Annons

Färgerna stämmer inte efter redigering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik1990

Aktiv medlem
Hejsan hoppsan!

Jag använder oftast Lightroom för efterbehandling av mina bilder men problemet finns även i Photoshop. När jag exporterar mina bilder för att lägga upp dom på nätet eller bara ha dom på datorn så stämmer inte färgerna alls längre. Oavsett om jag väljer Srgb eller Rgb!

Bilderna blir mörkare, men får även andra toner.

Fruktansvärt störande när bilden ser bra ut på redigerings programmet.

Hjälp uppskattas verkligen!

Tack på förhand!
/Fredrik
 
Ja är helt 110% säker på det!
Det är precis som programmet lägger på saker vid export från NEF till JPG..

Bifogar en bild med hur det ser ut!


(Klicka för större)
 
Ok. Jag kunde tagit likadana skärmdumpar för en vecka sen innan jag fattade vad som hänt - men då är det kanske inte samma problem för min lösning låg i sRGB. Skriver iaf just in case:

Jag kör Bridge-ACR-PS och min webläsare är Chrome. Om jag lade upp en bild på nätet (var som helst, tex Flickr) och samtidigt hade samma bild öppen i PS så såg det ut precis så där. Kameran (har köpt en extrakamera av nytt märke) är inställd på sRGB men det räckte inte eftersom jag fotar RAW. När bilden lästes in i ACR fick den "untagged" som färgprofil. Det gick att se i Bridge. Vid export till PS så följde det med och då tyckte PS att det här måste ju bli en "Adobe RGB".

Och då, om man tittar på en bild i Chrome (som inte klarar av att hantera Adobe RGB - så blir det färgskiftingar om man jämför med samma bild i PS (som ju klarar Adobe RGB).

I ACR ställer man då om exporten (så att en sRGB kommer till PS) och för färdiga bilder finns en meny "convert to color profile...". Sen dess funkar det som det ska här.

Det finns andra här som är mycket duktigare på färgprofiler än jag, jag ser det bara som ett nödvändigt ont man måste ändra ibland :)
 
OT.. förlåt.

Men jag tycker att en bild är en bild och borde vara likadan var man än tittar på den.

Det måste gå att standardisera mera.

Eller är jag korkad kanske.

Piff och Puff och Nöff och Tiff. Bara Bror Duktig som klarar det.

Trevlig helg allihop!!

//Johan
 
Jag har haft samma problem med att bilderna inte ser likadana ut när jag sparat dem som i photoshop. Jag hittade nyss en lösning på mitt problem som förhoppningsvis även hjälper dig.

Gå in och klicka på View > Proof Setup > Monitor RGB och View > Proof Colors. Då ändrades bilden i photoshop till hur den ser ut i andra program.
 
Men jag tycker att en bild är en bild och borde vara likadan var man än tittar på den.

Det måste gå att standardisera mera.
Det är hyfsat standardiserat. Om du konsekvent använder sRGB blir det sällan problem. (Å andra sidan har det andra nackdelar, men det är en annan historia.)
 
Ok. Jag kunde tagit likadana skärmdumpar för en vecka sen innan jag fattade vad so.........MASSA TEXT...........
mma bild i PS (som ju klarar Adobe RGB).
I ACR ställer man då om exporten (så att en sRGB kommer till PS) och för färdiga bilder finns en meny "convert to color profile...". Sen dess funkar det som det ska här.

Det finns andra här som är mycket duktigare på färgprofiler än jag, jag ser det bara som ett nödvändigt ont man måste ändra ibland :)

Blir tokig med alla dessa färgprofiler. Kameran är i alla fall inställd på AdobeRgb!

Och hittar tyvärr inte den menyn varken LR eller PS :(


Jag har haft samma problem med att bilderna inte ser likadana ut när jag sparat dem som i photoshop. Jag hittade nyss en lösning på mitt problem som förhoppningsvis även hjälper dig.

Gå in och klicka på View > Proof Setup > Monitor RGB och View > Proof Colors. Då ändrades bilden i photoshop till hur den ser ut i andra program.

Samma här, tyvärr hittar jag inte denna inställning i Lightroom, har dock ändrat ändå i Photoshop och ska nu testa om det funkar.. Dock så är det Lightroom som är det viktigaste för mig att det levererar!
 
Fattar noll och inget... Drog upp Explorer istället för Firefox för att kolla hur bilden såg ut där och vips så såg den bra ut där..
Gick då till familjens gemensamma datorn, drog upp samma bild i både Firefox och Explorer MEN där såg bilden bra ut i båda webbläsarna!

Gjorde även en upptäckt att bilden ser också bra ut i Paint av alla program men inte Windows Fotovisare samt Picasa

Hmmm
 
Fattar noll och inget... Drog upp Explorer istället för Firefox för att kolla hur bilden såg ut där och vips så såg den bra ut där..
Gick då till familjens gemensamma datorn, drog upp samma bild i både Firefox och Explorer MEN där såg bilden bra ut i båda webbläsarna!

Gjorde även en upptäckt att bilden ser också bra ut i Paint av alla program men inte Windows Fotovisare samt Picasa

Hmmm

Att det ser "bra" ut på den andra datorn beror sannolikt på att den inte har en profilerad skärm där. Om bilden då är i sRGB så kommer den att visa lika i både Firefox Internet Explorer. Ingen av visningarna är 100% korrekt men det ser "vettigt ut". Det är ju denna situation som de flesta möter, de tycker allt ser "bra" ut utan att tänka mer på saken.

Problemen börjar när du ökar kraven och vill ha en korrekt visning. För att få det måste du profilerar skärmen. Om du använder en skärmprofil är det också nödvändigt att de program du använder hanterar skärmprofiler, annars blir det rejält galet.

Ett bra exempel är att öppna en bild med Windows fotovisare. Det programmet är färghanterande och bilden bör se bra ut. Starta då programmets bildspelsfunktion och bilden ändrar färg och får oftast övermättade färger. Detta eftersom bildspelsfunktionen inte är färghanterande.

Firefox är okså färghanterandet (om man slår på färghanteringen). Däremot är Paint inte det och sannolikt inte IE. Alltså är resultaten på din egen dator tvärtemot vad de borde vara. Min gissning är att du har en felaktig profil. Eller så gillar du bara övermättade färger! :)
 
Jag har haft samma problem med att bilderna inte ser likadana ut när jag sparat dem som i photoshop. Jag hittade nyss en lösning på mitt problem som förhoppningsvis även hjälper dig.

Gå in och klicka på View > Proof Setup > Monitor RGB och View > Proof Colors. Då ändrades bilden i photoshop till hur den ser ut i andra program.

Lösningen på ditt problem medför att det program som kan visa hur din bild ser ut på ett korrekt sätt blir lika dålig på att visa färger som ett gratisprogram utan färghantering. Att det då ser likadant ut i alla dina program är väl ingen större tröst, när du inte har en aning om hur det kommer se ut hos alla andra. För att om du får en stor skillnad mellan skärmvisningen när du har du har en bild i sRGB och en när du använder Monitor RGB visar det framförallt att du har en dålig skärm, som avviker från det vad de flesta har.

Stefan
 
Lösningen på ditt problem medför att det program som kan visa hur din bild ser ut på ett korrekt sätt blir lika dålig på att visa färger som ett gratisprogram utan färghantering. Att det då ser likadant ut i alla dina program är väl ingen större tröst, när du inte har en aning om hur det kommer se ut hos alla andra. För att om du får en stor skillnad mellan skärmvisningen när du har du har en bild i sRGB och en när du använder Monitor RGB visar det framförallt att du har en dålig skärm, som avviker från det vad de flesta har.

Stefan

Tror problemet ligger i att jag har en Samsungskärm och när jag ska starta ps så får jag upp att "The monitor profile" är defect, borde kanske ägna lite tid åt att lösa det.
 
Tror problemet ligger i att jag har en Samsungskärm och när jag ska starta ps så får jag upp att "The monitor profile" är defect, borde kanske ägna lite tid åt att lösa det.

Lösningen är att profilera din skärm. Då byggs en ny skärmprofil som beskriver din skärms egenskaper.

Du har hittat det enda sättet att avaktivera Photoshops färghantering, vilket kanske inte är så dumt att göra om man har en korrupt skärmprofil. Men annars är det ju inte så lyckat, du har ingen aning om hur dina färger kommer att se ut på någon annans skärm eller när du lämnar bilder för utskrift.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.