Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaZ

Ny medlem
Hej!

Jag har en Canon Eos 450D och jag tycker hela tiden att mina bilder blir antingen för ljusa eller för mörka så jag måste ändra i efterhand, hur gör jag för att det ska bli lättare att få färgerna rätt från början?

Tack för svar!

Pernilla

Om du pratar exponeringen så finns det bara en väg, mäta ljuset manuellt med en ljusmätare och sen ställa in kameran på rätt exponeringsvärden (iso, bländare och slutare) Tänk bara på att såfort du vänder dig åt ett annat håll så måste du mäta ljuset och ställa in kameran igen..

Har man höga krav på bilderna så krävs det mer jobb och eftertanke.

Färgmättnad går att ställa in i kameran, vet dock inte hur på din kamera.. kolla i menyn.

Lycka till!

Mvh: Danne

Hej!
Jag har en Canon Eos 450D och jag tycker hela tiden att mina bilder blir antingen för ljusa eller för mörka så jag måste ändra i efterhand, hur gör jag för att det ska bli lättare att få färgerna rätt från början?

Automatiken är vanligen mycket bra och tillförlitlig men klarar inte alla lägen ibland måste fotografen ingripa i skeendet och korrigera. Beroende på vilken ljusmätningsmetod du har inställd kan automatiken ”luras” befintliga ljusförhållanden och över- eller under- exponera. Ställ in en ljusmätningsmetod och lär dig på vilka ljusförhållanden som automatiken ”luras”, sen kan du kompensera med exponeringskompensationen.

Gå vidare till nästa ljusmätningsmetod och lär dig denna, osv.

Du har på 450D: Evaluerande ljusmätning (länkad till alla autofokuspunkter), Partiell mätning vid centrum (cirka 9 % av sökaren centralt), Spotmätning: (cirka 4 % av sökaren centralt) och Centrumvägd genomsnittsmätning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar