Annons

Färger, Dynamiskt omfång och Raw-hantering (D70)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har en del funderingar. Jag har nu fotat ett tag med min Nikon D70. I början använde jag Jpeg men det kändes lite begränsande och dessutom rätt onödigt med tanke på hur relativt små Raw-filerna från D70 är. Så... Jag bytte och nu fotar jag bara i Raw.

Dock har jag inte hittat något riktigt, riktigt bra sätt att "framkalla" bilderna. Har Nikon Capture som fungerar bra på alla sätt förutom att det ibland tenderar att klippa högdagrarna och man måste pula en hel del för att få med hela kamerans dynamiska omfång i bilden.

Adobe Capture Raw eller vad det heter är bättre i det avseendet att den inte klipper högdagarna lika fult och att man därmed får ett intryck av större dymaniskt omfång. Men å andra sidan ser färgerna ofta rätt keko ut. Speciellt hudtonerna som jag aldrig lyckas få till riktigt trots att jag vridit och vänt på kalibreringen.

Har även testat Phase One Capture One. Betydligt bättre färger än Adobes och bättre dynamiskt omfång än Nikon Capture. Har även en förvånansvärt effektiv brusreducering och är hittills det bästa framkallningsprogram jag testat.

Men jag skulle dock föredra Adobes om det gick att grejja. Mest för att det är så smidigt. Kan tänka mig att många här använder Adobes Capture Raw. Hur har ni gjort för att få schysst resultat?
 
Jag hittade ett tips från eminenta Nikonians.com: sätt ACR till Shadows:15, Contrast:50 och Saturation:15-30 -- ställ exposure och brightness så att det ser bra ut. Mer tryck i bilderna och bra hudtoner för det mesta, även om Nikon Capture i mitt tycke är bäst - trots att det bränner ut högdagrar. Synd att det är så grymt långsamt bara. Passa även vitbalansen, blir den fel så kommer hud automagiskt att se märklig ut.
 
Knutte K skrev:
En variant för att få RAW hantering att gå snabbt och enkelt är Rawshooter essentials, ett gratisprogram som du kan ladda ner här: http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.html

Här ser du en 1so 400 bild "framkallad" med RAWshooter
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=444864
Testa!

Hej... Vet inte om det är något fel på min webläsare (Mozilla Firefox) för jag kan inte hitta något ladda ner-länk på den där sidan... :(
 
Nu funkar det. :)

Nu funkar det topp. Helt okej program. Bilderna ser dock inte riktigt lika bra ut som med phase one eller Nikon Capture, men jämarns vilka bra skärpeinställningar det hade.

Tackar :)
 
l-malmqvist skrev:
Jag hittade ett tips från eminenta Nikonians.com: sätt ACR till Shadows:15, Contrast:50 och Saturation:15-30 -- ställ exposure och brightness så att det ser bra ut. Mer tryck i bilderna och bra hudtoner för det mesta, även om Nikon Capture i mitt tycke är bäst - trots att det bränner ut högdagrar. Synd att det är så grymt långsamt bara. Passa även vitbalansen, blir den fel så kommer hud automagiskt att se märklig ut.

Tack för ett kanonbra tips! Det funkar bra att utgå ifrån!
 
macgunde skrev:
Tyvärr bara till windows :(

Ditt "nick" skvallrar om Mac.. nåja. Du kan ju prova dcraw med RawPhoto som "frontend" för dcraw, RawPhoto är en plugin till Gimp som utnyttjar dcraw som sin "backend". Detta är vad jag använder under Linux och är helnöjd med. Gimp och dcraw (dcraw har bildat grund för en uppsjö komersiella program) finns för alla plattformar och det skall visst finnas versioner av RawPhoto för Mac (jag vet dock inte vilken OS version, är inte "hemma" på Mac), om inte annat så kan du ju testa att kompilera koden själv, det borde gå fint om du har OS-X, det är ju *nix baserat.
 
Rödfärgen i sRGB I

Hejsan igen.

Någon mer än jag som tycker att rödfärgen i sRGB I är lite väl mycket åt det orangea hållet? Jag brukar kompensera detta genom att ställa hue-värdet på -3. Men då tenderar huden att bli lite väl rosa. Ska det vara så? Issåfall varför och vad tycker ni om det?

Angående aRGB II. Jepp. Det röda är bättre. Men generellt gillar jag utseendet med sRGB bättre av någon anledning.

Finns det någon nackdel med att konsekvent köra med -3 på hue?
 
Re: Rödfärgen i sRGB I

Hambern skrev:
Hejsan igen.

Någon mer än jag som tycker att rödfärgen i sRGB I är lite väl mycket åt det orangea hållet? Jag

Det är väl en av anledningarna till att man kör i råformat, att slippa denna förvirrade färghantering som tillverkarna har slängt på, där en färgrymd används för att manipulera färgen. Hela grundidén bakom färghantering är ju att färger ska återges på samma sätt, oavsett vilken färgrymd jag använder.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.