bilderna. När jag scannat fabriksframkallade färgneg ser allt bra ut så jag tror helt klart att sticket kommer från mina negativ. Det tar lite tid att lära sig att exakt kunna repetera handgreppen vid framkallningen, men det kommer nog med tiden. Än så länge är det tillräckligt roligt att det blir färg överhuvudtaget:) Och en del får en retro-look som jag kanske till och med kommer att sakna om jag lyckas bemästra processen, hihi.
 
Jag använder digibase-kemi med separat bleknings- och fixeringsbad. Använder också skölj mellan blek och fix (som rekommenderas av Kodak, som de facto uppfann c41). Hittills inga problem med färgstick, vad jag kan se från optisk kopiering, scanning är en annan sak, där blir det ju alltid lite tokigt, fast när jag väl satt vit- och svartpunkt så ser det bra ut, oftast. Kör på vanligt kranvatten.

Så mitt råd är att byta kemi. Min första liter framkallare har jag kört 22 filmer i, inga probs än så länge. Har lagt på 15 sekunder för varje fyra rullar efter 12, och det har funkat fint.
 
Min Tetenal E6-sats har en tydlig tabell med vad som leder till vilka färgstick, finns inget sånt i C41-satsen?
 
Den säger inget om färgstick tyvärr. Däremot om färgtäthet (exponera bättre/framkalla längre), brunaktig mask (blekfixa mer), mjölkiga slöjor (blekfixa mer), vitaktiga fläckar på filmen (använd inte kalkrikt vatten) och maskens färg inte typ (vad nu det betyder? Åtgärden är i vart fall att blanda ny framkallare).

Inget av detta verkar applicerbart i mitt fall.

Den tyska texten, som väl borde vara den som herrar Tetenal totade ihop först, ger ingen ytterligare ledning:(
 
Jag tror som sagt inte att temperaturen är boven. I så fall skulle inte Tetenal skriva att man kan framkalla under längre tid vid 30 grader. Jag har inte sett någon konsekvent ändring av färgstick vid olika temperaturer, och då har jag ändå slarvat en hel del (typ 36-39 grader).

Brun mask har jag fått med ålderstigna filmer däremot. Både Fuji och Kodak, medan nya Kodak har givit ljusorange mask med samma framkallningskit. Jag kan svära på att det inte har med undermålig blekfixering att göra heller, för jag har provat att blekfixera om en av de bruna filmerna i mer än 10 minuter utan någon som helst förändring. Antar att filmen helt enkelt åldrats och därmed "exponerats" av temperatur och tid. Slutresultatet vart emellertid lustigt nog mer färgriktigt än med de färska filmerna, så jag tror inte heller att det har med knaset att göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.